Forum - Golf 4 (98-04) - Kamremsbyte - märkningarna vill inte stämma överens

351Cleveland
Golf 4 1.6 -00 Ort: Gävle
Tor 17 maj 2012 17:17 Svara med citat
Hej!
Jag håller på att byta kamrem, men jag lyckas inte få markeringarna på kamdreven samt vevaxelns drev att matcha varandra. Motorn är en 16V DOCH AUS, som jag har stående på pall och ska förhoppningsvis under helgen monteras i bilen.

När kamaxeldrevens hål linar upp mot hålen bakom så ligger vevaxelns markering (det fasade drevet) 4 kuggar åt vänster mot markeringen i blocket.

Jag kanske/eventuellt/möjligtvis lyckades få vevaxeln att hoppa några kugg när jag försökte få bort vevaxelbulten, hade nämligen låst kamdreven i hålen innan. Det känns dock ganska osannolikt.

Motorn går runt, är det bara för mig att vrida tillbaka vevaxeln så markeringarna stämmer igen - eller har jag missat något grundläggande som att man typ måste dra motorn 3-4 varv innan markeringarna matchar varandra? Haynesmanualen säger inget om det.

Mkt tacksam för svar.
Philip Thulin
Golf 4 1,6 16V -00 Ort: Norrköping
Tor 17 maj 2012 20:11 Svara med citat
Ta bort remen, sen nollar du markeringarna och hänger dit nya remmen så remmens markeringar stämmer med den nollade motorn.

Nissan Skyline R32 GTS-t
VW Golf IV
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Fre 18 maj 2012 3:07 Svara med citat
När du spänner upp spännaren kan veven tendera att åka ett hakk framåt, ställ veven ett hakk bakåt, på med remmen och spänn upp, då ska markeringar stämma

Dra runt motor 2 varv

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
351Cleveland
Tis 22 maj 2012 23:30 Svara med citat
Tack för era svar. Jag är dock rädd för att jag gjort bort mig bigtime.

Innan jag tagit reda på att veven stod felkuggad så drog jag runt motorn några varv. Jag trodde remspännarna gjorde så att jag var tvungen att ta i lite extra då och då, men nu är jag rädd för att jag dragit runt motorn samtidigt som jag tryckt upp ventilerna. Jag fick ta i lite extra även med borttagna stift.

Vad är det bästa sättet att ta reda på om jag krökt mina ventiler när jag drog runt, borde väl synas på ett komptest?

Tänk efter före ska bli mitt nya ledmotiv...
US
Golf 4 1,6 -02 Ort: Nässjö
Ons 23 maj 2012 19:22 Svara med citat
Det går lite trögare då och då när du drar runt motorn på veven (kompression) så det är inte säkert att du gjort bort dig.
Sam
Ons 23 maj 2012 23:31 Svara med citat
Ingefara, så många kugg fel kan du inte satt de så att kolv och ventiler krockar när du drar runt för hand

Ner med remmen, motorn i ÖD, nolla kammen, på med remmen och kör!

<3 BUB !!
351Cleveland
Tor 24 maj 2012 18:46 Svara med citat
Tack, det var lugnande ord. Nu är remmarna på plats och märkningarna matchar när jag drar runt. Jag får kasta i snurran och hoppas på det bästa.
351Cleveland
Mån 04 jun 2012 21:27 Svara med citat
Sådär, då satt motorn i och jag har just provstartat. Hoppade igång direkt!

Den tickar visserligen en hel del och check engine-lampan lyser, vågade bara köra 2x 30 sekunder på tomgång så lyftarna kanske inte fått upp riktigt tryck än.

Ska fixa en OBD-läsare till imorgon och kolla koderna.

Tack så mkt alla som svarat på mina frågor, snart kan svärmor få tillbaka sin Golf och köra vidare till nästa ras. Very Happy
Sam
Tis 05 jun 2012 1:44 Svara med citat
351Cleveland skrev:
Sådär, då satt motorn i och jag har just provstartat. Hoppade igång direkt!

Den tickar visserligen en hel del och check engine-lampan lyser, vågade bara köra 2x 30 sekunder på tomgång så lyftarna kanske inte fått upp riktigt tryck än.

Ska fixa en OBD-läsare till imorgon och kolla koderna.

Tack så mkt alla som svarat på mina frågor, snart kan svärmor få tillbaka sin Golf och köra vidare till nästa ras. Very Happy

Varför hade du lyft ur motor?

<3 BUB !!
351Cleveland
Tis 05 jun 2012 8:08 Svara med citat
Sam skrev:
Varför hade du lyft ur motor?

Den förra skar i vintras. Troligtvis frusen kondens i vevhusventilationen som gjorde att en/båda kammarna skurit, enligt verkstan som tog in bilen först. Köpte en likadan AUS från skroten, och bytte hemma i garaget.

Edit:
Här är ursprungstråden: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=30421