Vi har köpt en Golf 08 1,4 Tsi med sexväxlad DSG samt fabriksmonterad dragkrok. Hur startar man i uppförsbacke med släp utan att skada koppling?
Har hittils använt koventionella automatlådor som på tomgång klarat att hålla ekipaget utan att det rullat bakåt men golfen vill rulla bakåt såfort jag lägger i D-läget.
Senast ändrad Tis 20 mar 2012 8:59, ändrad totalt 1 gång
En av funktionen med DSG lådan, dessa lådor klarar inte av slirning som en vanligt tex multitronic låda, DSG bygger delvis på vanligt manuell låda med dubbla lameller våt eller torr koppling. därav finns denna skydds komponent i lådan som gör det svårt hålla den på drag i just uppförsbackar.
.....privat liv.....
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 18 mar 2012 22:20
Nu har jag iofs en DSG7 årsmodell 11 så det är kanske något nytt, men min kan inte rulla bakåt i D-läget.
Ska tillägga att jag har inte kört med släp, så förmodligen har jag fel om DSG och starta i backe
En av funktionen med DSG lådan, dessa lådor klarar inte av slirning som en vanligt tex multitronic låda, DSG bygger delvis på vanligt manuell låda med dubbla lameller våt eller torr koppling. därav finns denna skydds komponent i lådan som gör det svårt hålla den på drag i just uppförsbackar.
Det där med att de inte klarar av slirning stämmer inte. Jag har en DSG7 i min Polo -12, och den slirar alltid på 1an och 2an. Kanske är det att de gamla DSG6 inte kan slira?
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 19 mar 2012 15:16
marcusjj skrev:
Det där med att de inte klarar av slirning stämmer inte. Jag har en DSG7 i min Polo -12, och den slirar alltid på 1an och 2an. Kanske är det att de gamla DSG6 inte kan slira?
Min Golf DSG7 1.4tsi slirar inte något, testat flera gånger, fast aldrig med släp.