Spekulant
Ingen VW Ort: Heby |
| Tis 29 mar 2011 15:22 |
|
Hej! Första inlägget för min del i det här forumet.
Jag går i tankarna att köpa en Golf 4, bensinare med manuell låda. Tanken är att ha den som pendlingsbil då jag pendlar 24mil per dag / tre dagar i veckan. Kör just nu med en Volvo 740 Turbo som våldtar mitt soppakonto rejält
Jag är helt grön när det gäller VW, har bara hållt på med Volvo tidigare. Golf 4 verkar vara den vettigaste småbilen för vettiga pengar....
Nu vill jag veta ALLT!
Hur är motor och transmission? Jag hade tänkt mig en 1,6 med manuell låda. Hur är kvalitén på motorn, VAG har ju haft en hel del problem med oil sludge på 1,8T, men hur är det med 1,6? Vad finns det för brister motormässigt? Växellådan har vissa haft problem med, vad är det som strular med dom?
Hur är det med rost på dessa vagnar? Tidigare VW brukar ju rosta som fasen.. Såg att vi bilägare hade gett den 5/5 i betyg, men hur upplever ni det?
Andra saker som kan/brukar krångla? Vad ska man passa sig för? Vilken årsmodell är "bäst"? Många av bilarna på blocket har gått mellan 10-20k mil, törs man köpa en som gått närmare 20? När ska kamremmen bytas?
Mata på med info!!!
Med vänliga hälsningar
Hasse
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tis 29 mar 2011 15:50 |
|
Jag har själv haft en 1,6:a från 00, driftsäkrare/skottsäkrare bil får ni leta efter, men bränsleekonomin är inte den bästa, drar 0,7-0,75 på landsväg, som gör viss våldtäkt på plånkan
kolla gärna efter 1,6 Fsi som kom ca 02-03, den är direktinsprutad, och gör mindre våldtäkt på plånkan, har ni minsta ambition bör man sträva efter denna modell, byggd för 98oktan men kan även köras på 95 oktan
kamrem med tillhörande spänrulle och vattenpump bör bytas vart <12.000mil
oilsludge drabbar motorer som rullar 3000mil istället för traditionella 1500mil mellan oljebyterna, gäller även andra bilmärken och motorer
växellåda: kolla man bara oljenivån på dom regelbundet så brukar det inte vara några problem
Rost:
även denna bil rostar, gör en noggran underredsspolning varje sommar låt torka bättra rostskyddet med först tunnlytande produkt sedan en tjockflytande produkt så håller man rostrollen borta länge
http://www.blocket.se/uppsala-angransande-lan/bilar?ca=10&q=Fsi&cg=102 0&st=s&mye=2003&l=0&sp=1&w=2
|
|
Spekulant
| Tis 29 mar 2011 16:08 |
|
Tackar för den infon!
Fsi låter ju vettigt, men tyvärr sticker ju priset iväg på dom årsmodellerna också...Hur stor skillnad i bränsleförbrukning blir det?
Har VW 3000mila serviceintervall på alla sina motorer, eller har dom ändrat det nu?
|
|
a128
| Tis 29 mar 2011 16:14 |
|
Min förra MkV-04 drog ca 0,61-0,65Liter på landsväg med 95 oktan i tanken men men 99oktan i tanken drog den under 0,6 rekordet är 0,5L/mil
3000mil är ingen hit, tillämpa 1500mil så uppstår inte dessa bekymmer
kan du bara nämna någon prisklass så kan man bistå er med närmare info
sedan finns 1,4 litaren på 74kusar som alternativ
inga igentliga brister förutom frusen vehusventilation och spännrulle kamrem En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Spekulant
|
a128
| Tis 29 mar 2011 16:35 |
|
En Fsi men många mil för dom pengarna borde gå att uppbringa, det är bara att hålla utkik
http://www.blocket.se/skaraborg/Volkswagen_Golf_1_6_FSi_Trendline_Drag krok_32422655.htm?ca=11&w=1&last=1
använd gärna allaannonser.se för att vaska fram guldkornen
den vanliga 1,6:an kanske inte ger den lyft i bilekonomin som ni kanske önskar jämfört med eran nuvarande 740:a
om det objekt ni köper har rullat på 3000mil så ett extra oljebyte och sedan vart 1500mil
jag har mär att en bil som rullat 20.000mil är mera prisvärd än en som rullat 10-12.000mil En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Gullideckel
Donator 50
Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm |
| Tis 29 mar 2011 17:54 |
|
Halloj, trevligt att du väljer VW!
Tycker inte riktigt att jag håller med om rosten där...har inte sett många Mk4 med allvarlig rost verkar lite värre på Mk3. Golf Mk2 verkar vara mindre känsliga men såklart handlar de ju om underhåll.
Känns mer som att folk har otroligt höga kvar på VW de är liksom ååååkej att en Toyota rostar efter 2 år men en Golf ska vara rostfri efter 10-12 år vilket de iofs oftast är också
Vi Bilägare har rätt dessa bilar har riktigt bra rostskydd enligt mig.
Senast ändrad Tis 29 mar 2011 19:50, ändrad totalt 1 gång
|
|
Meatface
Golf 4 GTI Ort: Skellefteå |
| Tis 29 mar 2011 19:42 |
|
Min Mk4 GTI -99 är både rostfri och drar heller inte speciellt mycket soppa.
Så du gör ett bra val som letar dig en Mk4
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tis 29 mar 2011 22:57 |
|
Rost är ingen fara så länge du sköter om bilen (tar bort salt m.m)
Växellåda o kamrem ras på 1.6erna kan ja nämna Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
a128
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Ons 30 mar 2011 16:40 |
|
En Golf4 är nog det bästa man kan köpa för dom pengarna som en sådan kostar, jag har en 1.6-99:a och jag köpte den ny, har nu gått 20000 mil och nu kör jag med den endast som vinterbil, har en mk5 FSI som sommarbil.
Jag har aldrig haft bilen på service efter 6000 mil,
bytt olja-filter 1500 mil -luftfilter regelbundet,
en fönsterhiss har gått sönder,
vattenpumpen paj vid 11500mil skulle ändå göra kamremsbyte vid 12000 mil,
bromsbelägg bytta runt om - skivor bak,
en ABSgivare men det var nog onödigt kanske räckt med rengöring,
kamrem igen vid 18000mil
gummibussningar i framvagn, blev som ny,
så har mitt mk4 ägande sett ut, avgassystemet är fortfarande helt och detta är originalsystemet som finns kvar,
ingen rost, jo några märken på koffertluckan yttre kant men är färgbättrat
bromsarna är nedplockade varje vår med regöring uppsmörning av leder lite 556 under dammskydden beläggens anliggningsytor rengjorda och något lite kopparpasta där, så har jag aldrig haft några besiktningsbesvär med bromsarna heller
kontentan är: om du finner en fin bil men är osäker med kamremsbytet, kosta på ny kamrem och vattenpump och nya remmar ca:pris 5000 totalt så åker du problemfritt i 12000 mil eller 6 år, kör lite hyfsat försiktigt så bör inte bensinförbrukningen sticka iväg alltför mycket och leker du inte med burningar och behandlar bilen i övrigt varsamt så håller både bil och växellåda länge.
Nu har du fått veta allt om ägandet av en mk4, mer ingående kan du nog inte få redogjort, nu är det upp till dig att välja en golf eller annat märke, men se till att du får en lika gedigen redogörelse hur ett sådand bilägande ser ut
mvh Uffe/bildock
|
|
lowenhart
Golf 4 mk1 cab Ort: Mark |
| Ons 30 mar 2011 17:26 |
|
| Bussningarna i framvagnen , eller allmänt framvagnen brukar säga sitt efter 20.000 mil , men såklart så handlar det om underhåll underhåll
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Ons 30 mar 2011 19:08 |
|
Jag har ett tillägg: termostaten bytt
en främre fjäder bytt, men det kan inte lastas mk4:an, det var jag som inte såg en vägbula och det var kallt ute och materalet var sprött, det blev för hård ansättning på framvagnen
mvh UffeBildock
|
|
Likvid
Golf 4 1.6-99 Ort: Stockholm |
| Fre 01 apr 2011 21:26 |
|
Jag har haft bilen sen den var ny 1998 och detta har jag gjort på min, den har gått 20000 mil idag.
1. Bussningar fram och bak
2. Låskistor glappar, omlödning vilket innebär att centrallåset lever sitt eget liv, vanligt fel.
3. Hjullager fram
4. Termostat
5. Tempgivare
6. En del vakuumslangar bytta
7. Fönsterhiss mekanism fram bytt, dvs vajersystemet, inte motor, vanligt fel pga man använt plastfästen från början.
8. AC kompressor trasig, ACn skar sig vid 11000 mil vilket innebar för min del total kortslutning i hela elektroniska systemet, riktig kul, blev stående och fick bogsera bilen.
9. Växellåda bytt 2 ggr, första gången var mitt fel som köpte en likadan på skroten, andra gången renoverade jag hela lådan istället, lådorna är svaga på denna modell, även utgående lager ger sig efter ett tag genom ett vinande ljud.
VAG gick ut med Bulletin i Tyskland för många år sen att dom står för kostnaderna om detta händer innan 11000 mil, vet ej om det blev aktuellt i Sverige.
10. Startmotor tjuter främst när det är kallt och fuktigt ute, vanligt fel.
11. Bromsok bytta bak, vanligt fel, de brukar kärva ihop sig när det blir gamla, vanligt fel.
12. Baklås rostar sönder med tiden, vanligt fel.
13. Handbroms bytt, kärvar ihop sig när bilen blir gammal pga att bromsoken långsamt kärvar sig med tiden så handbromsvajern går av, vanligt fel.
14. Bytt kylfänsen som sitter mot motorblocket, den läckte några år sakta men plötsligt börja den läcka en halvliter om dygnet, vanligt fel också, O-ringen som sitter mellan fläns och motor torkar med åren och sen sipprar det kylvätska långsamt ut.
15: Kamrem och pumpar bytta vid 12000 mil, standardrutin.
16. Nytt batteri som byttes när ACn gick sönder och det blev kortslutning i hela bilen.
17. Ny säkringsdosa som byttes i samma veva efter kortslutningen med AC ovan.
18. Torkarmarna la av fram när bilen var bara några år gammal, fick byta motorn till dessa.
19. Ett av tändstiften hoppade ur gängan när jag körde vilket var nära motorhaveri, tydligen hade tidigare verkstaden slarvat när man satt in stifiten, jobbet innebar att göra ny gänga och byta alla stift och blåsa rent från metalflis i cylindern, inga skador skedda så jag hade tur, detta pga en slarvig mekaniker på VAG Hammarby, detta uppstod först många år senare.
20. Bytt koppling två ggr i samband med växellådrasen, första gången blev koppling dränkt i olja av att nitarna slog sönder växellådshuset och gick inte använda igen av förklariga skäl, andra gången byttes kopplingen vid andra växellådsraset, dock blev den inte dränkt i olja denna gång utan den var sliten och behövdes byta ändå.
Det mesta har jag lagat själv förutom växellådan som David på DLI Teknik gjorde i Nykvarn.
Annars är det en bra bil, jag kan säga att motorn på dessa är mycket driftsäkra, det är transmissionen som är den svaga länken samt en del småfel som elektroniska saker som elhissar, lås, lampor etc.
|
|
a128
| Fre 01 apr 2011 21:41 |
|
Om man läser i andra inlägg så fick 01:orna förstärkta nitar
så en 02 eller senare kan då vara vettigt att satsa på om man vill helgardera sig mot ras En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Likvid
| Fre 01 apr 2011 21:48 |
|
| a128 skrev: | Om man läser i andra inlägg så fick 01:orna förstärkta nitar
så en 02 eller senare kan då vara vettigt att satsa på om man vill helgardera sig mot ras |
Ja det är nog vad jag skulle rekommendera, dessutom undvik köp en begagnad Golf som har dragkrok, om bilen använts mycket som dragbil så har nitarna belastats mycket mer och förkortar så klart livet på dessa lådor.
|
|
Spekulant
|
Likvid
| Lör 02 apr 2011 17:39 |
|
| Spekulant skrev: | Tack för svaren!
Vad är det för nitar i växellådan som ger sig? är det något som pajar även på en normal körd bil?
 |
Bilarna är "normal" körda som har rasade lådor, det är ett konstruktionsfel och inget annat, VAG i Tyskland gick till ut med bulletin och ställde upp med utbyte gratis för dom drabbade.
De som haft lådor som fortfarande håller har bara haft tur, dom rasar förr eller senare, de som säger annat är bara rädda att deras egna lådor ska rasa eller att andrahandsvärdet ska rasa.
Du kan ringa och prata med dom som renoverar lådor så kommer de säga likadant.
I Tyskland finns det firmor som har hyllmeter med renoverade lådor till denna modell just för att det är enorma mängder som rasat under åren
Det finns massor med sidor om detta problem.
Här är en av dom, det är inte bara lådorna med kod DUU som är drabbade, de heter DLP, ERT och massa andra koder, de är i stort sett likadana.
http://www.btinternet.com/~a_hutton/VW_Gearbox_Failure.htm
The Gear Box 02K
Picture doesn't show a 02K gearbox
... if is probably the most famous gear which was one day produced for several vehicles represented on German streets. Obstructed in all gulf IV, Audi A3 and various Seat models it has attained sad fame.
Because of the fragile design of the rivets that connect crown wheel and differential the rivets tear off and the transmission becomes a total loss.
That magnificent constructional flaw is well known out of the media so that we spare the details. The flaw was remedied in 2001. Since 10/07/2001 the rivets diameter is 11mm instead of 9mm.
It remains to be seen, if this flaw is turned off once and for all.
A second aggravating flaw is not turned off up to today: The arbor in the differentials, which holds the planetary wheels, is only secured by a 4.8mm grooved pin. The pin shears off in many cases and the arbor can slide out of the differential unhindered. (See Deficiencies)
Från Tyskland
http://www.getriebeprofi.de/en/index.htm
|
|
a128
| Lör 02 apr 2011 21:33 |
|
| Den Mk4:a 00:a jag hade, hade varit hyrbil som då hade gått ca 5000mil när jag köpte den 2002, kanske lådan var utbytt, ettans växel var ganska trög att få i när bilen rullade över 20km/t men denna tröghet gick bort med tiden
|
|
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik |
| Sön 29 apr 2012 13:25 |
|
Fick ALLA 01:orna av Golfarna förstärka nitar eller gäller det bara 1.4 och 1.6:orna? Och är det dom som har tillverkningsår från 01 eller modellår från 01?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 29 apr 2012 13:34 |
|
| a128 skrev: | | Den Mk4:a 00:a jag hade, hade varit hyrbil som då hade gått ca 5000mil när jag köpte den 2002, kanske lådan var utbytt, ettans växel var ganska trög att få i när bilen rullade över 20km/t men denna tröghet gick bort med tiden |
Så är det på nästan alla bilar jag kört. Ettan lägger man bara i i stort sett bara i när man står stilla.
|
|
KINGEN
| Sön 29 apr 2012 16:10 |
|
Det var inte svaret på mig fråga
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
KINGEN
| Sön 29 apr 2012 17:32 |
|
Haha men innan jag åker ner till sthlm på Lör för att kolla på en golf som är tillverkad -00 årsm -01 så får väl nån annan svara på min fråga då, det var en kille som frågat samma tidigare om detta även gällde 2.0 men den killen fick inget svar, så nu gör jag ett försök
|
|
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås |
| Sön 29 apr 2012 22:24 |
|
| a128 skrev: | | Den Mk4:a 00:a jag hade, hade varit hyrbil som då hade gått ca 5000mil när jag köpte den 2002, kanske lådan var utbytt, ettans växel var ganska trög att få i när bilen rullade över 20km/t men denna tröghet gick bort med tiden |
Den är nog oftast trög över 20. Prova när du är under 10 så går det nog fint.
Varför vill du lägga i ettan när du kör över 20??
|
|
Kwinto
Ingen VW Ort: Falun |
| Sön 06 maj 2012 22:56 |
|
Hur ligger det till med automatlådan då?
Tittar efter en "lågmilad >12000mil" 1.6SR.
|
|
Sam
| Mån 07 maj 2012 16:30 |
|
Hade en AT på min golf 1.8, gjorde oljebyten vid 16 och 20K Mil, växxlade fint och gick U.A! Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
Kwinto
Ingen VW Ort: Falun |
| Mån 07 maj 2012 20:45 |
|
När jag jobba som väktare körde vi med automat i våra varianter, vill minnas att vi gjorde oss av med dessa när de gått runt 16-18K utan några problem alls (tdi dock)
Detta var dock -05:or, jag har spanat på -98,99 men det kanske är samma låda i som satt under hela produktionen?
|
|
Sam
| Tis 08 maj 2012 2:00 |
|
| Kwinto skrev: | När jag jobba som väktare körde vi med automat i våra varianter, vill minnas att vi gjorde oss av med dessa när de gått runt 16-18K utan några problem alls (tdi dock)
Detta var dock -05:or, jag har spanat på -98,99 men det kanske är samma låda i som satt under hela produktionen? |
I princip ja, sitter även i Golf 3an, Skoda modeller, o jag tror på nån A3 har jag sett likvärdig.. Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|