jocke123
Golf 4 1,9 tdi -02 Ort: Borås |
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 04 mar 2012 16:26 |
|
Brukar alltid vara klossarna som ligger mot skivan eller att hjullagren är kass.
Lyft bilen och snurra på hjulet, känns om bromsen ligger emot.
Kan vara att du spänt lagret för hårt, så det behöver inte vara glapp.
Senast ändrad Sön 04 mar 2012 17:01, ändrad totalt 2 gånger
|
|
jocke123
| Sön 04 mar 2012 16:30 |
|
| Har haft bilen på lyft idag, varken sett, hört eller känt nåt fel =(
|
|
candyweiss
Donator 100
| Sön 04 mar 2012 16:59 |
|
| jocke123 skrev: | | Har haft bilen på lyft idag, varken sett, hört eller känt nåt fel =( |
Att ratten skakar är ju obalans i hjulet, men det kan ju absolut inte göra att fälgen blir varm.
Drar bilen åt höger? Om den gör det måste det var bromsarna, hjullager eller ett däck som är av kass kvalitet eller att rullriktningen är felvänd.
Jag kan nästan svära på att bromsen ligger emot lite.
|
|
mK4
Golf 4 2.3 V5 - 00 Ort: Falköping |
|
mK4
Golf 4 2.3 V5 - 00 Ort: Falköping |
| Sön 04 mar 2012 17:18 |
|
| Eller prova smörja bromscylindern tills du har köpt cylindern, det hjälper i några dagar!
|
|
jocke123
| Sön 04 mar 2012 17:39 |
|
Däcken är balanserade och båda sommar och vinterdäcken är helt nya. Bilen dra inget märkvärdigt åt nåt håll. Kanske minimalt åt vänster. Ibland kör jag utan att hålla i ratten och den går ändå rakt. Bromscylindern ? vart sitter den i så fall. Bilden du visar är väl en bromstrumma ?
|
|
Ostmackan
Golf 3 Variant 1.6 Ort: Växjö |
| Sön 04 mar 2012 18:44 |
|
| jocke123 skrev: | Däcken är balanserade och båda sommar och vinterdäcken är helt nya. Bilen dra inget märkvärdigt åt nåt håll. Kanske minimalt åt vänster. Ibland kör jag utan att hålla i ratten och den går ändå rakt. Bromscylindern ? vart sitter den i så fall. Bilden du visar är väl en bromstrumma ? |
delen som det står "Lucas" på är bromscylindern (texten är upp&ner)
men det hjälper dig inte då du har skivor fram
annars har du ju bytt det som vanligtvis orsakar varma fälgar dvs slang,ok,skivan,
Är dessa delarna nya eller begagnade?
Smörjde du även in allt vid bytena?
tänker mest på glidpinnar,mellan bromsklossarna och bromsklosshållaren.
Prova annars att köra med bilen tills fälgen blir varm och sedan känn på allt så du kanske får fram var värmen kommer ifrån, det borde som sagt vara hjullager eller bromsarna, allt annat känns väldigt långsökt
Mvh
|
|
jocke123
| Sön 04 mar 2012 19:18 |
|
Alla dom delarna är nya, även glidpinnarna. Får testa köra en sväng i morgon och ta med mig handskar
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Mån 05 mar 2012 15:55 |
|
Huvudbromscylindern kanske? Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
candyweiss
Donator 100
| Mån 05 mar 2012 16:42 |
|
| Sam skrev: | | Huvudbromscylindern kanske? |
Nej inte huvudbromscylindern
|
|
jocke123
| Mån 05 mar 2012 23:38 |
|
Inte ? min mekaniker trodde "kanske" (less på att prova mig fram och dyrt har det blivit) att det kunde vara nån vakumpump eller nå sånt, vad han nu sa. Låter dyrt, man får tydligen riva hela intrumentpanelen. Hoppas man vinner på lotto på onsdag
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tis 06 mar 2012 1:28 |
|
Har ni titta något på bromsrören så det inte är skadat någonstans, så vätskan åker tillbaka lite när du släpper på bromsen?
Ser att ni bytt bromsslang, har ni luftat ordentligt? Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
jocke123
| Tis 06 mar 2012 9:39 |
|
| Får ta en titt på bromsrören. Luftat har vi gjort, säkert 4 ggr.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tis 06 mar 2012 15:53 |
|
| Sam skrev: | Har ni titta något på bromsrören så det inte är skadat någonstans, så vätskan åker tillbaka lite när du släpper på bromsen?
Ser att ni bytt bromsslang, har ni luftat ordentligt? |
Kan vä inte ha med luftningen att göra, men däremot ett klämt bromsrör.
|
|
jocke123
| Tis 06 mar 2012 16:26 |
|
åker och titta på det på en gång, jag är nyfiken. Bara lite svårt att förstå hur det kan komma av sig själv bara så där ??
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tis 06 mar 2012 17:17 |
|
| jocke123 skrev: | åker och titta på det på en gång, jag är nyfiken. Bara lite svårt att förstå hur det kan komma av sig själv bara så där ?? |
Du kan ha stött emot något underifrån så att röret blivit ihoptryckt.
|
|
jocke123
| Tis 06 mar 2012 18:09 |
|
| Har varit och hissat upp bilen nu. Lyst med ficklampa och sett och känt allt jag når utan resultat. Därimot fanns det nån skum behåller innanför hjulhuset som röret går in på och ut från en annan sida. Vet inte vad det är än, ska googla lite. Nån som vet om det är ett filter, backventil eller nå annat ??
|
|
jocke123
| Tor 08 mar 2012 18:39 |
|
Nu ska ni få höra på nåt kul . Min bil verkar ha självläkt. Om jag tar det från början: Jag har haft bilen i lite mer än 2 år, dom sista 18 månaderna har inte sätesvärman funkat på bilen över huvudtaget. Var på en verkstad där han kollade att strömmen gick fram till dom så vi trodde stolarna helt enkelt var trasiga. Dom sista 8 månaderna har fälgen fram blivit varmt, ibland bränhet. Bara för 3 dagar sen brände jag mig på det nya oket. Nu bara för 1 timme sen när jag körde hem från jobbet så funkade båda stolsvärmarna bara så där. Har haft dom på i flera månader och tänkt att nångång kanske dom funkar. Och bara för att dom funkade så har jag inte haft några vibrationer eller ljud från däcken och nu när jag kom hem så var både fälgen och oket kalla för första gången sen sommras.
Så vad kan man dra för slutsats av detta ? jo, jag tror och är ganska säker på att det har varit nåt fel på elen någonstans som gjort att det skickats för lite eller för mkt ström till tex abs hyrdalagregatet och därigenom pumpat ut för mkt olja till höger däck. Hoppas nu bara inte detta är en tillfällighet och att det inte upphör. Blir fälgen varm igen eller om stolarna slutar funka så har jag i allla fall en aning om vad det kan vara och förklara detta till verkstan nästa gång. Kul va ? tycker jag iaf, grymt glad och lättad just nu. Hör av mig när jag vet mer. Trevlig helg !
|
|
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm |
| Tor 08 mar 2012 22:44 |
|
ABS'en pumpar ju bara när du panikbromsar, den pumpar verkligen inte när du inte ens rör pedalen.
Det skulle då vara i fall (eventuell) ESP gripit in, men det skulle du också märkt när hjulet låst sig och bromsat.
|
|
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg |
| Lör 10 mar 2012 14:52 |
|
| Ja det elfelet var verkligen unikt, borde de inte blivit nån felkod på en så pass ny bil.
|
|
candyweiss
Donator 100
|
jocke123
| Lör 10 mar 2012 22:01 |
|
Dom har gjort felsökning utan nån felkod. Kan vara nåt relä, glapp in nån sladd eller vad som helst. Nåt som kanske vara halvtrasigt så det inte visat nåt fel. Ska in på verkstad 16 mars så får dom kolla in bilen. Har kört nu några dar till utan problem med fälgen fast sätevärmarn funkade bara i torsdags, nu är dom döda igen
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Lör 10 mar 2012 22:31 |
|
| Sätesvärmen kan ja ju säga med all säkerhet inte är inblandad, skiljda kretsar. där kan du ha ett avbrott i termostat eller slinga, ren tillfällighet att värmen funkade. oftast fel i sätesslingan och där du har största fåfrestningarna vid in och ut steg
|
|
jocke123
| Lör 10 mar 2012 23:11 |
|
| Jo, men hur kommer det sig att båda stolarna helt plötsligt började funka, satt ingen på passagerarsidan. Plus att däcket helt plötsligt vart bra för första gången på 8 månander. Känns lite skumt att allt händer precis samtidigt.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 10 mar 2012 23:12 |
|
Då kan vi ju hoppas på att jocke123 lämnar in bilen på Toveks så att tobbe80 får undersöka
|
|
jocke123
| Lör 10 mar 2012 23:13 |
|
Det kanske är du som kollar på min bil på fredag ?? lös detta gärna fort och billigt så blir jag imponerad.
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Lör 31 mar 2012 7:35 |
|
Hoppas din kärra funka nu vad ev felet va kan vi hålla tyst om för ska kanske inte ropa hej än va ju relativt lättlöst till slut
|
|
candyweiss
Donator 100
|
jocke123
|