Har precis bytt motor på min Golf IV V5 - 00 efter motorras. Försökte nu starta bilen häromdagen, men den vill sig inte. Har fått upp felkoder på följande:
Har fattat det som att de flesta som har fått upp dessa felkoder så har iaf bilen fungerat men gått illa, men min bil vill inte ens starta. Någon som vet och har tips på vad som kan felas? Skall plocka ner spjällhuset i helgen tänkte jag. Men funderar på om det kan vara något annat fel som strular? Kan även tillägga att startspärren vid första försöket gick i (bil med nyckel lyste i panelen), men den slocknade efter ett tag.
Jadu.. Bilen gick problemfritt fram tills jag stängde av den i 2 minuter för att sedan starta och köra igen. Den började bluddra, var orklös och den höll på att dö när jag gasade.
Mätte upp kompen och det var överkomp i 2 cylindrar. Skulle flytta bilen, och eftersom den var något hög på tomgång när den var kall, så mer eller mindre small det till under huven.
Ett utav tändstiften var sönderslagna och inte tala om hur det såg ut när vi plockade av toppen. En ventil hade gått sönder och slagit sönder hela toppen och en kolv, det var mer eller mindre bara flisor kvar om man säger så.
Tack för tipset, skall göra detta. Pratade med en servicerådgivare inne på VW verkstaden idag och han sa precis som du att jag skulle testa varvtalsgivaren samt kamaxelgivaren.
Nu har jag fått igång bilj*veln, men den går bara på 3 cylindrar. Får ingen gnista på 2 utav stiften.. Funderar på om det kan vara tändspolen eller tändmodulen. Någon som vet hur man kan mäta dessa och vad värdena ska ligga på?
Har ohm mätt både tändspole och tändmodul och det ger iaf signal. Värdena på tändspolen är jämna på allihop.