adamgolfen
Golf 3 1,6 - 95 Ort: Trollhättan |
| Tor 15 mar 2012 14:53 |
|
Undrar om man kan fixa till turbo till golf 3 1,6 motor, går det eller inte ?
och vad som krävs för det ? är det bra eller dåligt ?
Är ny här...
Modererad av Smurfen - Ämne flyttat från Din Volkswagen till Golf 3 (92-99)
|
|
Clarity93
Golf 3 Vr6 -92 Ort: Växjö |
|
adamgolfen
Golf 3 1,6 - 95 Ort: Trollhättan |
| Tor 15 mar 2012 15:08 |
|
Stressfläkt?
morot går perfekt, jag har bytt skit mycket saker på den och den är väldigt bra..
VR6an drar för mycket bensin, hade en för några månader sen..
|
|
Clarity93
Golf 3 Vr6 -92 Ort: Växjö |
| Tor 15 mar 2012 15:13 |
|
Stressfläkt = Turbo asså.
Motorn må gå fint, men att montera turbo lär vara onödigt pga att motorn inte är byggd för överladdning. (turbo-/kompressormatning)
Om du bara är ute efter mer effekt så ska du skaffa dig en GTI eller G60.
Med G60:n så har du redan en överladdad motor, så där är det bara att bygga vidare om du nu är sugen.
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Tor 15 mar 2012 17:03 |
|
Om du tycker att vr6an drar mycket bensin ska du nog inte ha turbo...
Fel forum dessutom
|
|
adamgolfen
Golf 3 1,6 - 95 Ort: Trollhättan |
| Tor 15 mar 2012 17:06 |
|
| Men det kommer inte att dra lika mycket bensin ju, det är fortfarande inte 2,8!!!
|
|
Clarity93
Golf 3 Vr6 -92 Ort: Växjö |
| Tor 15 mar 2012 17:30 |
|
Trimma och köra bränslesnålt går inte ihop.
Säger det igen, köp en GTI om du vill ha lite mer mos under huven, säkerligen det billigaste alternativet än att krångla med att trimma en 1,6L motor.
vr6an går att köra relativt billigt ändå, ligger ofta på 0,8l/milen. Beror ju helt på hur man kör som sagt.
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tor 15 mar 2012 18:40 |
|
| adamgolfen skrev: | | Men det kommer inte att dra lika mycket bensin ju, det är fortfarande inte 2,8!!! |
Kan garantera dig att en fulmappad turbobil drar mer än vad Vr6an gör.
|
|
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås |
| Tor 15 mar 2012 22:10 |
|
| adamgolfen skrev: | | Men det kommer inte att dra lika mycket bensin ju, det är fortfarande inte 2,8!!! |
Det har inte med storleken på motorn att göra.
Det beror på hur mkt luft du får in o anpassar därefter bensinmängden=hk.
Men gasar du försiktigt så drar alla motorer lite.
|
|
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås |
| Tor 15 mar 2012 22:12 |
|
| adamgolfen skrev: | Undrar om man kan fixa till turbo till golf 3 1,6 motor, går det eller inte ?
och vad som krävs för det ? är det bra eller dåligt ?
Är ny här... |
Klart det går!
Men det krävs mkt erfarenhet o kunskap o den blir olaglig.
Byt motor är enklare. Till en 1,8t kanske!
FEL FORUM ! Här ska du visa din bil med text o bilder!
Moderator fixa!
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Tor 15 mar 2012 22:16 |
|
Skall du ha turbo så håller jag med, lättare och bättre att köpa en gti med 1,8t.
Går att köra rätt snålt med också om man vill, (inte jätteroligt, men det går).
|
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Mån 19 mar 2012 15:19 |
|
Flyttat tråden och ändrat topic.
Sedan som svar i tråden.
Det krävs mycket tid, Kunskap och pengar för att göra detta ingrepp. Hela motorn måste uppgraderas plus att då bör (inte måste) du uppgradera resten av bilen oxå då den inte är byggd för effekten. Bilen kommer aldrig gå lika snålt som den gör idag. En redan färdig motor 1.8t eller vr6 eller liknande är optimerad och byggd för ändamålet så den kommer fungera bra och pålitligt. Även gjord för att inte vara jätte slukande av bensin.
Så jag råder dig att glömma bort detta och antingen sälja bilen och köpa en med större effekt från fabrik eller vara nöjd med vad du har.
Som att ge en chiwawa steroider och tro att den blir en pitbull.
|
|