Forum - Golf 4 (98-04) - Femmans växel har slutat funka

Juhb
Golf 4 1.6 Ort: Stockholm
Mån 20 feb 2012 12:56 Svara med citat
Hej alla!

Igår när jag körde min Golf 1.6 -03 så slutade helt plötsligt femmans växel att funka. Körde på E4an och fick bromsa för en bil som svängde ut och då gick varvmätaren bara i taket och jag fick växla ner till 4ans växel.

Har testat att växla upp i femman igen men den går inte i. Nu låter också 1ans växel lite konstigt när jag kör med den.

Är det någon här som har en aning om vad detta kan bero på?

mvh
Juhb
Åke40.000
Golf 4 2.0 Ort: Trollhättan
Mån 20 feb 2012 13:17 Svara med citat
Juhb skrev:
Hej alla!

Igår när jag körde min Golf 1.6 -03 så slutade helt plötsligt femmans växel att funka. Körde på E4an och fick bromsa för en bil som svängde ut och då gick varvmätaren bara i taket och jag fick växla ner till 4ans växel.

Har testat att växla upp i femman igen men den går inte i. Nu låter också 1ans växel lite konstigt när jag kör med den.

Är det någon här som har en aning om vad detta kan bero på?

mvh
Juhb

Hur är det med växelspaken?

Går den att föra in i spåret där du växlar i 5:an så att spaken stannar där eller går det inte att komma in till 5:an över huvud taget? Går 5:an att lägga i vid stillastående? Kommer det skrapande oljud när du försöker lägga i 5:an?
Juhb
Mån 20 feb 2012 13:25 Svara med citat
Hej!

Ja, jag kan lägga i spaken i spåret så den stannar där, men jag kan inte köra i femman. Jag har inte märkt att det skrapar när den ligger i femman, däremot så låter den lite konstigt nu när jag har den i ettans växel.

Vi hade kört ungefär 450km innan det hände i samma hastighet med farthåller på motorväg (110-120km/h)

Detta hände plötsligt när jag fick bromsa in lite lätt när en bil körde ut framför mig i vänsterfilen.

mvh
Juhb
Juhb
Mån 20 feb 2012 13:27 Svara med citat
Jag har inte heller provat att lägga i den när bilen står stilla. Det skulle jag kunna prova ikväll när jag kommer hem från jobbet (har låtit den stå idag).
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 20 feb 2012 16:36 Svara med citat
Ja det låter som ett växellådsras

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Åke40.000
Mån 20 feb 2012 16:42 Svara med citat
Sam skrev:
Ja det låter som ett växellådsras

Det låter som att kugghjulsparet som utgör växel 5 inte sitter ihop närmare bestämt. Sen kan det vara synkningen till 5:an också, men om den är sönder så borde 4:an gå dåligt också då det är samma synkning. Eftersom det går att få i 5:an men utan drivning så gissar jag återigen på att kugghjulen har trillat av Anxious
Juhb
Tis 21 feb 2012 10:41 Svara med citat
Nu har jag provat lite mer saker med bilen. Jag får inte i femman när den står stilla, dock så lägger sig växelspaken i femmans läge.

Ettans och Tvåans växel låter skramlar lite och låter lite konstigt, Trean och Fyran samt Backen låter som vanligt.

Snackade med en mekaniker som trodde det kunde vara växelföraren som var paj, alltså ett mekaniskt fel.

Är det någon som vet vad ett sånt här ingrepp isåfall skulle kosta? Om det nu är växelföraren alltså?

mvh
Juhb
Åke40.000
Tis 21 feb 2012 11:11 Svara med citat
Juhb skrev:
Nu har jag provat lite mer saker med bilen. Jag får inte i femman när den står stilla, dock så lägger sig växelspaken i femmans läge.

Ettans och Tvåans växel låter skramlar lite och låter lite konstigt, Trean och Fyran samt Backen låter som vanligt.

Snackade med en mekaniker som trodde det kunde vara växelföraren som var paj, alltså ett mekaniskt fel.

Är det någon som vet vad ett sånt här ingrepp isåfall skulle kosta? Om det nu är växelföraren alltså?

mvh
Juhb

Jag vet inte vad det kostar, men det låter faktiskt som en mycket trolig orsak till problemet. Det bör betyda att de måste plocka isär halva fronten på bilen och sen byta ut den mekaniska del som är trasig, kanske kostar runt 500-1000 spänn i material och sen några tusen i arbetskostnad då det förmodligen blir ett avancerat kirurgiskt ingrepp. Jag skulle gissa på 2000-4000 kronor.
Juhb
Tis 21 feb 2012 13:32 Svara med citat
Ok! Tack för snabbt svar! Får se vad verkstaden säger nu!

Mvh
Juhb
Åke40.000
Tis 21 feb 2012 14:36 Svara med citat
Juhb skrev:
Ok! Tack för snabbt svar! Får se vad verkstaden säger nu!

Mvh
Juhb

Meddela gärna resultatet och vad priset blev. Kul att se om min uppskattning var rimlig Very Happy
Juhb
Sön 04 mar 2012 0:00 Svara med citat
Tjenare!

Nu har jag varit med om ett äventyr... först lämnade jag in bilen i sthlm där dom ville ha 20-25000:- för att byta växellådan. Anledningen till det höga priset sa dom berodde på att dom inte kunde hitta någon begagnad växellåda utan fick beställa från Tyskland, vilket är BULLSHIT. Jag kollade lite snabbt på bildelsbasen.se och hittade en växellåda för min bil för 6000:-

Jag åkte i alla fall ner till Skåne i fyrans växel till en verkstad där med några grabbar jag känner. Dom fixade en begagnad växellåda för 6000:-, bytte den samt att dom bytte en damask på höger drivknut fram för 10000:-

Men mitt lilla adventure slutade inte där. Påvägen upp till sthlm så blev jag grymt sugen på kaffe och skulle stanna till utanför Jönköping och märker då att jag inte kan växla ner eller göra någonting... Så jag blev sittandes där ett tag tills jag sedan provade att köra en runda på parkeringen. Då funkade alla växlar igen, men tydligen så var det något fel... så jag ringde mekanikern som sa att jag skulle köra ner igen så att dom fick kolla på den. Sagt och gjort så åkte jag ner 20 mil igen och lämnade in bilen. Dagen efter kunde dom se att en packning gått vilket resulterat i att växellådan läckt olja. Dom åtgärdade detta utan kostnad och beklagade det inträffade.

Nu funkar bilen bra igen förutom en liten sak, när jag frikopplar i låga hastigheter så piper det 3 gånger och parkeringsbromslampan blinkar till lite snabbt. Jag har kollat runt lite vad detta beror på och kommit fram till att jag behöver fylla på olja till frikopplingen då den som sitter i min Golf är hydralisk.

Är det någon som vet hur man gör detta? Eller har någon länk till en tråd på detta forumet om det? Jag letade runt lite med hittade inget!

Tack för alla tips! Som lärdom av detta har jag lärt mig att inte lita på någon bilverkstad där man inte känner någon... vilket är synd! Men kolla alltid upp vad det ska kosta så dom inte blåser er!

/Juhb
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Sön 04 mar 2012 1:11 Svara med citat
är inte det samma behållare som bromsoljan ? Razz.
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Sön 04 mar 2012 1:58 Svara med citat
Ja det är samma behållare

OEM+
jonh
Golf 4 Ort: Västerås
Ons 09 maj 2012 19:29 Svara med citat
Intressant, har också problem med femmans växel på min Golf 1,6 -03. Började med att kopplingen gick sönder så jag var tvungen att köra hem bilen från Stockholm (10mil) utan koppling.

Sen lämnade jag in bilen och de bytte ut hela kopplingen. Mekanikern sa då att någon mutter gängat ur sig för femmans växel och att växeln hade farit runt och repat kåpan lite i växellådan. Men han hade skruvat dit muttern igen och allt fungerade som det skulle när jag fick tillbaka bilen. Men ca 3 veckor senare märkte jag att femman var lite trög och knappt gick att få i och hoppade ur efter ett tag. Samtidigt hade jag problem att växla ner sen när jag saktade ner.

Dagen efter fungerade allt som det brukar och det gjorde det i några dagar men sen igår kom problemet tillbaka. Då kändes femman konstig och hoppar ur efter ett tag när man lagt i den. Nu vågar jag bara växla upp till fyran. Alla andra växlar fungerar som vanligt och märker inget problem med att lägga i femman när bilen står stilla.

Betalade precis 11700 för att fixa kopplingen och det är dags för service på bilen, pallar inte ett till dyrt verkstadsbesök till.. Någon som kan ge mig en dom eller glatt besked om problemet?

(ursäkta problembeskrivningen men jag kan egentligen ingenting om bilar)
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tor 10 maj 2012 2:04 Svara med citat
Vadå för mutter till femmans växel?

Verkar som de är nått konstigt med ditt växellänkage..

Vid kopplings byte tar man bort länkaget, och monterar man den fel så går inte växlarna i rätt..

Tkr du ska gå tillbaka till verkstad och påpeka deras fel.!

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!