Forum - Golf 4 (98-04) - 02K - Problem att få i backen

351Cleveland
Golf 4 1.6 -00 Ort: Gävle
Fre 08 jun 2012 13:01 Svara med citat
Hej!
Har efter motorbyte problem att få i backen, alla andra växlar fungerar som de ska. En gång har jag lyckats. Känslan jag får är att växelföraren inte riktigt vill trycka in axeln den sista lilla biten i lådan.

Jag har försökt justera växelföraren som kommer in i motorrummet, och skjuts in i övrig mekanism, men den går endast till ett visst läge där det tar stopp. Brick wall

Är det någon som känner till ngn guide på justering 02K växellåda, Haynesmanualen ger mig inget att gå på?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Fre 08 jun 2012 14:25 Svara med citat
Den kanske inte ska gå hela vägen tills det tar stopp

Kan du inte se på staget ungefär var de suttit tidigare? den borde vara smutsigare en del och renare på en del

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
351Cleveland
Golf 4 1.6 -00 Ort: Gävle
Sön 10 jun 2012 21:39 Svara med citat
Problemet berodde på att växelspaken inte var centrerad utan vinklad åt vänster. För att få i 1:an och 2:an var jag tvungen att trycka ner förbi backspärren. Backen blev för långt till vänster och spaken tog i spärren. Syntes ganska tydligt när jag lossat på växelspaksdamasken.

Lossade växelföraren i motorrummet, lät frugan räta och hålla i spaken i bilen medans jag monterade ihop grejjerna igen. Sedan var det inga konstigheter.