Forum - Golf 3 (92-99) - Glapp fjäderbens lagringar.

krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Fre 23 mar 2012 16:51 Svara med citat
Hur mkt ska igentligen ett fjäderbenslager glappa?
Trodde mina lagringar började bli dåliga så jag köpte nya och monterade men inte blev det nån större skillnad för det.
Glappar ju ca 5-7mm mellan lagringen och själva tornet, ska det verkliogen vara så?
Har dragit så hårt jag törs men blir ingen skillnad.
När bilen står på backen så har jag som sagt glapp 5-7mm. hissar jag upp bilen så går lagringen ihop sig mot fjäderbens tornet.

Jag fattar ingenting Rolling Eyes

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
bjohan
Golf 3 GL 1.8i -94 Ort: Göteborg
Fre 23 mar 2012 17:40 Svara med citat
Tänker du på "skålen" som sitter ovanför och hindrar fjäderbenet från att trilla ur när hjulen är i luften? På min bil så är spelet lika stort eller större, men det skall nog vara så. Bussningarna som lagren sitter i centreras ju och hålls på plats av kraften underifrån, sedan så måste det ju finnas lite spel så att grejerna kan röra sig när fjädringen jobbar. Tanken är nog att fjädern skall ha ett så stort spel att däcken sällan lyfter från marken under normalt bruk Smile

På min golf så hade jag coilovers som jag skruvat upp till max, vilket innebar att de var extremt förspända och nästan inte fjädrade ner någonting av bilens vikt. Resultatet var att så fort man körde på ett gupp och bilen fick lite fart uppåt och sedan skulle vända ner så tog det stopp i fjädringen och "skålen" föll ner mot stötdämpartornet och det lät "klonk".

Hoppas jag inte rör till det med för dig nu bara Smile Men sammanfattningen är att det skall nog vara så Smile
krillebus
Fre 23 mar 2012 18:14 Svara med citat
Närå, ingen fara!

Jo, tänker på den översta skålen. Glappet mellan själva skålen och gummit på lagringen.

Jaha, kanske ska vara så då, har inte tänkt på det förut. det var tidigare i veckan som jag upptäckte att det glappade, trodde lagringen gjort sitt eller att tallriken på undersidan av fjäderbenet rostat sönder men så var inte fallet.

efter midnatt"
bjohan
Golf 3 GL 1.8i -94 Ort: Göteborg
Fre 23 mar 2012 18:55 Svara med citat
Bara så jag inte missförstår dig och vilseleder mer än nödvändigt, när bilen står nere på backen så sitter allt hårt, alltså inget som glappar och rör sig?
krillebus
Fre 23 mar 2012 19:15 Svara med citat
Nope,sitter ordentligt och inget som rör sig eller glappar!

efter midnatt"
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Fre 23 mar 2012 20:08 Svara med citat
Sådär ja då slapp man byta dem, Tackar för den Thumbs up

OEM+
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 23 mar 2012 20:13 Svara med citat
E en skum lösning men ska vara så ja fundera på de jag oxå då ja först skaffa venton men insåg de e byggt på de sättet

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
krillebus
Fre 23 mar 2012 20:42 Svara med citat
Jaha, där ser man! Fast lite skumt kändes det.
Men man lär sig nått nytt varje dag som gubben sa.
Gjorde iofs inte så mkt att jag bytte lagringarna, det har knorrat från dom förut när man svängt men nu är
det tyst o fint.. Razz

efter midnatt"
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 23 mar 2012 21:51 Svara med citat
Thumbs up

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink