Forum - Golf 3 (92-99) - Biltema kamremskit: spännrullen kass efter 150 mil. Wtf?!

golfabjorn
Golf 3 1.8i GT Special -93 Ort: Lund
Ons 20 jun 2012 11:30 Svara med citat
Bytte kamremmen och spännrullen med biltemas kit. Nu rasslar det utav helvete och jag lokaliserade felet till den sprillans bytta spännrullen.

Någon annan här som upplevt samma problem? Lösningar, eller återstår bara att byta rullen?

Om byte, går detta att genomföra utan att plocka ned allt det andra? Är mitt i lite tidskris och slipper man riva allt så hinner jag det nog idag.

Och, riskerar man att kludda till inställningen om man inte gör om allt från början?

EDIT: Lade till en frågeställning till.

I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.

Senast ändrad Ons 20 jun 2012 14:38, ändrad totalt 2 gånger
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 20 jun 2012 13:54 Svara med citat
Har du köpt biltemas dyra skit Evil or Very Mad

http://www.mister-auto.se/sv/tand-styrremssats/contitech-ct848k4_g307_ a031CT848K4.html

frakt för 1:- om man beställer för över 900:- Laughing

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
golfabjorn
Ons 20 jun 2012 14:36 Svara med citat
Tack så mycket. Det besvarar dessvärre inte min fråga. Smile

I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
a128
Ons 20 jun 2012 16:47 Svara med citat
Man måste troligen plocka ned det mesta för att kunna byta denna rulle

darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 20 jun 2012 23:28 Svara med citat
Minns inte hur fan de var men du kan möjligen klara dej o byta rullen utan att riva allt kommer inte ihåg nu på rak arm om de bara räckte me o fimpa övre kåpan

måste säga du haft maximal otur isf ja kört 2000 mil me min utan problem o farsans bil har rulla de dubbla me biltemas remkit utan minsta bekymmer

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 21 jun 2012 12:00 Svara med citat
Spännt remmen för hårt?
Vet inte riktig hur det ser ut. Men nolla motor innan du lossar spännaren så ser du iallafall om något flyttat på sig när du är klar.

mk2 vr6
a128
Tor 21 jun 2012 12:07 Svara med citat
Man ska kunna vrida den delen av remmem som går mellan mellankuggen och kamkuggen ett1/4 varv för hand utan övervåld

golfabjorn
Tis 26 jun 2012 17:38 Svara med citat
Tack för hjälpen allesamman.

Det löste sig galant och utan att jag behövde titta in här.

Jag fick lossa luftburken i underkant och lägga den åt sidan för att komma åt lite bättre. Sen var det bara övre/ytter kåpan som behövde tas bort.

1) Nollade motorn nogsamt (man vet ju aldrig om något skulle skita sig).
2) Markerade med vit penna både på rem och hjulet som sitter på kamaxeln.
3) Spände ihop remmen _försiktigt_ med buntband så den inte skulle rubba sig ett dugg från de nedre hjulen.
4) Lossade spännrullen.
5) Krängde av remmen lite grann i ovankant för att få bort den trötta spännrullen.
6) Byta rulle, på med remmen igen.
7) Checka så de vita prickarna är på de platser de fanns förut. Check!
Cool Spänna ihop allt igen och provstarta. TADA! Klart.

Smile