Forum - Golf 4 (98-04) - Termostatbyte

Malin 1
Golf 4 1,6-00 Ort: Kumla
Tis 10 feb 2009 16:03 Svara med citat
Är det svårt att lufta bilen efter jag bytt termostaten bilen har ac 00a-1,6
Gangsterkeps
Golf 4 1.6 -98 Ort: Västerås
Tis 10 feb 2009 17:44 Svara med citat
Jag är ingen mekaniker får jag börja med att säga, så någon får väl rätta mig eller komplettera mitt inlägg Very Happy Kanske blir först på att försöka svara på frågan i alla fall.

Eftter att ha skruvat dit den nya termotstaten så blandade jag i ordning vatten+glykol. Fyllde på i kärlet så att nivån hamnade mellan max och min. Startade sedan motorn för att köra den varm, den fick gå på tomgång och samtidigt höll jag ett öga på vattennivån. För att moton snabbare ska nå drifttemperatur på ca 90 grader så gick jag in i bilen och höll lite varv på motorn, ca 3000 varv/min.

Kollade nivån i expansionkärlet och skruvade försiktigt av locket och efterfyllde med vatten efterhand som nivån sjönk. VAR FÖRSIKTIG DÅ LOCKET SKRUVAS AV!!! Det finns risk att det sprutar upp hett vatten. Antar att luften försvinner ut efterhand som motorn når drifttemperatur och locket till expansionskärlet skruvas av så försvinner luften ut.
Körde sedan med bilen några mil och efterfyllde med lite vatten. Därefter har det funkat utan problem och jag fick MYCKET bättre värme efter termostatbytet.
Malin 1
Golf 4 1,6-00 Ort: Kumla
Tis 10 feb 2009 18:53 Svara med citat
Var det inte svårare än så trodde att man skulle ha tändning på och full värme eller något sånt
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 11 feb 2009 9:29 Svara med citat
Gangsterkeps skrev:
Jag är ingen mekaniker får jag börja med att säga, så någon får väl rätta mig eller komplettera mitt inlägg Very Happy Kanske blir först på att försöka svara på frågan i alla fall.

Eftter att ha skruvat dit den nya termotstaten så blandade jag i ordning vatten+glykol. Fyllde på i kärlet så att nivån hamnade mellan max och min. Startade sedan motorn för att köra den varm, den fick gå på tomgång och samtidigt höll jag ett öga på vattennivån. För att moton snabbare ska nå drifttemperatur på ca 90 grader så gick jag in i bilen och höll lite varv på motorn, ca 3000 varv/min.

Kollade nivån i expansionkärlet och skruvade försiktigt av locket och efterfyllde med vatten efterhand som nivån sjönk. VAR FÖRSIKTIG DÅ LOCKET SKRUVAS AV!!! Det finns risk att det sprutar upp hett vatten. Antar att luften försvinner ut efterhand som motorn når drifttemperatur och locket till expansionskärlet skruvas av så försvinner luften ut.
Körde sedan med bilen några mil och efterfyllde med lite vatten. Därefter har det funkat utan problem och jag fick MYCKET bättre värme efter termostatbytet.

Kan du möjligen lägga upp en guide hur du gick till väga när du bytte termostat ?
Gangsterkeps
Ons 11 feb 2009 15:43 Svara med citat
Sam skrev:
Kan du möjligen lägga upp en guide hur du gick till väga när du bytte termostat ?

Nja, att skapa en guide för hur ett termotstatbyte går till, det överlåter jag till dom som är kunnigare än mig att meka med bilar. Very Happy Däremot så kan jag berätta hur jag själv gjorde så kanske jag kan dela med mig av något i alla fall.

Byte av termostat är inte svårt. Jag bytte själv på min VW Golf 1.6 -98. Det är bara att skruva av plastkåpan som täcker övre delen på motorn. När plastkåpan är borta ser man termostathuset ganska lågt ner på motorblocket, intill generatorn kan säga. Termostathuset satt med två bultar, tror det funkade både med insex eller en hylsa för att skruva bort dessa. När skruvarna är borta så är det bara att lyfta loss termostathuset och plocka ur termostaten. Jag lossade inte på någon kylarslang, det gick bra ändå. Satt i en ny termostat och skruvade tillbaka termostathuset. Det som kan vara lite klurigt är att sätta dit gummipackningen (o-ringen). Den som ska täta mellan motorblock och termostathus. Se bara till att o-ringen hamnar rätt så att det verkligen blir tätt när man sedan har skruvat tillbaka termotstathuset.

Vänta med att sätta tillbaka plasten över motorn tills vatten och glykol är påfyllt samt att du har provkört bilen och sett att det inte finns något läckage kring termostathuset.

Ett råd är att vara försiktigt då man skruvar fast termostathuset då detta är gjort av plast. Antar att det kan spricka ganska lätt om man drar åt bultarna för hårt.

Lycka till med Era termotstatbyten!
aantie
Golf 4 2.0 Ort: Ockelbo
Ons 11 feb 2009 17:28 Svara med citat
Hittade en guide här dock byter dom till en annan sorts termostat här. men de ska inte ni göra Very Happy

Minst en VW är givet
Sam
Ons 11 feb 2009 18:37 Svara med citat
Tack, bra beskrivet, men undrar när man lossar på termostathuset, hur mkt vatten ska man förvänta sig rinna ut där?

Ska man först tömma hela kylsystemt elr?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Gangsterkeps
Ons 11 feb 2009 18:52 Svara med citat
Man får nog räkna med att det rinner ut ett par liter i alla fall. Det är lämpligt att ha något kärl under bilen för att samla upp kylarvattnet.

Själv såg jag ingen anledning till att tömma kylsystemet då jag inte hade för avsikt att byta all kylarvätska. Det är väl att rekomendera byte av kylarvätska med några års intervall. Det är i alla fall ett lämpligt tillfälle vid termostatbyte. Själv skulle jag nog försöka lossa på en slang långt ner för att släppa ut kylarvattnet i så fall. Vet ej om det finns någon annan avtappning på kylaren.
Sam
Tor 12 feb 2009 8:10 Svara med citat
Gangsterkeps skrev:
Man får nog räkna med att det rinner ut ett par liter i alla fall. Det är lämpligt att ha något kärl under bilen för att samla upp kylarvattnet.

Själv såg jag ingen anledning till att tömma kylsystemet då jag inte hade för avsikt att byta all kylarvätska. Det är väl att rekomendera byte av kylarvätska med några års intervall. Det är i alla fall ett lämpligt tillfälle vid termostatbyte. Själv skulle jag nog försöka lossa på en slang långt ner för att släppa ut kylarvattnet i så fall. Vet ej om det finns någon annan avtappning på kylaren.

Okej nice, ska köra ett termostatbyte i dagarna så jag försökte lägga upp lite bilder också
elrobbo
Golf 4 1.6 Variant-04 Ort: Motala
Fre 03 feb 2012 16:13 Svara med citat
Livar upp en gammal tråd. Bytte på min 1.6-04. Trodde termostaten satt vid generatorn, som på en bild här på forat,vid min röda pil. Men min satt t.h om motorn (se bild) Jag har väl knappast 2? Bild
Min typ av termostat:
Bild
Sam
Fre 03 feb 2012 18:48 Svara med citat
Nej du har bara en, tyvärr den dyra varianten kostar ca 1000:- Sad

Sitter med två Torx 35

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
elrobbo
Golf 4 1.6 Variant-04 Ort: Motala
Fre 03 feb 2012 19:21 Svara med citat
Ok! Jo precis, ca700 kostade den. Sitter någon givare i den också?
VW BORA
Golf 5 1.6 Ort: Västerås
Sön 03 jun 2012 21:26 Svara med citat
På vintern tar det långt tid att värma upp boran , när det är 90 grader hos motorn så sjunker det fort när jag sätter på värmen . Så det är nog termostaten . Är det verkligen svårt med o-ringen ? Ska så klart köpa en ny med termostaten . Nån som vet hur mycket termostaten med en o-ring kostar ?
Varg78
Golf 4 1.6 -99 Ort: Osby
Mån 04 jun 2012 22:39 Svara med citat
Du har en AKL motor va? isf kostar den 250 eller 340 pix på autoexperten och borde kosta lika på mekorånet eller ad-center... Att sätta dit den e enkelt, lossa termostathuset(vilket e pilligt eftersom generatorn sitter ivägen), samla upp din gamla glykol(häll inte i den igen!) och peta ur den gamla med en skruvmejsel utan att repa motorblocket, vänta tålmodigt tills störtfloden är över, sätt dit den nya termostaten vänd på rätt håll, sätt dit gummipackningen(inte svårt) och skruva tillbaka huset, när skruvarna är inskruvade helt men inte dragna drar du de typ korsvis, lite på en, lite på den andra, lite på den första osv... Häll på ny fin kylarvätska och varmkör moroten, du behöver inte ha locket på när du startar om du inte tänkt köra en runda...

Mekaniker på Svenska EA Bussar i Malmö.
Mekar Setra på jobbet och VW hemma...
VW BORA
Ons 06 jun 2012 18:10 Svara med citat
Varg78 skrev:
Du har en AKL motor va? isf kostar den 250 eller 340 pix på autoexperten och borde kosta lika på mekorånet eller ad-center... Att sätta dit den e enkelt, lossa termostathuset(vilket e pilligt eftersom generatorn sitter ivägen), samla upp din gamla glykol(häll inte i den igen!) och peta ur den gamla med en skruvmejsel utan att repa motorblocket, vänta tålmodigt tills störtfloden är över, sätt dit den nya termostaten vänd på rätt håll, sätt dit gummipackningen(inte svårt) och skruva tillbaka huset, när skruvarna är inskruvade helt men inte dragna drar du de typ korsvis, lite på en, lite på den andra, lite på den första osv... Häll på ny fin kylarvätska och varmkör moroten, du behöver inte ha locket på när du startar om du inte tänkt köra en runda...

Tackar så mycket för att du berättar hur jag ska göra Smile
VW BORA
Ons 06 jun 2012 18:10 Svara med citat
Varg78 skrev:

Tackar så mycket för att du berättar hur jag ska göra Smile
Varg78
Golf 4 1.6 -99 Ort: Osby
Ons 06 jun 2012 19:23 Svara med citat
Lugna pucken, det e alltid trevligt att dela med sig av kunskaper även om mina inom vw specifikt inte är så vidlyftiga, nästan lika enkla som gamla volvo och mycket enklare än bussarna jag bråkar med dagligen. Wink

Mekaniker på Svenska EA Bussar i Malmö.
Mekar Setra på jobbet och VW hemma...