Forum - Golf 3 (92-99) - Hjälp med instalation av fjärrstyrt centrallås

eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Mån 26 mar 2012 15:55 Svara med citat
Hej, behöver lite hjälp och tipps.

Jag har precis fått hem ett fjärrstyrt centrallås kitt till min golf 3 variant.

Men det första problemet som jag stött på är att hitta dosan där den ska kopplas in. I kopplingsschemat för fjärrsystemet betecknas den som "Main unit swith". Vart sitter denna? Min gissning är i förardörren men tänkte fråga lite här innan jag river dän alltihopa.

Tanken var att ta lite bilder och göra en liten guide från en nybörjares synvinkel då det är vad jag är.

Mvh KG
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Mån 26 mar 2012 19:47 Svara med citat
Jag har en känsla av att denna länk kommer vara behjälplig:
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/alarmtext.ht m

Om man kollar på den här bilden så ser det ut att vara anslutningen du är ute efter.

Bild

Eftersom man ser säkringar till höger så antar jag att det är till vänster om pedalerna.

--
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 26 mar 2012 20:11 Svara med citat
Jepp helt rätt e enklaste stället att koppla in sig på låsen den där bilden visar kontakten till förardörren

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Mån 26 mar 2012 20:43 Svara med citat
Perfekt, då ska jag ta och plocka isär framdörren så jag kommer åt ordentligt. Tack för all hjälp.
Tommty
Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal
Mån 26 mar 2012 20:43 Svara med citat
Bara en fråga, tror själv jag vet svaret men skadar aldrig att dubbelkolla.

Måste ha centralås för att istallera ett sånt här kit?
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå
Mån 26 mar 2012 20:44 Svara med citat
Skriv gärna hur det gått och vart du köpte delarna!

tack!
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Mån 26 mar 2012 20:51 Svara med citat
Misstänker att det är detta plug & play-kit som är diskuterat här: http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=30669&start=30

Kitet: http://viewitem.eim.ebay.se/PlugPlay-Funkfernbedienung-VW-GOLF3-PASSAT -POLO-VENTO/120523811259/item

--
eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Tis 27 mar 2012 21:15 Svara med citat
Loxarn skrev:
Skriv gärna hur det gått och vart du köpte delarna!

tack!


http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=31378 Gjort en tråd kring min instalation


Men jag har en annan fråga, jag vill ju att bilen ska blinka till när man låser och låser upp. Jag har instalerat paketet i baklyckan vid huvudpunpen men hur ska man på smidigaste sättet koppla så att alla blinkers blinkar? Nån som har några ideer?
twallden
Golf 3 1.8i CL -95 Ort: Göteborg
Ons 28 mar 2012 0:13 Svara med citat
El-schema är som grekiska för mig men den skall med största sannolikhet in på din varningsblinker.
Tror jag har hört det innan men jag kan ha fel.
Något jag kommer att få labba mig fram till då jag ändå måste skarva varenda kabel på mitt kitt.

Färgtekniker på DuPont - Kan allt om billacker
eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Ons 28 mar 2012 14:09 Svara med citat
Joo du har nog rätt. Mitt problem blir då att dra kabel från skuffen ända fram till ratten. Någon som har erfarenhet av detta och har förslag på hur man gör det lättast?
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Ons 28 mar 2012 14:12 Svara med citat
Tror du kan dra det via listen som går intill dörren. Den ska vara ganska lätt att få upp. Alternativt under mattan i mitten på bilen.

--
twallden
Golf 3 1.8i CL -95 Ort: Göteborg
Ons 28 mar 2012 14:39 Svara med citat
Till ratten behöver du väl inte dra? Borde finnas andra kablar som är mer lättåtkomliga, som sagt ingen aning men följ rattknappen en bit ner.
Räcker med att du tar bort kåpan så ser man ganska bra där bakom.

Du skulle ha skrivit tidigare igår då jag bytte hela min spakcentral tidigare på dagen Sad

Fast det är klart, impulsen skickas ju från ratten, om inte din kitt-box simulerar en blink-impuls, gör den det är det väl i princip bara att koppla in sig på vilken blinker som helst?
Det är ju lätt att testa på HB om inte annat Smile

Färgtekniker på DuPont - Kan allt om billacker
GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby
Ons 28 mar 2012 14:49 Svara med citat
Vilket kitt köpte du? som en frågade innan lite lättare
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Ons 28 mar 2012 15:08 Svara med citat
GolfGecco skrev:
Vilket kitt köpte du? som en frågade innan lite lättare


Finns länk i den här guiden: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=31378

Grejerna verkar ju fungera Smile Mina skeppades idag! Dancing

--
GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby
Ons 28 mar 2012 15:51 Svara med citat
Jaha men dem är ju plug and play o allt ska fungera då också då är de inte så svårt Wink
Strand_
VW Jetta cl -91 Ort: Skurup
Ons 28 mar 2012 19:03 Svara med citat
Borde inte detta kittet fungera till en mk2a med ?
eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Ons 28 mar 2012 19:26 Svara med citat
twallden skrev:
Till ratten behöver du väl inte dra? Borde finnas andra kablar som är mer lättåtkomliga, som sagt ingen aning men följ rattknappen en bit ner.
Räcker med att du tar bort kåpan så ser man ganska bra där bakom.

Du skulle ha skrivit tidigare igår då jag bytte hela min spakcentral tidigare på dagen Sad

Fast det är klart, impulsen skickas ju från ratten, om inte din kitt-box simulerar en blink-impuls, gör den det är det väl i princip bara att koppla in sig på vilken blinker som helst?
Det är ju lätt att testa på HB om inte annat Smile


Hmm, så ifall kittet simulerar blinkersignal så ska det alltså funka att bara koppla in sig på HB blinkers? Skulle den då blinka på båda sidor eller bara höger? Ska testas ialla fall men har lite mkt att göra idag, får se om jag hinner i morn. Annars är det ju inte långt att dra till VB häller så att säga.
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 28 mar 2012 20:34 Svara med citat
Drar du bara till höger kommer bara höger blinka Wink

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
twallden
Golf 3 1.8i CL -95 Ort: Göteborg
Ons 28 mar 2012 22:29 Svara med citat
Är det olika kablar till alla blinkers då?
I så fall får du koppla in den på ratten innan kablarna delar på sig.
Som sagt jag har inte fått mitt kitt ännu (skickat med Royal Mail idag) så jag har inte kunnat testa själv.

Färgtekniker på DuPont - Kan allt om billacker
GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby
Ons 28 mar 2012 23:48 Svara med citat
Jag köpte ett idag på ebay få se när de anländer
twallden
Golf 3 1.8i CL -95 Ort: Göteborg
Tor 29 mar 2012 7:41 Svara med citat
Fick ett schema med beskrivning mailat från Rclick support idag. Slänger upp en post när jag får tid. Står hur man kopplar in sig.

Färgtekniker på DuPont - Kan allt om billacker