Likvid
Golf 4 1.6-99 Ort: Stockholm |
| Ons 29 feb 2012 17:10 |
|
Har haft ett irriterande ljudproblem ett längre tag och jag kan inte lokalisera var exakt det är i motorummet eller om det är nån annanstans där framme.
Ljudet är som ett plåtljud, som en plåt vibrerar, skallrande som en Kobra ungefär och det kommer endast fram när man har ett varvtal på 3600 varv och högre, uppkommer alltid när man nått 3600 varv, går man ner under det blir det helt tyst.
Har kollat under bilen på lyft och kan inte se eller känna någon värmeplåt eller liknande som sitter löst.
Kan tillägga att ljudet kommer även om man varvar upp den till 3600 varv stillastående.
Nån som har en ide vad det kan vara?
|
|
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Ons 29 feb 2012 17:49 |
|
Har du kollat alla små värmeplåtar?
Sitter ju i hela kardantunneln och enda bak, men även några mindre fram som skyddar damaskerna.
|
|
bo_j
Golf 7 1.2 TSI -14 Ort: Linköping |
| Tis 06 mar 2012 9:00 |
|
På min bil var det länkaget till växelspaken som skallrade.
Prova att rycka lite i spaken när du står stilla med avstängd motor och avgör om det är samma ljud.
|
|
mickman
Golf 4 1.6-02 Ort: Göteborg |
| Fre 16 mar 2012 10:55 |
|
| Likvid skrev: | Har haft ett irriterande ljudproblem ett längre tag och jag kan inte lokalisera var exakt det är i motorummet eller om det är nån annanstans där framme.
Ljudet är som ett plåtljud, som en plåt vibrerar, skallrande som en Kobra ungefär och det kommer endast fram när man har ett varvtal på 3600 varv och högre, uppkommer alltid när man nått 3600 varv, går man ner under det blir det helt tyst.
Har kollat under bilen på lyft och kan inte se eller känna någon värmeplåt eller liknande som sitter löst.
Kan tillägga att ljudet kommer även om man varvar upp den till 3600 varv stillastående.
Nån som har en ide vad det kan vara? |
Hej, har du hittat felet? jag har liknande problem... resonans som endast uppkommer vid färd vid 2500rpm samt 3900rpm.
mvh Mikael
|
|
Likvid
Golf 4 1.6-99 Ort: Stockholm |
| Fre 15 jun 2012 12:22 |
|
Jag har hittat felet,, jag blev galen av slamrandet vid motorvägskörning så jag envist gav mig på att felsöka det.
Felet var att en av bultarna som håller fast det svarta fästet vid generatorn hade vibrerat loss, fråga mig inte hur, men bulten och skruven var helt borta, jag satt dit en ny bult och drog fast allt.
Ljudet är helt borta nu, det verkade som själva fästet började vibrera mot motorblocket/generatorn när man kom upp i varv och ljudet fortplantade sig ända in kupen.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|