Forum - Golf 3 (92-99) - Min första besiktning, Golf 3 GT -94, tips?

MartinT
Golf 3 1.8l GT -94 Ort: Stockholm
Mån 02 jul 2012 16:58 Svara med citat
Okej, på fredag är det dags att besiktiga gula faran.
Det är min första besiktning what so ever och jag undrar om det är något jag bör tänka på?

Lite smått orolig att kärran inte kommer gå igenom, förra besiktningen gav nedslag på höga CO2-värden, rostade bromsrör och dåligt med bromsolja.

Det åtgärdades av förra ägaren och ombesiktigades och gick igenom.
Jag tänker mest på att det ändå är en gammal bil som har fått stå ut med en del genom årens lopp och är det något speciellt som ofta brukar anmärkas på?

Tajmat nog så har airbag-lampan börjat lysa i tid och otid, samt att bilen inte vill starta om man kört den en liten stund, stängt av för att sedan snabbt starta den igen. Vore ju snyggt om bilen bara står o hostar inne i besiktningshallen. Smile

Några förberedelser, tester, dubbelkollar jag bör göra innan det är dags?
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 02 jul 2012 19:10 Svara med citat
Lysande varningslampor är det sedan februari i år tvåa på.

Hur långt vill du gå?
Börja med att kolla alla lampor och se till så du har varningstriangeln framme. Vill du underlätta för besiktningsteknikerna så bälta alla bälten bak.
Kolla onödigt avgasläckage.

Sen om du vill gå mot det lite jobbigare kan du kolla om dina hjullager bak glappar något. Inte helt ovanligt på golfarna. Lätt att dra åt om du inte vill byta.
I övrigt är det väl inte så mycket man kan göra utan någon som kan bedöma korrekt. Tänker då på alla leder osv.

mk2 vr6
lhcputte
Golf 3 Variant 2.9 VR6 -97 Ort: Karlskrona
Mån 02 jul 2012 20:28 Svara med citat
Om du inte får airbag-lampan släckt innan besiktning så kan du bara ta bort den panelen o dra ut den kontakten o sen tillbaka med panelen igen. Men borde ändå felsökas sen så du vet felet.

Sen är det bara kolla så den inte läcker mkt olja (gör motortvätt isf om man vill fuska lite så länge) o så att batteriet sitter fast.

Kolla tankbanden så att dom är hela. Testa även handbromsen så den tar bra. Annars är det bara att justera.
Häll oxå lite k-sprit i tanken med så kan du få bättre avgasvärden.
Tommty
Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal
Mån 02 jul 2012 20:56 Svara med citat
lhcputte skrev:
Om du inte får airbag-lampan släckt innan besiktning så kan du bara ta bort den panelen o dra ut den kontakten o sen tillbaka med panelen igen. Men borde ändå felsökas sen så du vet felet.

Sen är det bara kolla så den inte läcker mkt olja (gör motortvätt isf om man vill fuska lite så länge) o så att batteriet sitter fast.

Kolla tankbanden så att dom är hela. Testa även handbromsen så den tar bra. Annars är det bara att justera.
Häll oxå lite k-sprit i tanken med så kan du få bättre avgasvärden.

Går inte att rycka kontakten då dem kollar att den lyser i början och slocknar, är dem riktigt petnoga så startar dem bara tändning och väntar ut att den ska slockna innan dem startar bilen.

Fick din bil något "bra att veta"?

Men som andra har sagt till, kolla onödiga fel som t.ex lampor, varningtriangel. Bälta alla bälten! det gör besiktningsmannen på bra humör samt det underlöttar för dem.

Sen kolla under efter otrevliga ställen som dem kan klaga på, typ rost i trösklar, bromsrör mm så det ser hyffsat fräsch ut, ifall det är massa rost kan man alltid "fusklaga" genom att t.ex spruta roskskydsmassa på dem så de ser snyggare ut.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Mån 02 jul 2012 21:25 Svara med citat
Ja tror nog att ja är en av de få (verkar de som) som faktiskt vill veta att bilen är ordentligt genomgången. Hellre att de hittar ett fel där än att ja upptäcker de på motorvägen Think Om inte för min så iallfall för andras säkerhet på vägarna Wink

I haynes boken:

Bild

Finns ett avsnitt "inför besiktningen" där vanliga fel på just Golf 3 tas upp m.m

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands
Mån 02 jul 2012 21:56 Svara med citat
Petta skrev:
Ja tror nog att ja är en av de få (verkar de som) som faktiskt vill veta att bilen är ordentligt genomgången. Hellre att de hittar ett fel där än att ja upptäcker de på motorvägen Think Om inte för min så iallfall för andras säkerhet på vägarna Wink I haynes boken:
Bild
Finns ett avsnitt "inför besiktningen" där vanliga fel på just Golf 3 tas upp m.m

Är själva av den sorten som inte blir sur om dom hittar nått. Som du säger är det bättre att det kommer fram där än när man är ute o kör.
Sen häller jag inte nått skit i tanken... behöver man det så är det nått som är fel och felet finns kvar även om man får den genom besiktning med tillsatser i tanken. Något i eller på motorn mår inte riktigt bra och behöver bytas.
Då är det bättre att fixa felet ordentligt från början.
MartinT
Tis 03 jul 2012 18:22 Svara med citat
Sedärja, mycket nyttig info!
Självklart vill jag kunna åtgärda så mycket som möjligt, så ordentligt som möjligt. Som andra säger, hellre att de hittar ett fel där än på motorvägen.

Men gällande airbag-lampan så är jag medveten om att det inte går att "fula" med den i besiktning, jag förstår bara inte varför den har börjat lysa. Har visserligen gjort en koppling kring stereon (dvs med elen) som kanske gör att den spökar, då den inte lyser JÄMT. Något att kolla upp.

Här följer de 3 punkter den fick avslag på förra besiktningen (innan det åtgärdades såklart):

1: CO-halt förhöjd tomgång, för hög
2: Bromsrör, bak höger, rostskadat
3: Bromsvätskebehållare, vätskenivå för låg

Bra att veta:
Färdbroms bromsskiva, bak höger, rostangrepp/liten anliggningsyta

Varningstriangel tror jag ärligt talat att jag inte har någon, överhuvudtaget. Får kolla noga i bilen imorrn, annars dra en repa till Biltema och köpa.
Batteriet sitter fast, det skruvade jag åt senast i helgen då kärran bara stått i ca 1 månad och därför laddat ur.
Tankbanden ska jag ta en titt på, en vän svetsade fast slutröret vid dämparen i vintras så jag får titta så han skötte sig.

Sitter och kikar i Haynes-boken, hittar ännu inget kapitel som tar upp "Inför besiktning" men skam den som ger sig!

Tack för all hjälp än så länge! Smile
Tommty
Tis 03 jul 2012 20:49 Svara med citat
Bromröret fuskade jag genom mig som jag sa innan. Köpte biltemas rostskyddamassa och spraya över rosten på bromsröret. Det hade klagats på det innan men den här gången blev det inte ens en bra att veta på det.

Men dem felen du hade på förra är ju skit och inget så tror inte att någon kommer klaga om det inte är lampor eller avgas.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tis 03 jul 2012 21:06 Svara med citat
MartinT skrev:

Sitter och kikar i Haynes-boken, hittar ännu inget kapitel som tar upp "Inför besiktning" men skam den som ger sig!

"Kontroller inför besiktning"

REF 8 (typ nästan längst bak i boken Wink)

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
golfabjorn
Golf 3 1.8i GT Special -93 Ort: Lund
Ons 04 jul 2012 0:45 Svara med citat
Apropå bra att veta:

En del besiktningsmän är lite mer nogsamma och kollar vad som tidigare varit bra att veta och drar till lite extra med hammaren just där, alt kontrollerar extra noga. Har själv varit med om det. Smile

Bromsvätskan är ju en baggis, inget man ska få fel på igen. Samma med för låg spolarvätskenivå, också en skitsak. Kolla så torkarbladen fungerar tillfredställande, tutan.

I övrigt instämmer jag på det med lampor och dylikt. Triangel måste du ha som tidigare sagts.

Jag brukar resonera som så att en besiktning kostar två besök. De letar upp vad som är fel (förutom lampor och självklara saker), jag lagar det och sen är allt topp. Smile
Så slipper jag kravla runt och leta eventuella fel. Enklare om de gör jobbet. Very Happy

I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det det.
Magirus
Golf 3 Cab Ort: Falun
Ons 04 jul 2012 23:30 Svara med citat
Vill bara lägga till lastkännande ventilen! Spraya på den och se till att den kan röra sig.....
MartinT
Tor 05 jul 2012 17:04 Svara med citat
Triangel hade jag, efter att jag grävt lite i skuffen.
Kikade lite oljor och inser att jag borde fylla på servooljan och spolarvätskan, så det måste fixas.

Hur ställer de sig till lampor på instrumentpanelen? Jag har sen en tid tillbaka inte haft en fungerande vänsterblinkers, den fungerar utvändigt och man hör den, men den blinkar inte på instrumentpanelen. Höger funkar som den ska.

Och ja, jag får nog va inställd på två besök, besiktigar den ju främst för att kunna sälja pärlan framöver..

Lastkännarventilen kommer jag omöjligt åt utan att hissa upp bilen (iaf vad jag förstått det som genom Google) och det har jag ingen möjlighet att göra. Så vi får hålla tummarna!
Tommty
Fre 06 jul 2012 0:49 Svara med citat
MartinT skrev:
Triangel hade jag, efter att jag grävt lite i skuffen.
Kikade lite oljor och inser att jag borde fylla på servooljan och spolarvätskan, så det måste fixas.

Hur ställer de sig till lampor på instrumentpanelen? Jag har sen en tid tillbaka inte haft en fungerande vänsterblinkers, den fungerar utvändigt och man hör den, men den blinkar inte på instrumentpanelen. Höger funkar som den ska.

Och ja, jag får nog va inställd på två besök, besiktigar den ju främst för att kunna sälja pärlan framöver..

Lastkännarventilen kommer jag omöjligt åt utan att hissa upp bilen (iaf vad jag förstått det som genom Google) och det har jag ingen möjlighet att göra. Så vi får hålla tummarna!

kan vara en tvåa på blinkersen där, beror npg på vem du möter.

Kan nog gissa att det är lampan som är trasig. 20:- på mekonomen.

ingen lift? åk till närmsta gds hall, okq8 eller liknande. här kostar det 2:-/minuten och det tar inte många minuter att kolla den. Men kan säga att jag aldrig har kollat lastkännarventilen.
MartinT
Fre 06 jul 2012 14:06 Svara med citat
Sådärja! Blankt papper sånär som att lampan i ena strålkastaren behöver justeras. Så ej godkänd, men behöver ej göra återbesök.

Får tacka så mycket för all hjälp hörrni! Smile