Trionic
VW Jetta Wagon BMT-09 Ort: Landskrona |
| Tor 29 mar 2012 11:05 |
|
Letar lite efter olja till min 09a 1.9tdi med partikellfilter och Pumpe Düse,
Har förstått att Pumpe Düse behöver viss klassning på oljan och PF behöver en klassing.
Var rekomenderar ni för sort olja?
|
|
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm |
| Tor 29 mar 2012 12:12 |
|
Den som står i instruktionsboken
|
|
Trionic
| Tor 29 mar 2012 12:20 |
|
| nollåtta skrev: | Den som står i instruktionsboken  |
Har ingen!
|
|
nollåtta
| Tor 29 mar 2012 12:21 |
|
| Då kan det ju faktiskt vara lite svårt!
|
|
Trionic
| Tor 29 mar 2012 12:25 |
|
| nollåtta skrev: | | Då kan det ju faktiskt vara lite svårt! |
Det är ju därför jag skriver en fråga på ett forum.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tor 29 mar 2012 20:49 |
|
Är det verkligen Pumpe Düse på en såpass ny bil som en 09:a, så att det inte är vanlig konventionell Common rail
Annars har jag fått för mig att den ska vara klassad VW 501 01 just pga. av det höga trycket på kammen som påverkar just dessa Pumpe Düse enheter En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Trionic
| Tor 29 mar 2012 21:38 |
|
| a128 skrev: | Är det verkligen Pumpe Düse på en såpass ny bil som en 09:a, så att det inte är vanlig konventionell Common rail
Annars har jag fått för mig att den ska vara klassad VW 501 01 just pga. av det höga trycket på kammen som påverkar just dessa Pumpe Düse enheter |
Det är PD på 1,9orna. Klassningen vw 501.01 känner jag igen men vad gäller till partikelfilter?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tor 29 mar 2012 22:12 |
|
| Trionic skrev: | | Det är PD på 1,9orna. Klassningen vw 501.01 känner jag igen men vad gäller till partikelfilter? | Kontakta din VAG-verkstad så får du reda på rätt olja från ditt regnr.
|
|
Roberto
Golf 4 Ort: Lidköping |
| Tor 29 mar 2012 22:19 |
|
Min 507.00 på klassning på alla pd är att rekomendera
undvik longlife intervallet.
|
|
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad |
| Tor 29 mar 2012 22:27 |
|
Jag har en Golf Bluemotion -08 med Pumpe Düse och den olja jag fick med när jag köpte bilen är Castrol Professtional 5W-30. En så kallad lång life olja för att tydligen hålla i 3000 mil mellan servicen.
Om du behöver just den oljan för att partikellfilter ska fungera vet jag inte men jag tror inte det har med motoroljan att göra.
Det bästa är nog att fråga på någon Vw verkstad vilken olja dom rekomenderar till just din bil.
Håkan.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tor 29 mar 2012 22:47 |
|
| Hookan skrev: | | Om du behöver just den oljan för att partikellfilter ska fungera vet jag inte men jag tror inte det har med motoroljan att göra. |
Kom också att tänka på det och misstänker att du har helt rätt.
|
|
Trionic
| Fre 30 mar 2012 0:47 |
|
Ni har lite fel!
Saken är ju att alla bilar drar olja för oljan sätter sig i honingen på cylinderväggarna som förbräns vid andtändning i cylindern och som då bildar sotpartiklar som sätter igen PF.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 30 mar 2012 6:23 |
|
| Trionic skrev: | Ni har lite fel!
Saken är ju att alla bilar drar olja för oljan sätter sig i honingen på cylinderväggarna som förbräns vid andtändning i cylindern och som då bildar sotpartiklar som sätter igen PF. |
Om man då har oturen att ha fått en motor som har hög oljeförbrukning,
innebär det då att partickelfiltert sotar igen mycket snabbare?
|
|
GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby |
| Fre 30 mar 2012 10:57 |
|
[quote="Trionic"]Ni har lite fel!
Saken är ju att alla bilar drar olja för oljan sätter sig i honingen på cylinderväggarna som förbräns vid andtändning i cylindern och som då bildar sotpartiklar som sätter igen PF.[/quote
så fall är din motor Slut om den drar olja
|
|
nollåtta
|
Trionic
|
GolfGecco
| Fre 30 mar 2012 14:49 |
|
Japp varför sitter det en skrapring på kolvarna tro du sen minimala som den ta olja Märker du inte kan jag säga
jag trimmar en del motorer och är bilmekaniker håller på med detta dagligen.
|
|
Trionic
| Fre 30 mar 2012 15:40 |
|
| GolfGecco skrev: | Japp varför sitter det en skrapring på kolvarna tro du sen minimala som den ta olja Märker du inte kan jag säga
jag trimmar en del motorer och är bilmekaniker håller på med detta dagligen. |
Vänta nu du säger ju själv att en motor tar minimalt med olja vilket betyder att den drar olja eller? sen att vissa drar mer än andra beror på körsätt och sträcka och även utspädning av tex flexifuel som har kortare oljebyten eller säger du mot mig?
Så det är bara att strunta i oljetillvekarens och biltillverkarens rekomendationer att köra på en olja med låg askhalt om man har en ny bil då? om den inte är slut från fabrik villsäga
|
|
a128
| Fre 30 mar 2012 15:52 |
|
En olja som är partikelfilterklassad enligt ACEA ska ha märkning C2, C3 eller liknande
http://agrol.se/Smorjmedel/Bra-att-veta-om-oljor/ACEA/
men såndana oljor kan sakna zinkadditiv som är bra för motorn smörjning, vilken man bör ha i beaktandet vid val av olja, om motorn dra väldigt lite olja så kanske en partikelfilterklassad olja inte behövs En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
GolfGecco
| Fre 30 mar 2012 16:06 |
|
Minimalt med olja menar jag, att den knappt dra något överhuvudtaget inget är som märkbart. men en ny motor med nya kolvringar och ny hornat dra alltid olja innan dem ha slitit in sig till varandra.
såklart men ska ha olja som bilen är anpassad för inget snack om den saken. <- men där är de också beroende på körsätt
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
| Lör 31 mar 2012 20:10 |
|
Hmmm enl. vw så kan en motor ta 0.5liter olja på 1000km utan att det är något fel, så jo, oljeförbrukningen kan du nog se... håller med trionic på detta.
Angående oljan, vanlig longlife olja i dessa, förr fanns det en pümpedüse olja (finns visserligen fortfarande) men den används nog ej längre på någon motor (har sett att den skulle vara i en skoda för ett par år sen men gäller nog ej där heller) då longlifeoljan har blivit så pass förbättrad, även audis rs6:or hade pümpedüse i början... är en bra olja det.
|
|
Roberto
| Lör 31 mar 2012 20:37 |
|
Det är det.
PD olja finns fortfarande men är för dyr anser de flesta. Den ärr nog den optimala för dessa motorer annars. Dock inte många som säljer den... Alla är ju fast i castrolträsket i tron att det o LLsrvice är rätta vägen..
(80kr litern på rätt ställe kostar den)
(WInk Wink)
R
|
|
a128
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
| Lör 31 mar 2012 20:41 |
|
Mmm det är den oljan jag har i min bil, gratis är den visst med..... måste ha vissa förmåner i jobbet
|
|
Roberto
| Lör 31 mar 2012 20:52 |
|
Eller så ringer du mig
vi tar det för den (80kr)
R
|
|
Trionic
|
candyweiss
Donator 100
|
Trionic
|
candyweiss
Donator 100
| Sön 01 apr 2012 11:23 |
|
Tack. Det är ju mindre än vad två fyralitersdunkar kostar på VAG
|
|
Trionic
| Sön 01 apr 2012 11:28 |
|
| Vad är pennasol för olja? Säljs den av vag?
|
|