Forum - Golf 3 (92-99) - Hur öppnar man motorhuven på en golf 1995 cl 1.6 ?

diffe
Golf 3 1.6 Ort: Norrköping
Sön 25 mar 2012 13:30 Svara med citat
Hejsan. Jag är helt ny på bilar. jag tog körkort i förra veckan och min förstabil blev en wv golf 1995 cl 1.6
Jag ska byta olja men vet inte hur man öppnar motorhuven, upptäckte att jag inte hade någon aning när jag stod på macken och tyckte det var lite pinsamt att gå in och fråga hur man gör.
så frågar här istället, är det någon som vet?. Embarassed
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 25 mar 2012 14:03 Svara med citat
Dra i spaken som sitter på sidoväggen under instrumentpanelen på förersidan Wink sen har du en låshasp mitt fram om du tar in handen under huvkanten

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Sön 25 mar 2012 14:04 Svara med citat
Tänk även på att inta ha i mer olja än du ska ha - tror det är 4 liter.
Tänk samtidigt på att byta oljefiltret och att fukta packningen på det nya oljefiltret med lite olja innan du skruvar på det.

En haynesbok kan vara riktigt användbar!

--
diffe
Golf 3 1.6 Ort: Norrköping
Sön 25 mar 2012 17:00 Svara med citat
Tack för svaren, det fungerade finfint att öppna motorhuven så Smile
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 25 mar 2012 19:43 Svara med citat
Tänk också på att inte köpa ett biltemafilter.
Ett filter på vag kostar inte ens 100 spänn.

mk2 vr6
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Sön 25 mar 2012 21:18 Svara med citat
mellowd skrev:
Tänk också på att inte köpa ett biltemafilter.
Ett filter på vag kostar inte ens 100 spänn.


Vadåra? Smile

--
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 25 mar 2012 21:27 Svara med citat
m_ors skrev:
Vadåra? Smile


Materialet i dem har en förmåga att lossna och blockera oljans väg in i motorn.
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Sön 25 mar 2012 21:32 Svara med citat
MiWi skrev:
Materialet i dem har en förmåga att lossna och blockera oljans väg in i motorn.


Aldrig hört om. Finns det någon källa på det? Inte så att det är någon gammal version av deras filter och som de nu har åtgärdat?

--
twallden
Golf 3 1.8i CL -95 Ort: Göteborg
Sön 25 mar 2012 21:45 Svara med citat
Förra ägaren hade ett biltema filter i bilen. Det ser ut som ¤"¤#" , läcker och säkert stopp i den, jag vågar inte röra filtret Sad
Så JAG har källa på att det är ren skit, med tanke på att ett "riktigt" filter bara kostar några kronor mer.

2 dagar kvar till Mechanum Service Smile

Färgtekniker på DuPont - Kan allt om billacker
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 25 mar 2012 21:52 Svara med citat
m_ors skrev:
Aldrig hört om. Finns det någon källa på det? Inte så att det är någon gammal version av deras filter och som de nu har åtgärdat?


Det som ofta saknas på Biltemas (och andra lågprisfilter) är:

1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!

2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!

3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!

4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen.
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Mån 26 mar 2012 12:47 Svara med citat
Ok, tack för info. Smile

--
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Mån 26 mar 2012 13:26 Svara med citat
Kan bara instämma i att Biltema filter är ren skit!!!!!!

Monterade det på en Volvo för ett antal år sen, körde ca 500 mil med det innan det var dags för oljebyte.
Lossade pluggen och lät oljan rinna ut, demonterade oljefiltret och döm om min förvåning när jag upptäcker att oljefiltret är helt torrt invändigt Shocked
Såg helt nytt på insidan och inte en droppe olja rann ut!

Visade det för polaren och det minsta man kan om hans min var... Shocked Shocked Shocked Shocked

Så aldrig ett Biltema oljefilter på min bil !

Böt olja o filter häromdan, nytt filter på Vag inkl tätbrickan till pluggen gick loss på 92kr

Piratfilter o billig olja är nog den sämsta investering man kan göra!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 26 mar 2012 15:35 Svara med citat
krillebus skrev:
Kan bara instämma i att Biltema filter är ren skit!!!!!!

Monterade det på en Volvo för ett antal år sen, körde ca 500 mil med det innan det var dags för oljebyte.
Lossade pluggen och lät oljan rinna ut, demonterade oljefiltret och döm om min förvåning när jag upptäcker att oljefiltret är helt torrt invändigt Shocked
Såg helt nytt på insidan och inte en droppe olja rann ut!

Visade det för polaren och det minsta man kan om hans min var... Shocked Shocked Shocked Shocked

Så aldrig ett Biltema oljefilter på min bil !

Böt olja o filter häromdan, nytt filter på Vag inkl tätbrickan till pluggen gick loss på 92kr

Piratfilter o billig olja är nog den sämsta investering man kan göra!


Piratfilter ska man undvika ja, men billiga oljor är det inget fel på så länge de har samma specifikationer
som de dyrare märkesoljorna. Man handlar olja med rätt specar för under halva priset jämfört med tex oljorna som VAG säljer.