Forum - Golf 4 (98-04) - Motorkontrollampa

VW89
Golf 4 1.4 16v Edition Ort: Eskilstuna
Tis 29 maj 2012 12:04 Svara med citat
Hejsan!

Jag kör en VW Golf iv 1.4 16v Edition och har haft problem med att motorkontrollampan lyser och slocknar med gämna mellan rum. Den började lysa ett tag efter att jag köpte bilen ( ca 3 år sedan) jag lämnade då in den hos Möller bil och dem felsökte, fick då upp ca 30 fel vilket dem inte trodde på så dem uppgraderade databoxen och felen försvann och lampan slocknade o har inte vart framme fören nu för ett par veckor sedan. Lampan har lyst och försvunnit men nu är den tillbaks igen o vill inte slockna!

Jag tycker att motorn inte går riktigt gämt på tomgång samt att bilen ibalnd kan hacka något när man kör på 1 till 3:ans växel.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel? jag ska åka till en verkstad och felsöka men litar inte fullt på dem, man har ju hört att många hittar på fel o byter saker fast det inte behövs, så skulle vara bra att få lite tips på vad det kan vara för fel, lr om någon har haft samma strul som jag med den här jäkla motorkontrollampan?

Jag vore tacksam med ett snabbt svar:)
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 29 maj 2012 15:02 Svara med citat
Ja, kan ju vara en tändspole som håller på ge upp

Felkoden bör säga misständning.

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
VW89
Golf 4 1.4 16v Edition Ort: Eskilstuna
Mån 04 jun 2012 9:38 Svara med citat
Har nu köpt en felkodsläsare och har fått fram felkoderna:

456C- Ignition circuit cylinder 4 interruption.

412c- misfier detected.

412d- cyl.1 missfiring recognised

412e- cyl.2 missfiring recognised

Så det är absolut misständning som är problemet, tror du det kan bli en dyr historia om man lämnar in bilen till en verkstad? är själv helt okunnig.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 04 jun 2012 15:51 Svara med citat
Hej nej, byt tändspolen, billigt

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!