Hej alla!
Jag hoppas någon kan hjälpa mig att komma fram till vart det länger in vatten någonstans.
Tvättade bilen dagen innan nyår och märkte när jag hoppade in att jag hade vatten på förarsidan. Det hade droppat in någonstans vid pedalerna och hade även runnit vid "fotstödet". Kollade bakom sätet av ren tur...
Blev tvungen att krama ur allt vatten som totalt var 2liter.
Jobbdagen därpå så körde jag in bilen och damsög ur bilen med "vattendamsugaren"- ytterligare 2 liter.
Nu har jag haft bilen ståendes i garaget för vågar inte ha den ute.
Tänkte ta och lämna in den, men är tveksam till det med tanke på att det kan finnas olika orsaker och med det drar tiden iväg och därefter pengar. Har inte lust att lägga ut pengar, men det måste fixas.
Så min frågar är som sagt, var kryper det in vatten någonstans vid förarsidan?
Hade samma problem på min Golf 1.6. I mitt fall visade det sig vara håltagningen eller genomföringen för huvvajern som går i vindrutetorkarbaljan på vänster sida. Av någon helpuckad anledning har tyskarna valt att borra ett hål i den absolut lägsta punkten i baljan, och sedan täta med en liten gummibälg som det sedan lackas på. Varför inte göra hålet längre upp (?!!), nu rinner allt vatten förbi vajern. Inte konstigt att gummit spricker efter några år, speciellt med tanke på lackandet efteråt.
Att plocka isär och byta till ny bälg var för jobbigt, det orkade jag inte, så jag gjorde en öppen hylsa av vattenslang, trädde över genomföringen, band ihop hylsan hjälpligt med ståltråd, och sedan tryckte på ordenligt med badrumssilikon i hylsan så att jag såg att det smetade ut mot plåten längst ner vid bälgen, Fult, men det funkar, helt torrt i kupén nu. När jag säljer bilen framöver, kan jag inte tänka mig att någon glor noggrant i vindrutetorkarbaljan ändå ...
Får dock ge en eloge för att någon tysk ingenjör dock tänkt på vattengenomslag från torpedväggen: hela elpaketet vid knäna har plastskydd i ovankant, lite som paraplyer på ovansidan - smart.
Lite pilligt är det att plocka loss plastsjoket som täcker vindrutetorkarbaljan, men det går. Då kan man passa på att rensa i botten med all smuts och löv som samlats, tillika att byta kupéfiltret.