Forum - Golf 3 (92-99) - Turbokonvertera 1.6 liters motor.

adamgolfen
Golf 3 1,6 - 95 Ort: Trollhättan
Tor 15 mar 2012 14:53 Svara med citat
Undrar om man kan fixa till turbo till golf 3 1,6 motor, går det eller inte ?
och vad som krävs för det ? är det bra eller dåligt ?
Är ny här...


Modererad av Smurfen - Ämne flyttat från Din Volkswagen till Golf 3 (92-99)
Clarity93
Golf 3 Vr6 -92 Ort: Växjö
Tor 15 mar 2012 15:04 Svara med citat
Det går, inte värt att dock.
Billigare alternativ är väl att inhandla en golf GTI istället än värre är väl vr6a om du står ut med lite högre bensinförbrukning Smile
Så råder dig att inte försöka med att montera stressfläkt på en gammal 1,6:a Smile
adamgolfen
Golf 3 1,6 - 95 Ort: Trollhättan
Tor 15 mar 2012 15:08 Svara med citat
Stressfläkt?
morot går perfekt, jag har bytt skit mycket saker på den och den är väldigt bra..
VR6an drar för mycket bensin, hade en för några månader sen..
Clarity93
Golf 3 Vr6 -92 Ort: Växjö
Tor 15 mar 2012 15:13 Svara med citat
Stressfläkt = Turbo asså.
Motorn må gå fint, men att montera turbo lär vara onödigt pga att motorn inte är byggd för överladdning. (turbo-/kompressormatning)
Om du bara är ute efter mer effekt så ska du skaffa dig en GTI eller G60.
Med G60:n så har du redan en överladdad motor, så där är det bara att bygga vidare om du nu är sugen.
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tor 15 mar 2012 17:03 Svara med citat
Om du tycker att vr6an drar mycket bensin ska du nog inte ha turbo...
Fel forum dessutom Wink
adamgolfen
Golf 3 1,6 - 95 Ort: Trollhättan
Tor 15 mar 2012 17:06 Svara med citat
Men det kommer inte att dra lika mycket bensin ju, det är fortfarande inte 2,8!!!
Clarity93
Golf 3 Vr6 -92 Ort: Växjö
Tor 15 mar 2012 17:30 Svara med citat
Trimma och köra bränslesnålt går inte ihop.
Säger det igen, köp en GTI om du vill ha lite mer mos under huven, säkerligen det billigaste alternativet än att krångla med att trimma en 1,6L motor.

vr6an går att köra relativt billigt ändå, ligger ofta på 0,8l/milen. Beror ju helt på hur man kör som sagt.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 15 mar 2012 18:40 Svara med citat
adamgolfen skrev:
Men det kommer inte att dra lika mycket bensin ju, det är fortfarande inte 2,8!!!


Kan garantera dig att en fulmappad turbobil drar mer än vad Vr6an gör.
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Tor 15 mar 2012 22:10 Svara med citat
adamgolfen skrev:
Men det kommer inte att dra lika mycket bensin ju, det är fortfarande inte 2,8!!!


Det har inte med storleken på motorn att göra.
Det beror på hur mkt luft du får in o anpassar därefter bensinmängden=hk.

Men gasar du försiktigt så drar alla motorer lite.

Golf R mk6
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Tor 15 mar 2012 22:12 Svara med citat
adamgolfen skrev:
Undrar om man kan fixa till turbo till golf 3 1,6 motor, går det eller inte ?
och vad som krävs för det ? är det bra eller dåligt ?
Är ny här...


Klart det går!
Men det krävs mkt erfarenhet o kunskap o den blir olaglig.

Byt motor är enklare. Till en 1,8t kanske!

FEL FORUM ! Här ska du visa din bil med text o bilder!

Moderator fixa!

Golf R mk6
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Tor 15 mar 2012 22:16 Svara med citat
Skall du ha turbo så håller jag med, lättare och bättre att köpa en gti med 1,8t. Smile
Går att köra rätt snålt med också om man vill, (inte jätteroligt, men det går). Razz
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Mån 19 mar 2012 15:19 Svara med citat
Flyttat tråden och ändrat topic.

Sedan som svar i tråden.

Det krävs mycket tid, Kunskap och pengar för att göra detta ingrepp. Hela motorn måste uppgraderas plus att då bör (inte måste) du uppgradera resten av bilen oxå då den inte är byggd för effekten. Bilen kommer aldrig gå lika snålt som den gör idag. En redan färdig motor 1.8t eller vr6 eller liknande är optimerad och byggd för ändamålet så den kommer fungera bra och pålitligt. Även gjord för att inte vara jätte slukande av bensin.
Så jag råder dig att glömma bort detta och antingen sälja bilen och köpa en med större effekt från fabrik eller vara nöjd med vad du har.

Som att ge en chiwawa steroider och tro att den blir en pitbull.

Inte aktiv längre.