Forum - Golf 4 (98-04) - Hjälp med Golf IV v6 4motion bygge/mod

Dala
Golf 4 V6 4Motion -02 Ort: Göteborg
Tor 17 maj 2012 11:46 Svara med citat
Hej, Har införskaffat mig (som rubriken lyder) en Golf v6 4motion för 4 månader sen, av en pedantgubbe som har varit ända ägaren. är väldigt nöjd! skit kul bil!
Men när man har haft den ett litet tag så början man redan tänka på lite godis till den. Är ganska grön när det gäller hela detta träsk med olika delar man kan köpa till.

dvs avgassystem och coilovers. tänkte jag börja med.

så till frågan och det jag behöver hjälp med av alla er kunniga där ute!

ett prisvärt sportavgassystem?
och coilovers.

Har vart inne på dom coilsen som Gullideckel säljer, verkar ju vara bra prisvärda och folk värkar nöjda!
Men avgassystem har jag ingen aning, något som ger ett skönt ljud och som möjligen klämmer ut något mer ur motorn.

kan komma upp någon projekttråd snart när jag fått lite hum vad jag ska köpa.

Så vart som är värt att kolla efter delar till bilen? känns som det finns 1000 sidor med massa saker, men vill man verkligen köpa därifrån? vill inte ha något volvoraggarbiltema mods. (inget fel på biltema eller volvo nu men) ni kanske förstår vad jag menar.

Tack på förhand! // Dala
sexy_00
Golf 4 R32 Ort: Växjö
Tor 17 maj 2012 18:40 Svara med citat
Coilovers av märke RaceLand köp inte. De är skit mjuka för våra tunga V6 motorer. Jag rekommenderar ej iaf. Min åsikt
Dala
Tor 17 maj 2012 19:01 Svara med citat
Okej! ja tack för tipset! sånt svar och info jag är ute efter, svårt för mig å veta det:)
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Tor 17 maj 2012 23:43 Svara med citat
Sportsystem:

Simoniz: Är väl det billigaste

Ferrita: Rostfritt o dyrare. De bygger direkt på din bil som du vill ha det.

Milltek: Finns 2 varianter, med o utan första dämpare.
Utan låter mkt. Läste om en som köpte till främre senare när han kört ett tag.

Supersprint: Enligt mig kungen av sportsystem.
Dyrt finns komplett från motorn med nya extraktor rör.
De har färdiga grejer om du vill ha dubbelutblås ala R32.
http://www.supersprint.com/en/prod-250-6737-vw_golf_iv_28i_vr6_4_motio n__00_E28093E280BA.aspx

Coils: Kolla in KW eller Bilstein om du har tjock plånbok.

Upp med en tråd nu så vi får se pärlan.

Kolla in tmtuning.com där finns mkt godis.

Golf R mk6
sexy_00
Fre 18 maj 2012 0:19 Svara med citat
Razz
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Fre 18 maj 2012 9:17 Svara med citat
Köpte ett milltek från stertman till min r32, skickades direkt från england.
Jag har varianten utan mellandämparen. Låter riktigt gött när man kör inspirerat. Dock lite halvjobbigt mellan 90-100 vid halvt gaspådrag, men tystnar igen vid 115-120, så inte alls jobbigt att ligga och harva på motorvägen.

Vill man kan man ju alltid köpa rör och bygga själv. Smile

Ang. coils så håller jag med vad som är sagt tidigare om vikten på våra bilar.
KW eller H&R om du skall sänka en del, Bilstein är bra grejer, finns på VAG som tillbehör, kostar en del, men sänker inte så mycket från vad jag hört. (modellspecifikt då, kasnke går att få tag i andra fjädrar?).

Fördelen med KW är rostfritt för oss som även använder bilen på vintern, även om H&R är bra kvalitet.

Vanligt godis hittar du naturligtvis på ebay eller som tmtuning.com (även om även jag nu märkt att deras leveranser är väldigt sega... tyvärr).
sexy_00
Fre 18 maj 2012 9:50 Svara med citat
Har pratat med min landsman Zlobo från garaget och vi ska beställa nya hårdare fjädrar från Rallyshop och försöka kompensera bilens vikt med det.. Men det blir inte förrän vinter(om jag har bilen kvar så länge).
Dala
Fre 18 maj 2012 10:50 Svara med citat
Aa tack för alla svar! börjar få en syl i vädret om vad det verkligen är om! ja jag ska fixa en tråd snart! Smile tmtuning.com hade ju jävligt mycket roligt godis!

Milltek låter ju riktigt gött! (youtube)
coilsen kostade ju en del:(
men men, man behöver ju inte köpa allt direkt:)
sexy_00
Fre 18 maj 2012 17:46 Svara med citat
Du kan ju bygga egna colisar om du vill , köp gängar, en gasdämpare och fjäder sats.
Allt kan du köpa på rallyshop. Hade jag inte köpt de RaceLand så hade jag byggt själv faktiskt .
Tobbe_vr6
Golf 4 V6 -01 Ort: Vetlanda
Sön 20 maj 2012 1:13 Svara med citat
Kommer följa detta, har själv köpt mig en v6a för en knapp månad sen Smile

vw das auto;)
Dala
Ons 30 maj 2012 20:32 Svara med citat
Kollar lite på ett par 19" fälgar Miglia 1000 et 35, Dom är 72.4 i centrum hålet. Med Rotalla F105 däck i storleken 225/35-19.

någon som har något å säga om det?
tipps? hur e det å köra med 19" på min golf? era? komfort? m.m?

bra eller piss?
tacksam för svar:)
Dimma
VW Bora Variant R32 4Motion Ort: Falun
Ons 30 maj 2012 23:12 Svara med citat
Jag hade 19" på min Bora och den var inte okomfortabel på något sätt. Men det beror ju mycket på vem man frågar och hur vägarna ser ut där man bor.
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Fre 01 jun 2012 21:01 Svara med citat
Dala skrev:
Kollar lite på ett par 19" fälgar Miglia 1000 et 35, Dom är 72.4 i centrum hålet. Med Rotalla F105 däck i storleken 225/35-19.

någon som har något å säga om det?
tipps? hur e det å köra med 19" på min golf? era? komfort? m.m?

bra eller piss?
tacksam för svar:)

De däcken är väl bland det sämsta o billigaste man kan köpa. Många köper stora fälgar men har inte råd med vettiga däck sen.
72,4 då måste du har ringar som passar, skall vara 57,1mm

Golf R mk6