Forum - Golf 4 (98-04) - Problem med startspärren

Den lilla golfen
Golf 4 1,9 Var. 4-mo -02 Ort: Mora
Tis 15 maj 2012 20:48 Svara med citat
Har en Golf 4 som köptes in i vintras. Nu har startspärren börjat blinka av och till när jag ska starta bilen. Än så länge (peppar peppar) har problemet inte varit bestående.

Bilen har varit inne på verkstan för avläsning av felrapporter, felet sitter inte i nyckeln utan någonstans mellan tändningslåset och datorn. Nu är det ju så att maxtaket på felsökning är 5000, en stor del av inköpspriset, så jag är ju inte så pigg på att lämna in bilen...

Första gången var för ca en månad sedan, bilen gick då att starta men lampan blinkade och slocknade sedan under färden (till verkstan) efter ca 3 min. Efter det har jag blivit noggrannare att kolla när jag startar. Hittills har jag kört på principen att ta ut nyckeln och sätta i den på nytt, jag han än så länge fått igång bilen på senast tredje försöket. de senaste dagarna har dock problemet eskalerat och uppkommit mycket oftare (varje till var annan gång).

Mina funderingar är nu följande, ursäkta min brist på bilkunskap:

Är det någon som känner igen symptomen och har en ide på vart problemet kan sitta?

Verkstan föreslog oxiderad kabel, eskalerar inte problemet lite väl snabbt för en sådan förklaring?

Om man tittar i tändningslåset sitter det en "bula" på vänstersidan som nyckeln ska trycka undan. Jag antar att denna har en funktion, vilken då? Kan problemet ligga i att nyckeln inte trycker undan "bulan" ordentligt? (Jag har de senaste tre gångerna vinklat nyckeln för att "bulan" ska tryckas undan ordentligt och inte haft några problem (detta kan såklart vara helt och hållet ett sammanträffande)

Bilen var strömlös förra veckan (dumma mig) kan problemen ha eskalerat på grund av detta? Vad kan det bero på i så fall?
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tis 15 maj 2012 22:50 Svara med citat
Jodå jag känner igen symptomen, det har t.o.m. varit så att motorn gick igång men stannade omedelbart då spärren slog till. Men vad är då orsaken? ja jag frågade hos min VW-verkstad men de kunde inte ge ett besked, det närmaste vi kom i resonemanget var att byta ut tändningslåset men om det skulle hjälpa kunde de ej ge klart besked om, men pengar skulle det kosta.

Nu har jag en hobbybil av annat märke i vars forum samma fråga varit uppe och där hade den bilen stått på gräsmattan då problemet började och det hade min med lite senare i förloppet, alltså tror jag att fukten från gräset dunstat och på något sätt gjort luften fuktig i kupén och därmed har strömmen överbryggat någonstans.

Som prov sprejade jag med 5-56 i nyckelhålet för startnyckeln och då försvann problemet temporärt. Men nu kommer poängen, vid städning av bilen så var golvmattan väldigt våt p.g.a. av vattenläckage, hittade var läckaget fanns och lät torka mattan i solen för öppna dörrar och därmed försvann problemet men den varianten var ingen som påtalade vid verkstaden.

Alltså för min egen del är kontentan att hobbybilen av annat märke stått och fått fukt från gräset, min bil har varit fuktig luft i kupén av våt matta och problemet har upphört då bilen blivit utvädrad ordentligt, symbolen kan blinka till någon gång om det regnat mycket och luften är fuktmättad och även om skorna varit riktigt våta så gummimattan ansamlat vatten, den här lösningen funkade för mig och vilket var väldigt långsökt om någon sagt det till mig men genom hobbybilens forum öppnade sig åtminstone misstanken och han fick aldrig mer problemen då den ej mer ställdes där.

Om du kan omsätta mitt svar på något sätt så prova , vi har haft mycket regnande i vår så du kanske har problemet där också. Hör gärna av dig om du får klarhet i problemet.
mvh Uffe/bildock
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 16 maj 2012 13:01 Svara med citat
Minns att jag hade samma fel på min golf, dock var detta efter att jag började mixtra med mina nycklar

Byggde egen stilett nyckel, flyttade över immo etc

Jag tror problemet ligger i nyckeln, prövat en annan nyckel?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
bildock
Ons 16 maj 2012 17:13 Svara med citat
För min del var det allra första jag provade alla andra nycklar än den som användes dagligen dock utan någon förändring av problemet
mvh Uffe/bildock
bildock
Ons 16 maj 2012 17:13 Svara med citat
För min del var det allra första jag provade alla andra nycklar än den som användes dagligen dock utan någon förändring av problemet
mvh Uffe/bildock
Den lilla golfen
Golf 4 1,9 Var. 4-mo -02 Ort: Mora
Tor 17 maj 2012 10:18 Svara med citat
Hmmm... Jag är tveksam till fuktighetsproblemet i mitt fall. När jag köpte bilen läckte den vatten nåt kopiöst och det verkligen luktade blött i hela bilen, den fungerade då utan problem. Fixade läckan, bilen har varit upptorkad i flera månader innan de första problemen kom, som om jag minns rätt kom vid ganska torr väderlek. Men det skadar väl inte att försöka hålla bilen så torr som möjligt.

Verkstan har konstaterat, via felloggen, att det inte är nyckeln.
Varg78
Golf 4 1.6 -99 Ort: Osby
Mån 28 maj 2012 22:14 Svara med citat
Lite halvdum fråga här, men var kan jag få tag i en stilettnyckel till en golf 4? en oslipad och utan chip i, skulle vilja bygga om en sådan så att jag får in elektroniken från fjärren till mitt cargard i den...

Mekaniker på Svenska EA Bussar i Malmö.
Mekar Setra på jobbet och VW hemma...
Sam
Tis 29 maj 2012 1:32 Svara med citat
Varg78 skrev:
Lite halvdum fråga här, men var kan jag få tag i en stilettnyckel till en golf 4? en oslipad och utan chip i, skulle vilja bygga om en sådan så att jag får in elektroniken från fjärren till mitt cargard i den...

De måste beställas och kodas på VAG

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Varg78
Golf 4 1.6 -99 Ort: Osby
Tis 29 maj 2012 5:25 Svara med citat
Ok, kostar många $$s då antar jag...?

Mekaniker på Svenska EA Bussar i Malmö.
Mekar Setra på jobbet och VW hemma...
Sam