exist3nz
Golf 5 1.9 TDI Ort: Falköping |
| Ons 18 apr 2012 10:24 |
|
En polare till mig skulle sälja sin s2 häromdagen och allt var klart så ville köparen åka ut en sväng till innan avslutet av köpet skulle göras.
Dom kommer iväg en bit och så hör dom en smäll och bilen slutar driva.
Dock har vi kollat i efterhand och om man låser bakdiffen så driver den, vi har inte vågat köra något med den utan bara kollat om den driver lite. Kopplar man ur difflocken och släpper upp kopplingen så rasslar det bara.
Om den driver i fram vet vi inte, men skulle inte tro det.
Det gäller en -92
Någon som kan veta vad det kan vara?
|
|
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad |
| Ons 18 apr 2012 14:51 |
|
Pang+ rassel = garanterat mekanisktras.
vsllåda , fördelningslåda , diff ?.
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Ons 18 apr 2012 16:50 |
|
Mina kunskaper om quattro är begränsade men jag skulle tippa på att antingen har bakdiffen gett upp på något sätt med tanke på att den driver när han trycker på knappen. Det kan också vara mellandiffen men jag är tveksam till det för den ska ju vara låst jämt.
Är den mycket trimmad? Drivlinan håller ju för bra mycket annars.
EDIT: Det kan inte vara så att han har haft loss nån drivaxel/knut och inte fått tillbaks den ordentligt? Då driver den ju bara på den axel som är lös. Bara en tanke.
|
|
exist3nz
| Ons 18 apr 2012 20:05 |
|
Jag kan inte den biten så där jättebra heller men att det är ett mejaniskt ras har jag med förstått.
Men den borde ju driva fram om det är diffen bak som gett upp, och bak om den i fram har gett upp, men fördelningslådan kan det ju vara, eftersom det funkar när han låser diffen. Men hur funkar det fram, låser den där med eller är det som vanligt när man tryckt in knappen?
Ska kolla med honom om han har rivit något med drivlinan innan.
Det sitter en originalmotor i, orörd istort sett. Han åkte på att byta hela motorn när han köpte den för några år sen.
|
|
graul
| Ons 18 apr 2012 20:50 |
|
| När du trycker på knappen diffar du endast bakaxeln.
|
|
exist3nz
| Ons 18 apr 2012 21:03 |
|
Okej, det låter ju logiskt. Men då driver den inte ifram heller, eftersom bilen bara driver när knappen är intryckt.
Tack för all hjälp, ska kolla med honom imorgon och återkommer med svar om hur det går.
|
|
graul
| Tis 24 apr 2012 0:39 |
|
| Hur har det gått?
|
|
exist3nz
| Tis 24 apr 2012 7:37 |
|
| graul skrev: | | Hur har det gått? |
Det verkar som att det konstigt nog är diffras både fram och bak, harsjälv inte kollat på det men ägaren sa det.
Nu fick han sålt bilen ändå fast fic gå ner lite i pris, och den ska byggas om till banbil fick jag höra, så man får se om den kommer synas på bana längre fram
|
|
graul
| Tis 24 apr 2012 12:14 |
|
Okej. Den diffar både fram och bak om det är en 016låda på den. Inte de andra. Dvs b3-karossen och framåt
|
|
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås |
| Tis 24 apr 2012 21:58 |
|
| exist3nz skrev: | Det verkar som att det konstigt nog är diffras både fram och bak, harsjälv inte kollat på det men ägaren sa det.
Nu fick han sålt bilen ändå fast fic gå ner lite i pris, och den ska byggas om till banbil fick jag höra, så man får se om den kommer synas på bana längre fram  |
Bara LITE ?????
|
|
exist3nz
| Ons 25 apr 2012 21:12 |
|
Graul: du hade faktiskt rätt
Pratade med den nya ägaren av bilen och det visade sig att när han rev ner allt så var två drivaxlar lösa.
Så när diffen var låst så drev den med andra ord enbart på ett hjul.
Litekonstigr ändå med tanke på att förra ägaren har haft bilen sen -97 och aldrig rört drivaxlar.
Det enda han har gjort förutom regelbundna servicar är motorbyte, då den gamla gav upp. Och det gjorde ett företag åt honom. Men problemet är hittat iaf och inte alls så svårt eller dyrt
Det är värre med lite andra saker, bromsar runt om är slut och det var visst inte så billigt till den, bromsbomben är död, och det går inte att låsa bilen (men det är ju inte så viktigt på en blivande banbil)
|
|
graul
| Ons 25 apr 2012 22:02 |
|
Fråga vem som helst som känner mig. Jag har alltid rätt
|
|