Forum - Golf 4 (98-04) - Ändra serviceintervall

Kloge
Golf 4 1,6 Variant-03 Ort: Perstorp
Tor 29 jan 2009 13:18 Svara med citat
På min bil är det longlife service men sen jag köpte bilen gör jag alla oljebyten själv vid 1500 mil istället.
Då sover jag bättre om nätterna Smile

Men då vill jag ändra så att jag får 1500 mil på servicen i billens system också.Så behöver jag inte hålla koll själv på att det är dags för service.

Kan vilken verkstad som helst ändra detta eller måste jag in på VAG?Nån som vet kostnad?Kanske finns det nån här inne som bor i norra Skåne som kan göra detta mot en slant?
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Tor 29 jan 2009 13:32 Svara med citat
Är la bara att ha koll själv. Du skriver väl ändå upp i serviceboken vad du gör och vilka mil de görs på?.
Backa att släcka "service lampan" när den dyker upp. Wink
Kloge
Tor 29 jan 2009 14:00 Svara med citat
Edge skrev:
Är la bara att ha koll själv. Du skriver väl ändå upp i serviceboken vad du gör och vilka mil de görs på?.
Backa att släcka "service lampan" när den dyker upp. Wink

Visst gör jag det men vill ha automatik på det.Lite nördigt kanske men det "stör"mig när bilen vill ha service när den har fått det om ni förstår mig
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Tor 29 jan 2009 16:45 Svara med citat
Japp förstår dig. Very Happy
Men om du nollar den själv som det står i Heynesboken, då borde den väl fatta att det är 1500 mil intervall då det är en vanlig reset, eller är jag helt ute och cyklar?
MagArne
Donator 50 VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping
Tor 29 jan 2009 16:57 Svara med citat
Jag har ett excelblad hemma där jag för bränslejournal i.
Skriver även in servicar, oljebyten m.m där också och för den excelkunnuge är det lätt att ta mätarställningen från senaste tanktillfället och räkna ut hur långt bilen gått sen senaste oljebytet, kemremsbytet... osv.
Sen är det ju skönt att hålla lite koll på bränsleförbrukningen.

Men om jag inte minns helt fel så ska man själv kunna ställa in detta genom att trycka och vrida på klockan och trippmätaren när man vrider på tändningen. Men kombinationen måste vara exakt och i rätt sekund så det fungerar typ aldrig.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Tor 29 jan 2009 21:33 Svara med citat
Det går och göra det på VAG.
Eller har du till gång till riktig VAG com så kan man ställa om det själv om man klarar
Av det.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Kloge
Tor 29 jan 2009 23:06 Svara med citat
Jag hade instruktionsboken som kvällslektyr och i kapitlet om "Flexibel serviceintervallsindikering" så står det hur man nollställer servicen.Sen står det med markerad text"Om du vill nollställa serviceindikeringen själv indikeras nästa service efter 15 000km.Serviceintervallet fastställs inte individuellt"

Då måste det betyda att det är nu 1500 mil till nästa service?
Malin 1
Golf 4 1,6-00 Ort: Kumla
Fre 06 feb 2009 18:58 Svara med citat
Är det på samma sätta för att nollställa servicen på en italien import
Kloge
Lör 07 feb 2009 11:28 Svara med citat
Malin 1 skrev:
Är det på samma sätta för att nollställa servicen på en italien import

Det är bara att prova!
elrobbo
Golf 4 1.6 Variant-04 Ort: Motala
Fre 20 apr 2012 18:39 Svara med citat
Lånar en gammal tråd. Hur släcker jag servicetexten på golfen? (blinkar service när man vrider på tändningen) Har läst i instruktionsboken. Det står;
1.Håll in knappen till trippmätarn.
2.Slå på tändningen, vrid trippmätarknappen medurs.

MEN det går ju inte vafan. En mejsel dunkas snart in i displayen.
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Fre 20 apr 2012 19:18 Svara med citat
Jag ändrade på VAG på min förra bil o de ville ha runt 200kr för det. Tog några minuter bara.

Golf R mk6
elrobbo
Golf 4 1.6 Variant-04 Ort: Motala
Fre 20 apr 2012 20:16 Svara med citat
Fixade biffen! Hittade en gammal tråd; http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=10161&highlight=sl%E4cka

Alltså;
1.Håll in trippmätarknappen.
2.Slå på tändning.
3.Släpp trippmätarknapp.
4.Vrid klockjusteringen th (medurs)
5.Slå av tändning