slajm
Golf 4 2.0 -00 Ort: Stockholm |
| Sön 06 maj 2012 12:46 |
|
Som rubriken lyder jag kan inte komma in i min bil. Det började med att låset blev lite trögt och sen en morgon gick det inte att öppna dörren. Låsmekanismen verkar vara helt slut, mekaniskt.
Jag har läst på massor om att det är ett vanligt problem att låsen på dessa ger upp och hur det kan repareras. Problemet är att jag inte kommer in i bilen från någon av dörrarna, eller bakluckan.
När det inträffade fick jag hjälp av assistanskåren som försökte öppna dörrarna inifrån, med hjälp av en lång "pinne" dra i handtaget, men dörrarna går inte att låsa upp från insidan. "Dead lock".
Nu är frågan, vad har jag för alternativ? Kan dom fixa det på verkstaden, och till vilken kostnad?
Hjälper det om jag slår sönder rutan då det inte ska gå att öppna inifrån?
HJÄLP, paniken kommer krypandes...
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Sön 06 maj 2012 15:25 |
|
Hej
Förmodligen har låskistan gått sönder där armen från låskolven går in. (plast)
Assistanskåren brukar kunna lösa de där, men i detta fall så går de inte!
Är det samma fel på passagerar sidan?
Kan ni inte komma åt knappen som sitter ovanför elhissarnas strömbrytare och låsa upp bilen den vägen? Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
slajm
| Sön 06 maj 2012 15:36 |
|
Tack för svar!
Du sa något bra där som jag inte tänkte på alls när jag stod tillsammans med Assistanskåren och bände, knappen ovanför elhissarna. Han provade att dra i dörrspaken från insidan men jag såg inte om han tryckte på knappen. Enligt honom var man tvungen att låsa upp från utsidan men det kanske funkar?
På passagerarsidan sitter låset helt fast, fick in nyckeln efter många försök men kan inte rubba den en mm åt något håll.
|
|
Sam
| Sön 06 maj 2012 15:58 |
|
| slajm skrev: | Tack för svar!
Du sa något bra där som jag inte tänkte på alls när jag stod tillsammans med Assistanskåren och bände, knappen ovanför elhissarna. Han provade att dra i dörrspaken från insidan men jag såg inte om han tryckte på knappen. Enligt honom var man tvungen att låsa upp från utsidan men det kanske funkar?
På passagerarsidan sitter låset helt fast, fick in nyckeln efter många försök men kan inte rubba den en mm åt något håll. |
Låsen brukar ärga ihop, man kan försöka smörja upp den och försöka tills man lyckas, va inte rädd för att använda lite våld för att få IN nyckeln, men sen för att vrida kan du försöka vara lite försiktigare..
Prova med strömknappen om du lyckas den vägen Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
slajm
| Sön 06 maj 2012 16:01 |
|
Ja jag ska prova när jag kommer åt, nu står ju tyvärr bilen hos VAG och väntar på att det ska bli måndag
Tack för hjälpen!
|
|
slajm
| Mån 07 maj 2012 18:42 |
|
Var in till VAG idag, de vill ha 5180kr för att öppna dörren samt byta låscylindern.
Jag frågade om de inte kunde öppna dörren åt mig istället, och vad det isåfall skulle kosta.
De visste inte hur de skulle få upp dörren men att trycka på strömknappen på insidan var inget alternativ, jag kommer inte ihåg den exakta formuleringen men det var beroende på att att det var "att bryta sig in" och inte så man skulle göra. Nähä tänkte jag och frågade hur de skulle öppna bilen då? Återkommer i morgon med förslag på lösning och pris.
Ska bli spännande och se vad de säger i morgon. Samtidigt har jag fått pris på samma reparation från en annan verkstad, med VW delar, på 1,800-2,000kr.
Riktigt kasst!
|
|
Sam
| Tis 08 maj 2012 2:03 |
|
Låter surt, men jag fattar inte, dom måste ju fått upp dörren hus som haver?
skulle gått på en annan verkstad isf, men blir svårt o flytta bilen ?
Har du pratat med ditt försäkringsbolag? Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
slajm
| Ons 09 maj 2012 18:19 |
|
Historien fortsatte ett par vändor till...
Igår blev jag uppringd och då ville dom ha 5180 för att bara öppna dörren. Efter lite en lång diskussion om hur i helvete dom tänkte då så landade priset preliminärt på 3000, han skulle återkomma.
Senare igår eftermiddag så återkom personen och hade då tagit med sig en mekaniker ut och tittat på bilen, då (!) efter att jag fått 2 prisförslag. Och mekanikern sa att han kunde öppna dörren för en tusenlapp.
I detta skede blev jag rätt så nöjd med priset.
I måndags när jag först fick prisuppgiften på på drygt 5000kr samt den lägre på 1800 från en annan verkstad så blev jag rätt förbannad och mailade Volkswagens generalagentur. Detta var ett bra mail:
Idag när jag kom och hämtade bilen från VAG så blev det gratis, inte en krona ville dem ha.
|
|
Sam
| Tor 10 maj 2012 1:57 |
|
Mekanikerna på volkswagen bestämmer inte egna priser OM de inte är svartjobb.... Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|