För 2 dagar sen så starta jag bilen precis som vanligt men ABS, ESP samt handbroms lampan kom igång samt att skärmen på konsolen sa med stor fet text "STOP" - "BRAKE FAULT" - "MANUAL SERVICE" och denna meddelande fotsätter om och om igen. Stängde av bilen väntade en stund och startade om den igen så var det borta.
Samma sak idag men det fortsatte hela vägen till verkstaden, gick in o berätta vad som händer, killen följde med ut och startade bilen och då var det borta igen.
Tipsen jag fick från mekanikern var att antingen ABS Styrenheten eller givarna möjligen ha pajat eller att det var för låg bromsvätska.
Någon som har råkat ut för detta, tipsa mig gärna.
Hejsan, fick felmeddelande ABS och ESP ur funktion i höstas, åkte till verkstaden och dom gjorde en diagnos och dom kunde direkt se att det var vänster abs-givare bak som var trasig. Givaren kostade någon hundralapp och var enkel att byta själv förutom att det var lite svårt att komma åt och knacka ut den.
Men egentligen så tror jag att givaren var hel. När jag tog mig en närmare titt så såg jag att det låg ett tjockt lager skit på givaren som troligen kan ha stört funktionen.
Lämna in den på mekonomen idag och dem sa att det var "stabilitets sensorn"? (acc. sensorn)? som var trasig vilket i sin tur ser till att även ABS.en inte fungerar som det ska.
Kostnaden för denna sensorn är 2500:- plus arbete så ja räknar med runt 3000kr.
Hejsan, fick felmeddelande ABS och ESP ur funktion i höstas, åkte till verkstaden och dom gjorde en diagnos och dom kunde direkt se att det var vänster abs-givare bak som var trasig. Givaren kostade någon hundralapp och var enkel att byta själv förutom att det var lite svårt att komma åt och knacka ut den.
Men egentligen så tror jag att givaren var hel. När jag tog mig en närmare titt så såg jag att det låg ett tjockt lager skit på givaren som troligen kan ha stört funktionen.
Var köpte du givaren för en hundring ?
Här i stan tar Mekonomen nästan 900:- och BDS 600:-