Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum |
| Ons 21 dec 2011 22:28 |
|
Tjo!
Min ena lampa, (passagerarsidan) lever sitt egna liv, och pekar gärna ner i backen.
Ibland när man lastat bilen med en eller fler extra personer, eller bara helt sporadiskt, så råkar ljusbilden vara rak när man startar bilen.
Men efter en stund återgår den automatiska nivåregleringen till att peka ner i backen igen.
Fanns tydligen inga felkoder heller?
Någon som varit med om detta innan och vet vad man kan göra åt detta?, rätt störande om man säger så!
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Tor 22 dec 2011 16:46 |
|
| Haft detta problem med ena octavia rs ja hade, va kass styrdon är ju separata styrdon till varje lampa, ev testa byta detta men du får koda styrdonet efter byte
|
|
Edge
| Tor 22 dec 2011 21:07 |
|
Vart sitter styrdonet? Är det i xenonballasten?
Vad kostar detta kalaset i så fall?
|
|
tobbe80
| Fre 23 dec 2011 21:09 |
|
| Bruka sitta i underkant på lyktan, tändarn bruka sitta ihop med lampan på orginal strålkastare sen har du styrdon för räckvidd och styrning
|
|
Edge
| Fre 23 dec 2011 21:58 |
|
Lampan lyser lika bra som innan, så jag antar att xenon balasten är frisk.
Så detta styrdonet du pratar om är en annan del inuti lampan då?
|
|
tobbe80
| Lör 24 dec 2011 11:42 |
|
| Japp, är som sagt styrdon för räckvidds regleringen, nivågivarn styr signal till styrdonet i strålkastarn för justera efter last och tyngd. Även detta styrdon du går in och sättet i grundinställning när du justera ljusbild och lär in nya värdena. Sitter när ja tänker efter nog i bak kant på strålkastarn i locket så kolla där
|
|
Edge
| Sön 25 dec 2011 12:34 |
|
Vad kostar en sån rackare?
Finns det att få tag i beggat eller är det bara en dum genväg?
Behöver man in till VAG verksrad för att koda om?
|
|
tobbe80
| Mån 26 dec 2011 20:01 |
|
| Bruka finnas beg, kodning bör ske på verkstad ja, ny vet ja ej 100 va den kosta
|
|
Edge
| Tis 27 dec 2011 21:33 |
|
Ok.. då för jag börja jaga styrdon då.
Det går inte att koda om befintligt, typ lossa och blåsa ur fukt/spraya fuktdrivande?
|
|
Edge
| Mån 09 jan 2012 14:16 |
|
Ringde toveks bil ang artikelnummer på "styrdonet"
fick artnr: 7M3907391
Vilket ser ut att vara ballasten om man googlar.
Stämmer verkligen detta?
Jag menar lampan lyser ju, men nivåregleringen är lite kajkon.
Har inte lust att lägga 4319kr på en ny ballast om det inte är fel på den.
Skall givetvis attackera beggade grejer när jag vet mer exakt vilken del som är defekt.
|
|
tobbe80
| Mån 09 jan 2012 19:04 |
|
| Kan kolla lite i morgon om ja har tid
|
|
Edge
| Mån 09 jan 2012 21:15 |
|
Kalas, det vore mycket tacksamt!
|
|
Edge
| Tis 01 maj 2012 21:06 |
|
Hur har det gått här egentligen?
Jag är fortfarande vilsen vad som gäller och har fortfarande en lampa som pekar ner i backen, och med en kommande besiktning börjar det bli bråttom att lösa detta nu..
Jag undrar om det finns andra xenonballaster inom samma kompabilitet som passar.
Min ballast har artnr: 7M3907391
Med märkningen "1 307 329 068".
Denna finns inte att få tag i hos lagabasen, däremot finns "1 307 329 066" det enda som skiljer är sista siffran.
Av säljare på ebay så skall den passa till min.
Stämmer verkligen detta?
Har ingen lust att kasta massa pengar i sjön på dyra ballaster om jag kan få tag i en på skroten som fungerar, även om sista siffran är annorlunda.
Tack för svar!
|
|
Genelec
Golf 4 R32 Ort: Örebro |
| Mån 23 jul 2012 23:09 |
|
Jag har faktiskt samma problem med min. Trodde först att det ballasten som ballade ur efter allt man läst på diverse forum, men plockade bort lyktan och böt plats på ballasten till andra sidan men felet kvarstod. dock när jag hade suttit i lampan och allt igen så lös allt klart och bra tills nästa dag så riktade sig lampan lite neråt igen. har felet på passagerar sidan, och det är inte fel på ballasten.
om det skulle kunna vara fel på ballasten för dig så kolla art.nr: 1 307 329 074. Bosch säger att den inte alls är för golf, den är till BMW, men jag tror den skulle kunna funka. hann inte prova själv då jag böt sida på ballasten, men den ser exakt likadan ut som "XXXX 068" ballasten, samma värden och allt.
Ska fiffilura lite mer om det kan vara nåt "lysvidsrelä" eller om det är styrdonet som spökar
|
|