Styrfartstanten
Golf 4 TDI Ort: Kungälv |
| Tis 15 maj 2012 10:54 |
|
| Undrar om någon vänlig själ kan tipsa om vad som kan vara fel på ett centrallås som, när bilen står/körs olåst, slår till och ifrån låset på/i passagerardörren lite närsomhelst. Har inte fjärrkontroll, utan använder nyckel. Tacksam.
|
|
markusp80
Golf 4 V6 4motion -03 Ort: Örebro |
| Tor 31 maj 2012 17:02 |
|
Hade exakt samma fel på min 1.6 -00. Centrallåset levde sitt egna lilla liv och låste/låste upp helt random både när man körde bilen och när man skulle låsa och låsa upp den. Vissa gånger var det bara förardörren som påverkades och vissa gånger alla dörrar. Ibland fick jag försöka 20 gånger innan den hamnade i läget jag ville ha den efter att ha parkerat, dvs låst.
Enligt en gubbe på mitt jobb är det ett känt fel på både Golf och Passat och beror på att det kan ha läckt in vatten i låskistan, har jag för mig att han sa, fråga mig hur det gör det eller varför. Det får då som resultat att det blir kontakt/icke kontakt helt random på några sensorer på nåt sätt beroende på hur vattnet ligger. Har inte mekat nånting med detta själv men det låter vettigt för jag hade aldrig detta problem på vintern. Så fort det blev plusgrader så satte det igång och krånglade, vilket jag antar beror på att vattnet (som är fruset på vintern) tinade.
Hur som helst så lyckades min far få tag på en ny låskista på en bilskrot uppe i Dalarna nånstans, av ren flax. Bytte låskistan och problemet var löst, kostade 250 spänn eller nåt. Har aldrig märkt av det efter det.
|
|
Styrfartstanten
| Tor 31 maj 2012 17:59 |
|
| Tack, markusp80 för tipset! Ska kolla upp detta. Bilen är köpt begagnad och vi upptäckte efter ett tag att högtalaren vid höger fram hade rostat - talar ju för läckage någonstans, var det nu kan vara... Nu har det ju varit snortorrt här på västkusten ett tag och problemet med låset har minskat - talar väl oxå för fukt/vatten. Tack igen!
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Fre 01 jun 2012 15:39 |
|
Låskistan i förardörrn! Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Styrfartstanten
| Lör 02 jun 2012 17:09 |
|
Tack, R32! Alltid trevligt med hjälpsamma medmänniskor. Ska sätta någon mer kunnig än jag på detta - typ, en svåger
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Lör 02 jun 2012 18:29 |
|
| Styrfartstanten skrev: | Tack, R32! Alltid trevligt med hjälpsamma medmänniskor. Ska sätta någon mer kunnig än jag på detta - typ, en svåger  |
Om man fick en 20lapp för varje låskista jag bytt... hade varit miljonär nu
Ingreppet är lite pilligt, låskolv måste först ut, sedan dörrsidan, rutan ska lossas från hiss mekanismen och tejpas upp alt bara lyftas ur och ställas åt sidan
De jobbiga är att man måste sedan lyfta ur hela hiss mekanismen som sitter bultad (ibland nitad)
sedan sitter låskistan med två Xzn skruvar storlek 8, ett kontaktstycke och lite lirkande så är den ute
Antingen byter man hela (som jag alltid gör på kundbilar) elr så tar man isär gör rent smörjer upp och monterar tillbaka, fungerar också, men inget jag gör helst.!
Lägger upp en guide nästa gång, vet att jag har en låskista måndag, men dock Vänster bak dörr.. Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Styrfartstanten
|