Forum - Golf 5 (04-08) - Starta i backe med DSG

leif12
Golf 5 1,4 TSI Ort: Göteborg
Sön 18 mar 2012 21:49 Svara med citat
Vi har köpt en Golf 08 1,4 Tsi med sexväxlad DSG samt fabriksmonterad dragkrok. Hur startar man i uppförsbacke med släp utan att skada koppling?
Har hittils använt koventionella automatlådor som på tomgång klarat att hålla ekipaget utan att det rullat bakåt men golfen vill rulla bakåt såfort jag lägger i D-läget.

Senast ändrad Tis 20 mar 2012 8:59, ändrad totalt 1 gång
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Sön 18 mar 2012 22:00 Svara med citat
En av funktionen med DSG lådan, dessa lådor klarar inte av slirning som en vanligt tex multitronic låda, DSG bygger delvis på vanligt manuell låda med dubbla lameller våt eller torr koppling. därav finns denna skydds komponent i lådan som gör det svårt hålla den på drag i just uppförsbackar.

.....privat liv.....
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 18 mar 2012 22:20 Svara med citat
Nu har jag iofs en DSG7 årsmodell 11 så det är kanske något nytt, men min kan inte rulla bakåt i D-läget.

Ska tillägga att jag har inte kört med släp, så förmodligen har jag fel om DSG och starta i backe Silenced
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad
Mån 19 mar 2012 13:06 Svara med citat
tobbe80 skrev:
En av funktionen med DSG lådan, dessa lådor klarar inte av slirning som en vanligt tex multitronic låda, DSG bygger delvis på vanligt manuell låda med dubbla lameller våt eller torr koppling. därav finns denna skydds komponent i lådan som gör det svårt hålla den på drag i just uppförsbackar.

Det där med att de inte klarar av slirning stämmer inte. Jag har en DSG7 i min Polo -12, och den slirar alltid på 1an och 2an. Kanske är det att de gamla DSG6 inte kan slira?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 19 mar 2012 15:16 Svara med citat
marcusjj skrev:
Det där med att de inte klarar av slirning stämmer inte. Jag har en DSG7 i min Polo -12, och den slirar alltid på 1an och 2an. Kanske är det att de gamla DSG6 inte kan slira?

Min Golf DSG7 1.4tsi slirar inte något, testat flera gånger, fast aldrig med släp.

Här en annan tråd om DSG: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=30661&highlight=dsg
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 20 mar 2012 11:48 Svara med citat
Testa och pumpa med bromspedalen lite mjukt ett antal gånger med D i, bromsarna ska ligga på någon extra sekund just för tung start i backen

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
marcusjj
Golf 7 1.6 TDI -13 Ort: Halmstad
Ons 21 mar 2012 12:31 Svara med citat
candyweiss skrev:
Min Golf DSG7 1.4tsi slirar inte något, testat flera gånger, fast aldrig med släp.

Här en annan tråd om DSG: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=30661&highlight=dsg

Spännande att veta. Då måste de vara olika programmerade Smile