diffe
Golf 3 1.6 Ort: Norrköping |
| Sön 25 mar 2012 13:30 |
|
Hejsan. Jag är helt ny på bilar. jag tog körkort i förra veckan och min förstabil blev en wv golf 1995 cl 1.6
Jag ska byta olja men vet inte hur man öppnar motorhuven, upptäckte att jag inte hade någon aning när jag stod på macken och tyckte det var lite pinsamt att gå in och fråga hur man gör.
så frågar här istället, är det någon som vet?.
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö |
| Sön 25 mar 2012 14:04 |
|
Tänk även på att inta ha i mer olja än du ska ha - tror det är 4 liter.
Tänk samtidigt på att byta oljefiltret och att fukta packningen på det nya oljefiltret med lite olja innan du skruvar på det.
En haynesbok kan vara riktigt användbar!
|
|
diffe
Golf 3 1.6 Ort: Norrköping |
| Sön 25 mar 2012 17:00 |
|
Tack för svaren, det fungerade finfint att öppna motorhuven så
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Sön 25 mar 2012 19:43 |
|
Tänk också på att inte köpa ett biltemafilter.
Ett filter på vag kostar inte ens 100 spänn.
|
|
m_ors
| Sön 25 mar 2012 21:18 |
|
| mellowd skrev: | Tänk också på att inte köpa ett biltemafilter.
Ett filter på vag kostar inte ens 100 spänn. |
Vadåra?
|
|
MiWi
| Sön 25 mar 2012 21:27 |
|
| m_ors skrev: | Vadåra?  |
Materialet i dem har en förmåga att lossna och blockera oljans väg in i motorn.
|
|
m_ors
| Sön 25 mar 2012 21:32 |
|
| MiWi skrev: | | Materialet i dem har en förmåga att lossna och blockera oljans väg in i motorn. |
Aldrig hört om. Finns det någon källa på det? Inte så att det är någon gammal version av deras filter och som de nu har åtgärdat?
|
|
twallden
Golf 3 1.8i CL -95 Ort: Göteborg |
| Sön 25 mar 2012 21:45 |
|
Förra ägaren hade ett biltema filter i bilen. Det ser ut som ¤"¤#" , läcker och säkert stopp i den, jag vågar inte röra filtret
Så JAG har källa på att det är ren skit, med tanke på att ett "riktigt" filter bara kostar några kronor mer.
2 dagar kvar till Mechanum Service Färgtekniker på DuPont - Kan allt om billacker
|
|
MiWi
| Sön 25 mar 2012 21:52 |
|
| m_ors skrev: | | Aldrig hört om. Finns det någon källa på det? Inte så att det är någon gammal version av deras filter och som de nu har åtgärdat? |
Det som ofta saknas på Biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen.
|
|
m_ors
| Mån 26 mar 2012 12:47 |
|
Ok, tack för info.
|
|
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge |
|