Forum - Golf 3 (92-99) - Vad heter märket på orinalkamremmen som sitter på Golf 3 ?

Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Tor 22 mar 2012 15:09 Svara med citat
Jag undrar om någon vet vilket märke som är orginal kamrems märke på en golf 3? Det är en golf 3 97 års modell ?
vad säljer volkswagen för kamremssats till denna bilen idag eller några år tillbaka ?

Såg att det satt en Dayco rem i min golf så vet inte om den är bytad på sista tiden. Jag köpte bilen för ca 1 månad sen. Men remmen såg inte sleten ut och sprickor och såvidare fanns det inte.
På en äldre rem går det att avläsa tryckt text på märke och för här var det ganska tydligt med blå text.

Har ni tips osv hur jag ska kolla om den är i bra skicka osv så snälla skriv det.

Tacksam för alla svar Regular Smiley
GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby
Tor 22 mar 2012 15:23 Svara med citat
Allmän slitage sprickor i remmen o kuggarna nästan börja lossna
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tor 22 mar 2012 16:07 Svara med citat
Inte en susning vad det satt för rem orginal från fabrik!

Inte alltid det lättaste att avgöra skicket på en kamrem rent visuellt, kan se nästan ny ut även om den rullat en bit.
Böt nyligen rem på min, drygt 8000 mil och 3 år gammal.
Den såg helt ny ut när jag demonterade den.

Har det börjat spricka och kuggarna börjar släppa så har bäst före datum gått ut för länge sen!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tor 22 mar 2012 19:14 Svara med citat
Skulle ha sparat min. De n hade suttit där i 18 år sen bilen lämna fabrik. Bytte den förra året... Bytte även fläkt/servorem de har en VW logga.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Fre 23 mar 2012 0:20 Svara med citat
Okej tack för era svar.
Titta på remmen alla kuggar är kvar och ser väldigt fina ut ingen som har lossnat eller är slitna eller andra skavanker. På kamremen står det Dayco med blå text och man kan tydligt avläsa det så där har inte heller blivit något större slitage eller att texten har börjat försvinna pga värme och slitage osv osv. Sprickor kan jag inte se någonstans på hela remmen fast jag vridit och haft mig.

Har gjort en större service på den själv men kan dock ingenting om kamremmar så vill inte heller ge mig in på det, då jag enbart har kört Bmw innan = kamkedja på alla nyare modeller.

Dock har jag hittat Golf som är bruksbilen till jobbet och annat och måste säga att det är än sjuk rolig bil och väldigt bra. Väldigt imponerad, kommer bli flera Golfar i livet kan jag redan nu säga.
Bensinsnål med snittar på blandad 6.5 L / 100 km är helnöjd.

Petta hur såg din rem ut efter 18 år ?
Krillebus hur var din rem efter dem 8000 milen o skick osv ?
Vad anmärkte ni förutom att det var dags att byta ?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 23 mar 2012 6:49 Svara med citat
Silversten skrev:

Petta hur såg din rem ut efter 18 år ?
Krillebus hur var din rem efter dem 8000 milen o skick osv ?
Vad anmärkte ni förutom att det var dags att byta ?



Min såg oki. (kanske lite tunnare än normalt, minns inte så bra). Eftersom jag inte fick med någon servicebok på min vid köp, samt att bilen endast hade rullat 9400 mil kändes de som de va dax att byta. Just pga av att jag inte visste.

Better safe then sorry Wink En "hel" kamrem är lättare å fixa än en som gått av.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Roberto
Golf 4 Ort: Lidköping
Fre 23 mar 2012 9:55 Svara med citat
Flennor
ina
gates
conti
dayco

alla dessa är oelev till vw

www.autodelar.net
0510-590039 ( 8-18 )
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Fre 23 mar 2012 10:53 Svara med citat
Ställde till det lite för mig själv så därför fick jag byta remmen tidigare än vad skulle behövts.

Fanns inga som helst tecken på att remmen var sliten, såg faktiskt ut som ny!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"