Lars158
Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå |
| Tis 10 jul 2012 20:01 |
|
Ibland funkar kopplingen bra. Ibland kopplar den inte alls bra ur och det är väldigt svårt få i växlarna. Ettan kan bli omöjlig få i när man står helt still på tomgång. 2an går heller inte få i då så måste "gunga" till den lite på tredje växeln för att få i 1an.
Jag har använt sök-funktionen här på forumet men där har förklaringen bara varit "lufta kopplingen". Går det göra utan att köpa en sån där tryckluftsanordning? Vars köper man den förmånligast om man måste ha den?
Sett att det står lite om att det kan vara huvudcylindern som felet ligger i också. Intern läckage i den.
Jag vet att kopplingslamellen är lite slut dessutom sen när jag bytte motor och den var lite sliten, men hade inte råd byta den då. Men kopplingsslir har jag inte och det borde väl bli när den är allt för slut?
Märkte idag att kopplingspedalen inte fjädrade tillbaka fult efter användning en gång. Utan fick sticka in foten bakom pedalen och dra den tillbaka.
Från slav-cylindern på växellådan finns inget synligt läckage.
Vad är troligaste fel? Bara luft och det kommer fungera eller nåt fel på huvudcylindern.
Vilket fall kommer jag väl behöva en tryckluftsanordning för att lufta så vars köper jag en sån till vettigt pris?
|
|
Lasse620
Golf 3 VR6-97 Ort: Gotland |
| Mån 16 jul 2012 19:29 |
|
En oljekanna och en plastslang.
Tryck sedan ny olja baklänges från slaven så försvinner ev luft upp i behållaren.
Brukar vara enklare än att lufta på traditionellt vis.
(antar att det är utvändig separat slavcylinder och inte inbyggd tillsammans med urtrampningslagret)
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|