Forum - Golf 3 (92-99) - Bytt lameller, kopplingen fastnat i "frikopplat" l

Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tis 20 mar 2012 22:43 Svara med citat
Hej!
Har precis bytt koppling på bilen, tryckplatta, urtrampningslager, lamell, och plattan som "urtrampningspinnen" trycker på inne vid lamellen.

Men lamellen verkar ha fastnat i urkopplat läge, upptäcktes genom att kopplingsarmen var lealös när jag skulle montera vajern, tog dän änden på lådan, och pinnen är intryckt, dvs i urkopplat läge.

Kan jag ha gjort något fel ? Kan det rätta till sig när jag startar bilen ? Har inte provstartat än, kändes meningslöst att montera ihop det sista ifall jag måste ha isär allt igen..

Mvh Grimling

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
fritte81
Golf 1 diesel -82 Ort: Vadstena
Tis 20 mar 2012 23:42 Svara med citat
Gör om gör rätt Very Happy

Hellre en rövare i polen än en polare i röven!
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 20 mar 2012 23:48 Svara med citat
Tror nog de e o riva för e de i de läget e nått felmonterat

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
mrpete
Golf 1 GTi -83 Ort: Göteborg
Ons 21 mar 2012 9:04 Svara med citat
Det kan inte vara så att du behöver justera kopplingswiren? När jag bytte koppling så var det iofs tvärtom, den kopplade inte ur riktigt, så jag fick spänna wiren, så funkade det fint sen.

Annars är det nog bara att riva. Jag vet inte om det finns marginal för det, men skulle splinesen kunnat komma vid sidan av vid montering (om den suttit ocentrrerat). Frågan är bara om den kan komma så snett, det finns ju inte jättemkt utrymme i svänghjulet.

Golf 1 gti berg cup 2,0
Spons: www.dalhems.com www.autodelar.net www.crazyride.se www. dekaltrim.nu
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Sön 25 mar 2012 20:04 Svara med citat
Jag har inte satt dit vajern.. Allting var centrerat, och jag var vid montering 100% säker på att allting satt precis så som det gjorde när jag tog isär..

Men ni tycker jag ska riva ner hela lådan utan att provstarta emellan då ? Ifall man skulle slå sönder nått..

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
fritte81
Golf 1 diesel -82 Ort: Vadstena
Sön 25 mar 2012 21:52 Svara med citat
Har den stått en stund så kan den fastna! Blev så efter jag motor tvätta min mk1 och lät den stå i några dagar.
Men det släppte efter en stund, jag starta den och varmkörde lite.
Sen var jag med om samma sak idag när vi hämta en cheva -65 som stått i en lada över vintern, den starta vi och lät bli varm, så släppte det!

Så starta den du! Men lägg ur växeln innan så den inte skuttar iväg!

Hellre en rövare i polen än en polare i röven!
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Sön 25 mar 2012 21:59 Svara med citat
Ah den står upppallad dessutom, så det ska inte hända nått, bara man är försiktig Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tis 27 mar 2012 22:28 Svara med citat
Rev ner skiten idag, allting sitter rätt förutom att lamellen ser ut så här:
Bild
Bild

Hur kan det ha blivit så ? Allt satt rätt och jag centrerade riktigt före montering..

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 28 mar 2012 19:11 Svara med citat
Gled lådan in smärtfritt eller fick du böka o bända in lådan??? för ser man på fösta bilden tycker ja splinsen ser ruskigt misshandlade ut...

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
mrpete
Golf 1 GTi -83 Ort: Göteborg
Ons 28 mar 2012 23:58 Svara med citat
Ischlo pischlo.. det såg inte rååligt ut.. jag som våldade i min låda blir ju genast lite nervös.. hoppas det går att lirka rätt igen..

Golf 1 gti berg cup 2,0
Spons: www.dalhems.com www.autodelar.net www.crazyride.se www. dekaltrim.nu
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tor 29 mar 2012 9:18 Svara med citat
Första biten gick de in smärtfritt, sen trögt.
De är inte deformerade, ser bara så ut på bilden Smile

Jag har iaf fått reklamera denna, får en ny utan kostnad pga tillverkningsfel!

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby
Tor 29 mar 2012 11:06 Svara med citat
Aldrig vart med om detta , har monterat Många många lådor


kan hända såhär om man låter lådan hänga på lamellen o vila Wink
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tor 29 mar 2012 12:13 Svara med citat
Ah fast det gjorde jag ju egentligen bara vid nermonteringen, och då fanns ju redan felet där.. Aja, får la hoppas nästa lamell funkar bättre Smile

Det mest irriterande är ju själva väntetiden, jag får en ny lamell på måndag verkar det som, men man vill ju ut o glida cab nuuuuuuuuuu Sad

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 29 mar 2012 22:01 Svara med citat
Det är inte så att du lyckats vända lamellen på fel håll?

mk2 vr6
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Fre 30 mar 2012 7:21 Svara med citat
Hahaha då passar det ju inte alls Very Happy Nej allting satt rätt faktiskt Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Fre 30 mar 2012 11:04 Svara med citat
Lådan ska ju glida på rätt enkelt om allt är rätt!

Alltså....
Tvätta av svänghjulets anliggningsyta med förtunning. Fin smärjelduk och rugga upp ytan är inte fel!

Byt packboxarna i växellådan, vill du slippa detta får du troligen byta koppling snart igen!

Montera tillbaka kopplingen. Bultarna in i vevaxeln ska enligt vw bytas varje gång, har själv återanvänt dessa med bra resultat. Om du återanvänder dem ska du ha på loctite på dem.

Upp med lådan, bulta fast den. Tuta o kör!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Fre 30 mar 2012 11:58 Svara med citat
Har gjort precis allt du säger, men med en knas lamell hjälper det ju inte Confused

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 30 mar 2012 12:36 Svara med citat
Grimling skrev:
Har gjort precis allt du säger, men med en knas lamell hjälper det ju inte Confused


Har själva centrumet släppt från lamellen, eller vad är det som har hänt?
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Fre 30 mar 2012 13:40 Svara med citat
Nu vet jag inte exakt hur lamellen är byggd, men centrumet med splinsen i är lite ledat tror jag, så det ska kunna röra sig lite grand utan att bryta sönder, men ringen/plåtbiten/vaddetnuheter som håller centrumet har lossnat från sin tänka position och pekar t.o.m. ut på andra sidan lamellen, detta efter en montering enligt handbok och endast provstartad i 3 sek ungefär..

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Fre 30 mar 2012 13:45 Svara med citat
Axeln i lådan är inte sned eller? Razz

mk2 vr6
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Fre 30 mar 2012 15:15 Svara med citat
Nää det ska den inte va, det funkade ju när jag tog isärt Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!