Forum - Golf 4 (98-04) - Golfen går ryckigt!!!

sussi6705
Golf 4 1,4 Ort: Piteå
Mån 28 maj 2012 9:33 Svara med citat
Har problem med min Golf IV 1,4 -02. Bytte sista biten på avgassystemet (med ljuddämparen) eftersom det gått av. Dagen efter började bilen att små rycka när jag svängde men gick bra på raksträcka, sedan började den även att rycka under raksträckor mest med låg växel (4 och 5) gick bra. Öppnade huven för att lyssna och hela motorn "hurvade" till och det kom ett kort sprakande ljud som farsvann. Dagen efter när jag skulle köra till verkstan och be dom plugga in datorn för att kontrollera felkod (ingen lampa för felkod lyser) gick den bra. Verkstadskillen kopplade in i datorn men det visade inget fel. Jag köpte en flaska K-akut och hällde i tanken för en rengörning men ingen bättring. Dagen efter det körde jag en längre sträcka och efter ca 4 mil började den att rycka igen och det blev värre och värre. Ifjol bytte jag katalysator (och en av lambdasonderna) minns inte om det var främre eller bakre. Kamrem byttes, vattenpump olja filter tändstift. När verkstäderna gör felsökning med dator, finns det olika sorters datorer ??? att vissa kan läsa av mer??? hur funkar det?? är det någon som haft liknande problem?
Varg78
Golf 4 1.6 -99 Ort: Osby
Mån 28 maj 2012 21:15 Svara med citat
Mja, mer specifika VAG-diagnoser kan ju läsa av mer än bara motorstyrning men hittar de inget så...

Var det fuktigt i luften när det här inträffade och hur många mil har bilen rullat?

Mekaniker på Svenska EA Bussar i Malmö.
Mekar Setra på jobbet och VW hemma...
sussi6705
Golf 4 1,4 Ort: Piteå
Mån 28 maj 2012 22:07 Svara med citat
Bilen har rullat 16000mil. Det var strålande sol och 22 grader varmt ute. Det verkar som den blir mer ryckig ju längre man kör. Det får nog bli ett till besök på verkstan för något är ju uppenbarligen fel men frågan är ju vad?
Varg78
Mån 28 maj 2012 22:10 Svara med citat
16000mil är ganska ungefär samma sträcka som min bil rullat när hallgivaren började säga upp sig...

Går den helt ok på tomgång? Och när den börjar rycka, funkar den ok ifall du lyckas få den att varva upp för att gå ok ett tag till?

Varg78
Mån 28 maj 2012 22:12 Svara med citat
Du kan ju iofs göra ett litet test själv när du nu säger att det kom ett sprakande ljud, om du har en blomspruta så fyll den med vatten, vänta tills det är mörkt, starta bilen med huven öppen och spruta vatten på tändspolen, borde sitta till höger framtill på motorn. blixtrar det om den så har du nog felet där...

pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tis 29 maj 2012 17:31 Svara med citat
EDIT: jag skrev fel men kunde ej radera inlägg Sad