Tjapp. Vet att frågan postats en halv miljon gånger antagligen, men jag har en liten variation på den. Autoexperten listar en 75W-90 helsyntet Api GL4 och en Api GL5 olja till växellådan på min golf 4 1.6 -99, eftersom jag jobbar på en bussverkstad och vi har tillgång till en statoil olja, transway nånting, 75W-90, helsyntet och Api GL4 men då för tunga fordon, frågan är helt enkelt om jag vågar hälla i den oljan istället? Tacksam för väldigt snabbt svar...
Oljan ska helt riktigt uppfylla APi-GL4 så det är bara att ösa i
Api-GL5 är för bakaxlar
att det står Api-GL4 och 5 innebär att den uppfyller båda dessa kvalifiaktioner
står det däremot enbart APi-GL5 eller högre ska man ej hälla denna i en manuell växellåda , då kan synkringarna bli hala , och det blir Svår/trögväxlat
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Jahapp... Det var Statoil Gearway S4, helsyntetisk 75W-80, skulle väl misstänka att min växellåda mår hur bra som helst med den ändå, eller? Den uppfyller API GL-4.
Skulle vilja göra alla uppmärksamma på att växellådan med "DUU" som bokstavskod bara rymmer 1.6l, skulle till att pumpa i de 2l som skrivs i någons guide här men det forsade ut igen så jag ringde volkswagen och frågade mer specifikt... tutade i 1dl extra och skruvade i nivåpluggen igen. Den urtappade oljan var svagt ljusbrun.
Man får inte alltid ut all olja, men för att få ut det allra mesta man man lägga i en låg växel, sätta varningstriangeln mellan förarstolen och kopplingspedalen och snurra på ena framhjulet, 75w-80 är en tunn olja, motsvarar motorolja 5W-20 > 10W-30, men så är en 1,6:a inte en högpresterande modell heller, men lättväxlat borde det bli
i många nyare bilmodeller rekomenderas SAE75W i dess växellådor främst i bränslebesparingssyfte