Frugans Golf tdi 4m fick turbohaveri härom veckan. Verkstan konstaterade att turbon havererat men dom ville ha ~20k för att byta till en ny.
Bilen har nu gått 23k och det känns inte värt att lägga ut dom pengarna på en bil som ändå ska säljas.
Hur bökigt är det att demontera turbon? Bilen står på verkstan och jag minns inte i huvudet hur det såg ut. Jag har hyfsad mek-erfarenhet och de flesta verktyg som kan behövas. Vore finfint att få lite förhandsinfo om bytet!
Någon som gjort jobbet, kanske vet av en billig begagnad turbo eller vad som är den mest kostnadseffektiva lösningen?
tacksam för tips.
Det lät väldigt mycket pengar men Vw verkstäder är rätt dyra, det har jag märkt.
Min bror köpte en Volvo V70-03 D5 som körts som taxi och efter något år så börja turbon att ge upp. Volvo ville ha 12 000 för utbytes turbo men min bror fråga på en annan icke Volvo verkstad och han ville ha 7 000 med arbete och allt.
Det går att få ner priset på såna här jobb bara man har möjlighet att hitta rätt verkstad som gör ett bra jobb till bra priser.
Det som du kanske har problem med är väl att verkstaden redan plockat ner turbon och lagt lite arbete på din bil. Kan kanske vara lite svårt att få ut bilen till en annan verkstad eller om du ville fixa det själv.