Har sökt en en galning men hittar inget vettigt när det kommer till hur man riktar in först och främst halvljuset!
Vilken höjd hur långt ifrån ska man stå osv.? Samt om någon vet om man ska behöva ställa in hel ljuset för min egen del!
bilen vi pratar om är en Golf III, har handlat in beg. strålkastare med dubbla reflektorer!
Sen har jag en ytterliggare fråga. Då jag har en Tysk Gti så har jag ett reglage i bilen där jag kan justera höjden på strålkastaren inifrån. Någon som vet om alla strålkastare med dubbla reflektorer har denna motorn eller är det bara vissa?
Första fråga är viktigast då bes. är snart och mina nuvarande är svåra att få igenom
Bara vissa om har motorstyrt
justeringen ska göras med en ljusinställningsapparat igentligen men man kan grovställa mot en vägg oxå
är tvist om vilken metod som är bäst men iaf
alternativ 1
ställ bilen plant backe 5 meter från en vägg mät höjden från backen upp till mitten på lyktan mät upp samma mått på väggen o dra ett vågrätt sträck justera sedan lyktorna tills dom är strax under sträcket tills ljusbilden är en cm under sträcket ungefär
alternativ2
ställ bilen plant backe 10 meter från en vägg mät höjden från backen upp till mitten på lyktan mät upp samma mått på väggen o dra ett vågrätt sträck justera sedan lyktorna tills dom är strax under sträcket så ljusbliden ligger 2-3 cm under sträcket
de senare ska enligt vissa va de korekta sättet att ställa för att få de exakt men båda funkar har ofta gjort detta förr innan man fick tillgång till inställningsapparat o kört för de mesta första alternativet
Om du inte har möjlighet att ställa in dem korrekt så ställ dem i alla fall lite lågt så du får en "bra att veta" på besiktningen. Står de för högt får du en tvåa.
Ställde om mina i höstas, tyckte dom stog för lågt. Pula lite å tyckte att nu fasen är de guld.... Tydligen står dom för högt samt åt vänster så ja bländar varenda bil ja möter.
Orkar inte ändra nu, ska dit med nya strålkastare, så de får va så länge.
Dock jobbigt att bli bländad av varenda jävel som tycks tro att ja tänker rusa ut mitt i natten å ställa ljuset när man möter dem. Brukar dock funka med att blända tillbaks med helljuset (nightbreaker lampor).
I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!