Forum - Golf 3 (92-99) - Mystiskt(?) vinande/skrapade hastighetsberoende oljud, hjälp

Eremiten
Golf 3 1,8 variant Ort: Göteborg
Tis 14 aug 2012 21:42 Svara med citat
Jaha, då var det dags för en oljudstråd, verkar vara vanligt här... Hej förresten!

Behöver verkligen hjälp och tips. Sedan någon vecka har min bil (Golf III, 1,8 variant GL, -96) börjat väsnas fram. Ljudet låter oroväckande likt ett dåligt lager, ljudet är hastighetsberoende, låt oss säga att det börjar vid 60 km/h och ökar ju snabbare jag kör. Rattutslag spelar ingen roll, koppla ur spelar heller ingen roll, även acceleration eller inbromsning saknar betydelse.

Så vad är felet?

Hoppades länge på ett hjullager men eftersom rattutslag inte gör nån skillnad började jag ana oråd. Tänkte att jag skulle plockat bort muttern på drivaxeln (vänster fram) idag och kopplat loss drivaxeln från fjäderbenet så jag kunde "känna" på lagret utan att växellåda och drivknutar störde mig men muttern satt för hårt. Istället skruvade jag bort de sex skruvarna på den inre drivknuten och lossade på spindelleden på länkarmen. Där upptäcker jag att hjullagret går fint, inget glapp och det rullar lätt, mycket lättare än när växellådan var inkopplad... Upptäcker också att packningen på inre drivknuten är kass och fett har slungats ut.
-Yes, tänkte jag! Det måste vara drivknuten (även om jag pessimist). Men när jag vred på medbringaren på växellådan rubbade jag den knappt med händerna, ska det vara så? Dessutom så känns det lite "hackigt" när jag väl lyckas vrida den, det är också lite väl mycket glapp fram och tillbaka så att säga (inte radiellt eller axiellt).

Drog igång motorn och la i femmans växel och släppte upp kopplingen, trodde jag skulle bli överkörd av tröskan som kom från ingenstans men det visade sig vara min bil... Lägger upp två filmer jag tog med mobilen. Tips,sänk volymen...

https://dl.dropbox.com/u/15026780/2012-08-14%2019.13.12.mp4
https://dl.dropbox.com/u/15026780/2012-08-14%2019.10.38.mp4

Skruvade bort nivåpluggen på växellådan då jag misstänkte lådan var snustorr men det fanns olja ända upp! Vad kan ha hänt?

Visst är min växellådan boven i dramat? Please, säg att det ska låta så och att drivknuten är problemet... Crying or Very sad Tycker inte ljudet bådar gott för framtiden även mobilen överdriver en aning? Vad kan det annars vara? Finns det nått att göra? Är det värt att byta? Fått ett pris på 1500:- för byte av låda om jag har med mig en utbytes, är det värt det? Finns det någon chans att man kan byta lager eller så med lådan på plats?

Sista frågan, vilka växellådor passar min bil?

Tack på förhand/ Eremiten
Eremiten
Golf 3 1,8 variant Ort: Göteborg
Ons 15 aug 2012 12:15 Svara med citat
Please, ingen som har nån input? Går det att rycka ur medbringaren och göra något den vägen?
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Ons 15 aug 2012 19:13 Svara med citat
Jag hade problem med ett riktigt högt skrapande på min mk2 16v för ett tag sen.
Det gjorde heller ingen skillnad om man svängde och började låta i lite högre hastigheter. När man nått motorvägsfart kändes som hela bilen skulle falla ihop och sprängas.

Efter mycket lyssnande kom jag fram till att det kom från höger fram. Lyckades byta hjullagret utan press ganska smärtfritt och sen vart oljudet borta.
När man hade lagret i handen glappade det inget, men det lät som det var grus i.
Det lagret hade rullat en knapp mil Regular Smiley

Edit: missade delen där du kört bilen på femman utan belastning på hjulen.
Ändrar min röst till ett lager i lådan istället.

För att utesluta ett lager kan du be snällt på bilprovningen en kväll. De kan köra ett hjul i taget med bra fart och på så sätt lokalisera ett lager alt lådan.

mk2 vr6
Danneman79
Golf 3 CL 1.8 -92 Ort: Umeå
Ons 15 aug 2012 21:23 Svara med citat
Låter som att du har nått i lådan ev kopplingen.
Dum fråga men har du kollat oljan i lådan?