Forum - Golf 6 (09-13) - Törs man välja DSG ??

bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping
Tis 25 jun 2013 21:05 Svara med citat
Vad är orsaken till alla problem med DSG-lådan? jag har följt debatten lite här på forumet men inte fått greppet vad som är den egentliga orsaken till att så många inte är belåtna med DSG-lådan.

Jag inledde debatten med vilken " Golf till en pensionär" och där fanns många bra inlägg bl.a. DSG-lådan men uppriktigt så vågar jag inte köpa bil med den lådan, har helt enkelt blivit för skrämd med problem-besvär-kostnader för rep.

Är mina farhågor riktiga? du som kan det här berätta gärna vad som gäller och kanske reda ut lite så jag får veta om man vågar eller inte, Golfen väljer jag för att slippa så mycket som möjligt med problem

Med vänlig hälsning Uffe/bildock
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 25 jun 2013 21:45 Svara med citat
DSG6 som har våtlameller finns på dom motorstakare versionerna tex. GTi R32 m.m är realtivt robust

DSG7 har en dubbel torralmellkopping som kan ta stryk vid mycket stadstrafik, håll ej bilen stilla i en uppförsbacke med gasen, det jag reagerar mest på denna modell är att det inte finns oljenivåpluggar/rör för växellådsdelen resp. hydralikdelen

man kan byta oljan i växellådsdelen men nivåplugg saknas
samma sort olja som i en manuell växellåda

mekatroikenheten är det renovering som gäller om den finns för lite olja i den

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Tis 25 jun 2013 22:48 Svara med citat
Har gått över till en manuell 6-växlad i min Golf 7 från Dsg7 jag hade i förra bilen(Skoda Octavia 1,4 Tsi DSG - 11) på grund av att jag helt enkelt inte kände mig trygg pga allt man läser om problemen , min bil hade bara rullat 1300 mil då jag bytte och hade aldrig haft några bekymmer utom ett elektronisk fel vid ett tillfälle då friläget var i fast D i displayen lyste med fast sken så varvade bara motorn utan att driva.
Funkade dock efter omstart av motor igen men kul var det ju inte. =(

Känns lite för mkt som ett lotteri tycker jag att köra Dsg just nu men de kommer säkert att bli bättre i framtiden och då kan det eventuellt bli aktuellt med en sådan igen.
Tänker på dem som har eller köper en bil med Dsg där maskinskadeskyddet slutat gälla , brrrr vad dyrt det kan bli om man får ett haveri eller behöver reparera lådan.

Synd på en sådan underbar uppfinning dock för nog saknar jag Dsg:n emellanåt måste jag ju erkänna än fast den manuella inte alls är dum med sina lättfunna lägen och lättdoserade koppling! Regular Smiley
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Tis 25 jun 2013 22:55 Svara med citat
Måste ju även ge mina synpunkter på 1,2 Tsi motorn jag valde till Golfen.

Den känns mkt mera kraftfull än man kan tro med ett bra drag redan från låga varvtal , i farter över motorvägsfart då man skall göra en kvick omkörning så visst känner man av att den inte är stor men i alla andra fall så räcker denna motor gott.
Bränsleförbrukningen är det enda jag inte är nöjd med , märks att motorn får arbeta mer än 1,4 Tsi 122 hk i tidigare bilen och 0,59 i stan drar den inte kan jag säga utan ligger på runt 0,75 .
Fin motor som räcker till vardagsbilisten utan att för den skull kännas tråkig för temperament har den om man trampar ned gasen litegranna. Regular Smiley
calymar
Ingen VW Ort: Katrineholm
Ons 26 jun 2013 8:48 Svara med citat
Passerade 5000 mil för ett par dagar sedan utan problem med problemlådan dsg7 Smile och jag måste säga att dsg är bland det bästa/roligaste som hänt bilkörningen för min del sen jag skaffade körkort.

Var kraftig motståndare till allt som var automatiskt växlande innan, En provkörning med dsg fick mig att ändra den uppfattningen.

Förut avskydde jag alla rondeller och rödljus, nu kan jag njuta av stadskörningen och lyssna på musik samt planera min körning på ett helt annat sätt än tidigare istället för att sitta och hitta dragläget och föra den där förbannade spaken hit och dit, och kopplingen....kramper i benet vid längre köbildningar....Manuell låda hör till stenåldern och kommer säljas mindre och mindre i takt med att dsg och liknade alternativ utvecklas ännu mera.

När det gäller maskinskadeförsäkringen så får du jämföra dom olika bolagen, i mitt fall så betalar jag självrisken upp till 12000 mil ifall min låda går sönder.

Jag har pratat med min återförsäljare och dom "kostnadsdeltar" och tar sitt ansvar ifall lådan går sönder.

Dock så tycker jag att det är sjukt dåligt av vw att inte erbjuda oss dsg ägare i Europa längre garanti som dom har gjort i Usa, Kina och Japan.
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Ons 26 jun 2013 17:58 Svara med citat
Jag har DSG7 och är mycket nöjd med den. Har svårt att tänka mig en bil UTAN DSG om jag ska vara helt ärlig. Så mycket gillar jag den. Smile

Det var ju inte roligt att läsa om problemen som vissa har men efter lite grävande känns det mycket bättre. Det är främst lådor tillverkade fram till övergången 2010/11 som är drabbade (för oss i Europa. Kinesiska bilar har lådor tillverkade i Kina).

VW har ny mjukvara och kopplingspaketen har blivit reviderat sedan dess (dessa kopplingspaket finns även till de äldre lådorna, men då krävs ju byte).
nek0
Golf 6 1,4 tsi dsg Ort: Jönköping
Fre 28 jun 2013 23:14 Svara med citat
Http://www.caradvice.com.au/235101/volkswagen-australia-recalls-25000- cars-over-dsg-defect/
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Lör 27 jul 2013 18:51 Svara med citat
Jag har läste lite om denna låda o tänker på framtiden. När en annan har råd att köpa en bil med dsg låda har den nog gått 12-15000mil.

Då vetet tusan om jag vågar när en ny låda med jobb kan kosta runt 65000kr och det är väl ungefär priset jag betalar för en bil.

dagens elektronikbilar kommer inte rulla lika långt som en mk1-mk4 det är jag säker på o det blir ett stort prisras på dsg bilar.

Golf R mk6
MickeP
Golf 6 TDI -11 Ort: Örnsköldsvik
Mån 29 jul 2013 6:36 Svara med citat
Vi har 7 st Transporters med DSG på jobbet, tror den kallas det årsm 07 och framåt.
Snittet ligger på 18000 mil på våra lådor, inte bra Sad.
Min 07:à har gått 38800 mil, nu bytt 2 ggr.
Men jag vet inte riktigt om det är DSG på Transporterna.

Men när VW auto låda funkar så går den som en dröm Smile)
MickeP
Golf 6 TDI -11 Ort: Örnsköldsvik
Mån 29 jul 2013 6:36 Svara med citat
Vi har 7 st Transporters med DSG på jobbet, tror den kallas det årsm 07 och framåt.
Snittet ligger på 18000 mil på våra lådor, inte bra Sad.
Min 07:à har gått 38800 mil, nu bytt 2 ggr.
Men jag vet inte riktigt om det är DSG på Transporterna.

Men när VW auto låda funkar så går den som en dröm Smile)
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Mån 29 jul 2013 11:21 Svara med citat
DSG kom 2009 till Transportarna (facelift-modellen) enligt Wikipedia.
miksta
Golf 6 BMT Ort: Stockholm
Ons 31 jul 2013 10:09 Svara med citat
calymar skrev:
Passerade 5000 mil för ett par dagar sedan utan problem med problemlådan dsg7 Smile och jag måste säga att dsg är bland det bästa/roligaste som hänt bilkörningen för min del sen jag skaffade körkort.

Att man är nöjd med att lådan är problemfri efter 5000mil tycker jag är en självklarhet. Själv ångrar jag att vi valde VW och dsg, det är inte meningen att man ska känna obehag över om lådan skall klara 5000mil.

Vår bil har rullat strax över 3000mil utan något större krångel förutom frusna lås och dåligt monterad instrumentering, den är även lite trögstartad men det är förmodligen bara ett dåligt batteri. Tanken var att behålla den för en relativt lång tid framöver men nu kanske man ska tänka om.
miksta
Golf 6 BMT Ort: Stockholm
Ons 31 jul 2013 10:09 Svara med citat
Dubbelpost
Mollera
Golf 7 140 TSI DSG Ort: Malmö
Ons 02 okt 2013 15:48 Svara med citat
Fick bytt min låda på 160 TSI DSG helt gratis trots att garantitid gått ut, "goodwill" kallade man det för på Din Bil i Malmö ! Fantastiskt bemötande, inget tjat, inga krumbukter, de bara bytte ut allt utan en krona i kostnad MEN jag hade ju bara kört 3500 mil så fattas bara annat !

Anders