Forum - Golf 3 (92-99) - Montera dimljus på MK3, svårt?

Golfis
Golf 3
Ons 14 mar 2007 23:21 Svara med citat
hejsan...
undrar om de e svårt att sätta på dimljus på en golf III som bara har attaper nu...nått man måste tänka på ?
cheba
Golf 3 2.0 GTI-Edition -95 Ort: Finland
Tor 15 mar 2007 10:28 Svara med citat
Det ska inte vara svårt. Bara att montera ljusen och dra kablarna från batteriet via en säkring och ett relä. Sen en brytare i kupén med en sladd till reläet. Om du bara monterar dimljuset utan att byta blinkers så behöver du täckplattan mellan blinkers och dimljus också Regular Smiley

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Golfis
Golf 3
Tor 15 mar 2007 13:56 Svara med citat
oki låter inte så svårt...tack
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Tor 15 mar 2007 14:09 Svara med citat
de finns på biltema om du inte redan har delarna

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
Leifi
VW Passat Variant 1.8T Ort: Skåne
Tor 15 mar 2007 16:45 Svara med citat
Har du ljusströmställare med läge för dimljus fram?
I så fall kan man koppla på ett annat vis.
Genuine
Caddy Typ 9U -00 Ort: Malmö
Fre 16 mar 2007 8:11 Svara med citat
Leifi skrev:
Sån har jag. Kan jag koppla in vad som helst på det läget?

//G
cheba
Fre 16 mar 2007 14:37 Svara med citat
Genuine skrev:
Sån har jag. Kan jag koppla in vad som helst på det läget?

//G

I princip kan du koppla in vad som helst ja. Men framdimljusläget är en "fortsättning" på bakdimljusläget, det betyder att du måste slå på bakdimljuset innan det andra slås på. Om man vill kunna köra med framdimljusen utan att blända dom som kör bakom hela tiden så får man koppla framdimljusen på en skild brytare.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Fre 16 mar 2007 15:09 Svara med citat
cheba skrev:
I princip kan du koppla in vad som helst ja. Men framdimljusläget är en "fortsättning" på bakdimljusläget, det betyder att du måste slå på bakdimljuset innan det andra slås på. Om man vill kunna köra med framdimljusen utan att blända dom som kör bakom hela tiden så får man koppla framdimljusen på en skild brytare.

känner man att man inte har behov av bakdim så kan man bara ta bort lampan. dock bör man täntänkar på att halv ljuset är aktiverat när man har dim ljusen då.
cheba
Fre 16 mar 2007 17:54 Svara med citat
ISBjörnen skrev:
känner man att man inte har behov av bakdim så kan man bara ta bort lampan. dock bör man täntänkar på att halv ljuset är aktiverat när man har dim ljusen då.

Det går också, bara man kopplar tillbaks innan besiktning. Jag kände att jag inte hade behov av bakdim, så jag satte dit 5W lampor och kopplade in dom med vanliga bak(parkerings)ljuset. Besiktningen tyckte inte om det, om bilen har bakdimljus original måste det funka.

Precis som du säger med halvljuset. Jag har dimljusen på en skilld brytare som tar ström från parkeringsljuset, så jag kan ha på dem även med bara parkeringsljus.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Fre 16 mar 2007 18:17 Svara med citat
ta bara bort knappen för bakdimljus så kan de inte säga nått Razz

mk2 vr6
cheba
Fre 16 mar 2007 19:23 Svara med citat
Den sitter integrerad i panelen med dom andra ljusreglagen, av-parkerings-halvljus, instrumentbelysningsdimmer och halvljusnivåreglage. Om det nu inte finns någon modell utan bakdimljus men det brukar ju vara standard på alla modernare bilar.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Leifi
Fre 16 mar 2007 21:41 Svara med citat
På mitt ljusreglage vrider man ett snäpp till höger, alltså parkeringsläget. Sen dra ut vredet ett hack. Då tänds dimljuset fram, grön lampa i strömställaren lyser. Drar man ut ett hack till tänds dimljuset bak, orange lampa tänds.
Så det fungerar att köra på parkering med dimljus fram på utan att bakdimljuset lyser.
cheba
Lör 17 mar 2007 9:33 Svara med citat
Leifi skrev:
På mitt ljusreglage vrider man ett snäpp till höger, alltså parkeringsläget. Sen dra ut vredet ett hack. Då tänds dimljuset fram, grön lampa i strömställaren lyser. Drar man ut ett hack till tänds dimljuset bak, orange lampa tänds.
Så det fungerar att köra på parkering med dimljus fram på utan att bakdimljuset lyser.

Jasså, på minska man först vrida 2 steg till höger till halvljusläget och dra ut ett steg så tänds bakdimljuset. Fast min är ju tyskimport utan halvljusautomatik och utan framdim original. Framdimen är på en skkild brytare.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Genuine
Caddy Typ 9U -00 Ort: Malmö
Sön 18 mar 2007 10:45 Svara med citat
Leifi skrev:
Så är mitt me! Det är najs.

Om man köper universal dimljus på biltema, vilka sladdar och vilka relä är det man ska använda?
CamillaA
Golf 3 1.9 TD GTD -93 Ort: Borgstena
Sön 18 mar 2007 13:45 Svara med citat
* Lånar din tråd lite*

Jag ska också skaffa dimljus fram på min, och jag ahr en knapp fram, under reglagen för fläkt osv, där man kan trycka in i två lägen, och på det andra tänds extraljusen, (på första händer inget) Men hur gör jag om jag då vill ha den kopplad till dimljusen? För jag vill ju ha kvar extraljusen. Vad går det första läget till?

Något som fattar min luddiga förklaring?
Leifi
Sön 18 mar 2007 15:13 Svara med citat
Genuine skrev:

Om man köper universal dimljus på biltema, vilka sladdar och vilka relä är det man ska använda?

Sök tråd dimljus så hittar du information.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Sön 18 mar 2007 21:41 Svara med citat
CamillaA skrev:
* Lånar din tråd lite*

Jag ska också skaffa dimljus fram på min, och jag ahr en knapp fram, under reglagen för fläkt osv, där man kan trycka in i två lägen, och på det andra tänds extraljusen, (på första händer inget) Men hur gör jag om jag då vill ha den kopplad till dimljusen? För jag vill ju ha kvar extraljusen. Vad går det första läget till?

Något som fattar min luddiga förklaring?

Finns säkert flera stift på kontakten så man kan styra olika saker. Det trissta är om den bara skiftar för då kan man inte använda båda delarna samtidigt. Men annars är det nog bara att monter och koppla in.

Inte aktiv längre.
cheba
Sön 18 mar 2007 22:25 Svara med citat
Genuine skrev:

Bra fråga, jag har aldrig förstått hur man ska koppla ett relä. Dimljusen satt monterade och kopplade när jag köpte min. Angående kablar är det inte så stor skillnad. Bara du inte tar dom allra klenaste du hittar Regular Smiley

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
CamillaA
Golf 3 1.9 TD GTD -93 Ort: Borgstena
Mån 19 mar 2007 10:19 Svara med citat
Smurfen skrev:
Finns säkert flera stift på kontakten så man kan styra olika saker. Det trissta är om den bara skiftar för då kan man inte använda båda delarna samtidigt. Men annars är det nog bara att monter och koppla in.

Ja, jag ska köpa dimljus, sen ska jag prova om det går ändå. Hoppas det!
Men eftersom att extraljusen tänds med dimljusknappen, är det redan kopplat för att kunna sätta dit dimljus då?
cheba
Mån 19 mar 2007 12:30 Svara med citat
CamillaA skrev:
Men eftersom att extraljusen tänds med dimljusknappen, är det redan kopplat för att kunna sätta dit dimljus då?

Om du har dimljusknappen under fläktreglagen är det en extra knapp som någon satt dit i efterhand. Så antagligen är det inte kopplat. Bilar som är kopplade för dimljus original har dimljusbrytaren i lysvredet till vänster om ratten.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Mån 19 mar 2007 19:51 Svara med citat
CamillaA skrev:

Lite av svaret finnes över detta inlägg.
Om det är en extra monterad dimljusknapp som sitter på din bil. Och du sa att första läget hände inget medans andra läget var extraljusen. Då kommer dina extraljus bara lysa när du har dimljusen på. Eller så får du skifta och montera det tvärtom så att dina extraljus startar innan dimljusen. Om jag skriver så här.

Läge 0 inga lyser.
Läge 1 Ljus ett lyser.
Läge 2 Ljus ett lyser och ljus två.
Kan inte använda bara ljus två.

Detta gäller om det är en dubbelknapp till dimljus. Som sitter original på passat corrado golf och så vidare.

Bilder kan vara bra om vi skall hjälpa till mer.

Inte aktiv längre.
loofee
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Tor 22 mar 2007 15:10 Svara med citat
På tal om dimmljus, har bytt fram spoiler till min golf3 93. har nu en reiger framsopiler, och på den får inte mina dimmljus framblinkers plats i dom är för stora och tjocka, nån som vet vilka jag ska ha?
Det ser ut som om det ska sitta i några som är smalare och lite kortare, några ideer????
cheba
Tor 22 mar 2007 15:44 Svara med citat
loofee skrev:
På tal om dimmljus, har bytt fram spoiler till min golf3 93. har nu en reiger framsopiler, och på den får inte mina dimmljus framblinkers plats i dom är för stora och tjocka, nån som vet vilka jag ska ha?
Det ser ut som om det ska sitta i några som är smalare och lite kortare, några ideer????

Har du möjligtvis köpt en såndär front som kräver golf mk2 blinkers?

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
loofee
Golf 3 1.8 Ort: Stockholm
Tor 22 mar 2007 15:47 Svara med citat
mm jag tror det, hört liknande oxå, så ser den fronten ut.
vart kan jag köpa det? finns i stpckholm.
bilen.JPG
cheba
Tor 22 mar 2007 15:54 Svara med citat
Japp det där borde vara för mk2 blinkers. Tänk på att mk2 har olika blinkers, dom små kofångarna har helt rektangulära, medan dom stora kofångarnas blinkers har lite sned kant. Ser lite ut som om din kofångare ska ha blinkers från dom stora kofångarna.

Vet inte var du kan köpa det i Stcokholm, bor inte där precis Regular Smiley Men vanliga reservdelsbutiker borde ha, eller stylingbutiker om du vill ha klarglas eller dyl.

Min Golf GTI-Edition
Måste ha VW, förfan
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Fre 23 mar 2007 9:28 Svara med citat
det finns en annons på blocket med diodblinkers och dimljus i samma för både stora och lilla fångarna..
ska kolla om den finns kvar
Skrot
Golf 7 GTD Ort: Stockholm
Tor 10 maj 2012 12:04 Svara med citat
Leifi skrev:

hur koplar man då för jag har skaffat mig dimljus och reglaget nu så ska nog försöka fixa dit allt i helgen men det finns ju inget kablaget än Wink
Skrot
Lör 18 aug 2012 12:23 Svara med citat
Var på orginalvredet ska man koppla på sig??
jag har letet i flera dagar nu men kan inte få fram vilken kabel det är till dimljusen fram ?!?!

Don't drive faster than your garian angel can fly
Skrot
Mån 20 aug 2012 10:22 Svara med citat
Jag ska kolla på lunchen, men jag använde mig av en testlampa och multimeter,
jag koplade in mig på org dimljus fram,

Skrot
Mån 20 aug 2012 15:38 Svara med citat
Grå/gul ska man kopla in sig på, sedan koplade jag ett nytt relä i motorutrymet,