Forum - Golf 4 (98-04) - 4-motion driver bara fram vad kan detta bero på?

limeb
Golf 4 1,9 tdi 4-motion Ort: Arvidsjaur
Sön 06 maj 2012 13:50 Svara med citat
Nybliven ägare till en golf tdi 4-motion -01. Igår upptäckte jag att den inte driver som den ska på bakhjulen. Stannade i snön och öppnade dörren och tittade på bakhjulet samtidigt som jag klev av kopplingen. Bakhjulet/hjulen rycker till direkt men sen driver det bara fram och man fastnar.

Vad kan detta vara? För lite olja? Den är ju inte helt död i och med att det rycker till och bakhjulen vill hjälpa till. Är ju som att det slirar på något vis. Sad
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Sön 06 maj 2012 14:05 Svara med citat
Hej

börja med att se över alla säkringar

Sedan avläsningfelminnet

Brukar vara Haldexpumpen som går

Man kan plocka ner och inspektera, luktar oftast el-bränna, dock åker haldex oljan ur..

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
limeb
Sön 06 maj 2012 14:39 Svara med citat
Ok. Ska göra det. Är det bara säkringarna vid förardörren eller finns det säkringar på något mer ställe att kontrollera. Men borde den inte vara helt död om det är en säkring eller pumpen? Den vill ju som driva till lite i början. Vad kan det tänkas kosta att lämna in den på VAG och läsa felminnet? Om man skulle byta olja i haldexen själv hur går man till väga? tappa ur och fylla på till det rinner över?
limeb
Sön 06 maj 2012 15:09 Svara med citat
Kan det vara skadligt att köra med bilen som den är nu?
limeb
Ons 09 maj 2012 17:31 Svara med citat
Idag har jag haft bilen på verkstad och bytt olja och filter i haldex. Har precis varit ut i snön och testat och nu är det 4-motion igen. Det gick dock jättebra att köra fast ändå i en kombination av snö och lera med sommardäck...
limeb
Ons 09 maj 2012 17:33 Svara med citat
Tack för hjälpen...
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tor 10 maj 2012 2:00 Svara med citat
Jahopp där ser man, fanns ingen olja i systemet ? läcker de ut nånstans?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
limeb
Tor 10 maj 2012 20:32 Svara med citat
Tänkte va förbi sen när man får tid och höra med han som gjort jobbet hur oljan såg ut om det var för lite eller vad det nu var. Dock så såg då klumpen torr och fin ut innan när jag hade upp och kikade. Skönt att veta att det funkar iaf. .)
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Tor 10 maj 2012 21:45 Svara med citat
Härligt att höra, kan bli dyrt annars.

Golf R mk6