Forum - Golf 4 (98-04) - Varm fälg höger fram ???

jocke123
Golf 4 1,9 tdi -02 Ort: Borås
Sön 04 mar 2012 15:56 Svara med citat
Tjena !

Testar nu på detta om någon har nå bra tips.
Högra framfälgen blir varm och ratten börjar darra vid olika hastigheter. Främst över 100km/h.

Har bytt:
hjulager
bromsok
skivan
klosar
bromslang
abs hydralagregat (bättre beg)
drivaxel (bättre beg)

och ändå blir det inte bättre. Vad har jag glömt ? min mekaniker kommer inte heller på felet. Spelar ingen roll om det är vinter eller sommardäcken på, suck. Brick wall

Börjar bli desperat Shocked

Hjälp mig nån !!!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 04 mar 2012 16:26 Svara med citat
Brukar alltid vara klossarna som ligger mot skivan eller att hjullagren är kass.

Lyft bilen och snurra på hjulet, känns om bromsen ligger emot.
Kan vara att du spänt lagret för hårt, så det behöver inte vara glapp.

Senast ändrad Sön 04 mar 2012 17:01, ändrad totalt 2 gånger
jocke123
Sön 04 mar 2012 16:30 Svara med citat
Har haft bilen på lyft idag, varken sett, hört eller känt nåt fel =(
candyweiss
Sön 04 mar 2012 16:59 Svara med citat
jocke123 skrev:
Har haft bilen på lyft idag, varken sett, hört eller känt nåt fel =(

Att ratten skakar är ju obalans i hjulet, men det kan ju absolut inte göra att fälgen blir varm.

Drar bilen åt höger? Om den gör det måste det var bromsarna, hjullager eller ett däck som är av kass kvalitet eller att rullriktningen är felvänd.

Jag kan nästan svära på att bromsen ligger emot lite.
mK4
Golf 4 2.3 V5 - 00 Ort: Falköping
Sön 04 mar 2012 17:17 Svara med citat
Jag har haft samma problem, bytte bara bromscylindern så var det klart. Det är bromscylindern som inte släpper när du har bromsat som gör att det skakar och att det blir varmt. http://www.google.se/imgres?imgurl=http://mcflickan.se/wp-content/uplo ads/2011/03/den-gamla-bromscylindern.png&imgrefurl=http://mcflickan.se  /bromscylinder/&h=529&w=935&sz=778&tbnid=EYmH3zTAkt0xSM:&tbnh=68&tbnw =120&prev=/search%3Fq%3Dbromscylinder%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q= bromscylinder&docid=n0hnUzxlqgZveM&hl=sv&sa=X&ei=HJVTT-_fCI2Q4gSi8ri7C g&ved=0CF0Q9QEwBw&dur=342

Kletternaus
mK4
Golf 4 2.3 V5 - 00 Ort: Falköping
Sön 04 mar 2012 17:18 Svara med citat
Eller prova smörja bromscylindern tills du har köpt cylindern, det hjälper i några dagar!

Kletternaus
jocke123
Sön 04 mar 2012 17:39 Svara med citat
Däcken är balanserade och båda sommar och vinterdäcken är helt nya. Bilen dra inget märkvärdigt åt nåt håll. Kanske minimalt åt vänster. Ibland kör jag utan att hålla i ratten Regular Smiley och den går ändå rakt. Bromscylindern ? vart sitter den i så fall. Bilden du visar är väl en bromstrumma ?
Ostmackan
Golf 3 Variant 1.6 Ort: Växjö
Sön 04 mar 2012 18:44 Svara med citat
jocke123 skrev:
Däcken är balanserade och båda sommar och vinterdäcken är helt nya. Bilen dra inget märkvärdigt åt nåt håll. Kanske minimalt åt vänster. Ibland kör jag utan att hålla i ratten Regular Smiley och den går ändå rakt. Bromscylindern ? vart sitter den i så fall. Bilden du visar är väl en bromstrumma ?

delen som det står "Lucas" på är bromscylindern (texten är upp&ner)
men det hjälper dig inte då du har skivor fram Smile

annars har du ju bytt det som vanligtvis orsakar varma fälgar dvs slang,ok,skivan,

Är dessa delarna nya eller begagnade?

Smörjde du även in allt vid bytena?
tänker mest på glidpinnar,mellan bromsklossarna och bromsklosshållaren.

Prova annars att köra med bilen tills fälgen blir varm och sedan känn på allt så du kanske får fram var värmen kommer ifrån, det borde som sagt vara hjullager eller bromsarna, allt annat känns väldigt långsökt

Mvh

Hej å hå
jocke123
Sön 04 mar 2012 19:18 Svara med citat
Alla dom delarna är nya, även glidpinnarna. Får testa köra en sväng i morgon och ta med mig handskar Regular Smiley
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 05 mar 2012 15:55 Svara med citat
Huvudbromscylindern kanske?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
candyweiss
Mån 05 mar 2012 16:42 Svara med citat
Sam skrev:
Huvudbromscylindern kanske?

Nej inte huvudbromscylindern Think
jocke123
Mån 05 mar 2012 23:38 Svara med citat
Inte ? min mekaniker trodde "kanske" (less på att prova mig fram och dyrt har det blivit) att det kunde vara nån vakumpump eller nå sånt, vad han nu sa. Låter dyrt, man får tydligen riva hela intrumentpanelen. Hoppas man vinner på lotto på onsdag Regular Smiley
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 06 mar 2012 1:28 Svara med citat
Har ni titta något på bromsrören så det inte är skadat någonstans, så vätskan åker tillbaka lite när du släpper på bromsen?

Ser att ni bytt bromsslang, har ni luftat ordentligt?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
jocke123
Tis 06 mar 2012 9:39 Svara med citat
Får ta en titt på bromsrören. Luftat har vi gjort, säkert 4 ggr.
candyweiss
Tis 06 mar 2012 15:53 Svara med citat
Sam skrev:
Har ni titta något på bromsrören så det inte är skadat någonstans, så vätskan åker tillbaka lite när du släpper på bromsen?

Ser att ni bytt bromsslang, har ni luftat ordentligt?

Kan vä inte ha med luftningen att göra, men däremot ett klämt bromsrör.
jocke123
Tis 06 mar 2012 16:26 Svara med citat
åker och titta på det på en gång, jag är nyfiken. Bara lite svårt att förstå hur det kan komma av sig själv bara så där Razz ??
candyweiss
Tis 06 mar 2012 17:17 Svara med citat
jocke123 skrev:
åker och titta på det på en gång, jag är nyfiken. Bara lite svårt att förstå hur det kan komma av sig själv bara så där Razz ??

Du kan ha stött emot något underifrån så att röret blivit ihoptryckt.
jocke123
Tis 06 mar 2012 18:09 Svara med citat
Har varit och hissat upp bilen nu. Lyst med ficklampa och sett och känt allt jag når utan resultat. Därimot fanns det nån skum behåller innanför hjulhuset som röret går in på och ut från en annan sida. Vet inte vad det är än, ska googla lite. Nån som vet om det är ett filter, backventil eller nå annat ??
jocke123
Tor 08 mar 2012 18:39 Svara med citat
Nu ska ni få höra på nåt kul Regular Smiley. Min bil verkar ha självläkt. Om jag tar det från början: Jag har haft bilen i lite mer än 2 år, dom sista 18 månaderna har inte sätesvärman funkat på bilen över huvudtaget. Var på en verkstad där han kollade att strömmen gick fram till dom så vi trodde stolarna helt enkelt var trasiga. Dom sista 8 månaderna har fälgen fram blivit varmt, ibland bränhet. Bara för 3 dagar sen brände jag mig på det nya oket. Nu bara för 1 timme sen när jag körde hem från jobbet så funkade båda stolsvärmarna bara så där. Har haft dom på i flera månader och tänkt att nångång kanske dom funkar. Och bara för att dom funkade så har jag inte haft några vibrationer eller ljud från däcken och nu när jag kom hem så var både fälgen och oket kalla för första gången sen sommras.

Så vad kan man dra för slutsats av detta ? jo, jag tror och är ganska säker på att det har varit nåt fel på elen någonstans som gjort att det skickats för lite eller för mkt ström till tex abs hyrdalagregatet och därigenom pumpat ut för mkt olja till höger däck. Hoppas nu bara inte detta är en tillfällighet och att det inte upphör. Blir fälgen varm igen eller om stolarna slutar funka så har jag i allla fall en aning om vad det kan vara och förklara detta till verkstan nästa gång. Kul va ? tycker jag iaf, grymt glad och lättad just nu. Hör av mig när jag vet mer. Trevlig helg !
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Tor 08 mar 2012 22:44 Svara med citat
ABS'en pumpar ju bara när du panikbromsar, den pumpar verkligen inte när du inte ens rör pedalen.
Det skulle då vara i fall (eventuell) ESP gripit in, men det skulle du också märkt när hjulet låst sig och bromsat.
lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg
Lör 10 mar 2012 14:52 Svara med citat
Ja det elfelet var verkligen unikt, borde de inte blivit nån felkod på en så pass ny bil.
candyweiss
Lör 10 mar 2012 21:08 Svara med citat
jocke123 skrev:
Trevlig helg !

Eh? Om jag ska säga min mening så tror inte jag ett dugg på det svaret Liar
jocke123
Lör 10 mar 2012 22:01 Svara med citat
Dom har gjort felsökning utan nån felkod. Kan vara nåt relä, glapp in nån sladd eller vad som helst. Nåt som kanske vara halvtrasigt så det inte visat nåt fel. Ska in på verkstad 16 mars så får dom kolla in bilen. Har kört nu några dar till utan problem med fälgen fast sätevärmarn funkade bara i torsdags, nu är dom döda igen Smile
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Lör 10 mar 2012 22:31 Svara med citat
Sätesvärmen kan ja ju säga med all säkerhet inte är inblandad, skiljda kretsar. där kan du ha ett avbrott i termostat eller slinga, ren tillfällighet att värmen funkade. oftast fel i sätesslingan och där du har största fåfrestningarna vid in och ut steg

.....privat liv.....
jocke123
Lör 10 mar 2012 23:11 Svara med citat
Jo, men hur kommer det sig att båda stolarna helt plötsligt började funka, satt ingen på passagerarsidan. Plus att däcket helt plötsligt vart bra för första gången på 8 månander. Känns lite skumt att allt händer precis samtidigt.
candyweiss
Lör 10 mar 2012 23:12 Svara med citat
Då kan vi ju hoppas på att jocke123 lämnar in bilen på Toveks så att tobbe80 får undersöka Wink
jocke123
Lör 10 mar 2012 23:13 Svara med citat
Det kanske är du som kollar på min bil på fredag Regular Smiley ?? lös detta gärna fort och billigt så blir jag imponerad.
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Lör 31 mar 2012 7:35 Svara med citat
Hoppas din kärra funka nu Smile vad ev felet va kan vi hålla tyst om för ska kanske inte ropa hej än Wink va ju relativt lättlöst till slut

.....privat liv.....
candyweiss
Lör 31 mar 2012 9:38 Svara med citat
tobbe80 skrev:
Hoppas din kärra funka nu Smile vad ev felet va kan vi hålla tyst om för ska kanske inte ropa hej än Wink va ju relativt lättlöst till slut

Har du sagt A så får du jäklar i det säga B också, så fram med det nu Shame on you
jocke123
Lör 31 mar 2012 10:12 Svara med citat
Du tobbe, jag hoppas verkligen det Regular Smiley i så fall är jag evigt tacksam. Får ge det nån vecka så jag hinner köra några hundra mil. Om det var felet så är det lite pinsamt Confused, något som varken jag eller farsgubben hade nån aning om och då har han skruvat i bilar sen han var ung. Du har möjligen inga tips för sätevärmarn ? glömde ta upp det igår. Tror inte riktigt på slingorna utan mer på nåt relä.
Sida 1, 2  >