Forum - Golf 3 (92-99) - Byta stoppning Vr6 stol

Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Lör 18 aug 2012 10:34 Svara med citat
Eftersom ja förnärvarnade har 2 stycken Förarstolar och den ena har lite sämre stoppning i sidan vid sitsen än den andra tänkte ja ge mej på ett byte av denna.

Har kollat upp med VAG och de finns till de saftiga priset av 713 spänn. (har även en fundering på att låta en passargerar stol agera donator, då ja vet att de står en Golf 3 GTI med skaplig passargerarstol på en av skrotarna här. (nötterna på skroten har kastat in samtliga lösa delar: kylare, front etc. Över förarstolen).

Då till den egentliga frågan. Är de knepigt att få bort tyget? Tänkte lossa ryggstödet då de endast verkar sitta med en klammer på var sida om man fäller de.

Har googlat lite utan att finnna nån bra guide, men nån borde ju ha gjort de tidigare Very Happy ETKA visar ju inte direkt hur allt sitter.

Behöver en vinter hobby Razz

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Lör 18 aug 2012 15:23 Svara med citat
Köp en bil med trasigt k-jet skit kul och laga, där snackar vi vinter hobby Wink

Men om du lyckas ta gärna bilder vill se hur det blir och går till skulle behöva göra samma grej Smile

OEM+
Petta
Lör 18 aug 2012 15:53 Svara med citat
Ahmen! Very Happy Börjat pillat alá redan. Ryggstödet va ju söndagskola att få bort (lättare att jobba, mindre otympligt med bara rumpparkeringen).

Nyckeln till att få bort överdraget verkar va att få bort "skruven" till de som håller hakarna till ryggstödet. (fällningen).Får man bara bort dom, så sitter själva klädseln med en vajer man kan haka av.

Ska beställa stoppning på VAG på Måndag. Återkommer Regular Smiley

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Petta
Lör 18 aug 2012 21:33 Svara med citat
Kollat lite på ETKA å en liten fråga uppstår.

De finns endast RECARO och vanliga säten. GTI kontra Vr6 sätena ser ju aningens annorlunda ut i själva sittdelen Think

Petta
Sön 19 aug 2012 11:24 Svara med citat
Hitta en bild samt artikel numret i en holländsk tråd. Verkar som om stoppningen iär i ett stycke (hitta även en bild).

Bild

Dessväre hittar ja inte rätt bokstav. De ska va: 1H0-881-375 G. De ja hittar har bokstaven: K och M.

Den lille rackarten kostar 955 spänn...

Petta
Sön 19 aug 2012 13:43 Svara med citat
Då va de hela isärtaget iallafall:

Bild

Dock utgick 1H0-881-375 A (som ja ska ha) 01/05/2010 utan ersättning. ("A" fanns bara -92, mina säten är från -93 Think

Dock finns "K" samt "M" (1H0-881-375 <bokstav>). Från -93 å uppåt. Frågan är om dessa funkar?

Petta
Sön 19 aug 2012 17:46 Svara med citat
Strippa ryggstödet. (va lite jävligare). Skönt å se dock att även de va "universell" dvs passargerar stoppningen passar både på förarsidan samt passargerar sätet.

Bild

Funderar på att köpa ett passargerar säte som donator Very Happy Den ja fick av den vänliga gubben är visserligen fin i stoppningen, men solblekt till marinblå. Den stoppningen får gå till passargerar sätet när de är utnött. Regular Smiley

Petta
Mån 20 aug 2012 18:51 Svara med citat
Back again Very Happy

Lämna in klädseln till en skräddare. Inte för att de va trasigt utan för å förstärka upp på de ställen (förarstolen) där de slits mest, med skinn. Innan de går sönder, samt att ja redan har allt isär plockat.

Bild

Vidare på programmet har detta beställts:

Förstärkning till själva stoppningen innan tyget sätts på. (på utsatta ställen)

http://webbutik.innotex.se/product.html/filtduk-gra-90cm-metervara-pre mium?category_id=40

Spraylim: http://webbutik.innotex.se/product.html/3m-scotch-weld-74-skumplastlim -2

Imorgon bär de av till en skrot för att eventuellt köpa en passargerar stol ja tittat upp Regular Smiley

Petta
Tis 21 aug 2012 21:01 Svara med citat
Jahopp Regular Smiley Donator höger säte inköpt. Dock ej från en Vr6 men sportstolen är ju densamma.

Gav 500 spänn för de Regular Smiley

De va lite pirrigt eftersom ja har stoppning 1H881-375 A. Som ja skrivit tidigare utgick denna 2010 utan ersättning. (Konstigt nog fanns den endast på -92. 93 å uppåt ändrades bokstaven till M. Ska tydligen va samma, men va fasen vill ju ha originalle Razz
Döm om min förvåning när sittdynas tyg klipptes sönder (orka inte skruva) å betecknigen "A" uppenbarades Very Happy

Dagens inköp: Pink floyd Cab passagerarsäte årsmodell 1995 å 10300 Mil Regular Smiley (minuten senare va de massakerat).

Bild

Petta
Lör 25 aug 2012 21:36 Svara med citat
Ett litet råd:

Om du nån gång tänkt dej göra en klädseltvätt. Var då väldigt försiktig med vattenmängden. Speciellt i sittdynan.

Jag spola bara av min lite snabbt. De gjordes i Onsdags. Efter 4 timmar i torkskåp idag är den fortfarande blöt. Inte direkt uppe på, men de går med lätthet att pressa ur vatten.

Kan ju va bra att tänka på då stommen är gjord i metall (sittdynan).

Spola av en skitig klädsel utan att ta bort den från själva stolen är inget att rekommendera, stoppningen lär ju ruttna.

Petta
Sön 26 aug 2012 11:13 Svara med citat
Ett litet bakslag. De visa sej att stoppningen i stolen ja köpt innehöll svartmögel (svarta prickar). De går att sanera, men med tanke på hur lång torktiden verkar va så läggs dessa på hyllan å nya införskaffas.

955:- för sittdynan (1H0 881 375 M) samt ryggdynan: 1302:-

Få bort själva svartmöglet verkar de finnas gott om produkter (båt folket med dess fuktiga inredningar).

Petta
Mån 03 sep 2012 19:49 Svara med citat
Sådär ja Regular Smiley

Då va stolen "renoverad". Stoppningen från en höger stol, samt förstärkt. Tyget fick sej en skinnlapp. Just de momentet kanske hade varit snyggare med svart tyg, men de lär ju knappast slita ut sej

(dock inte helt 100% klar. Råka dra av mejselhuvet Eh? När ja kom på att ja missa å sätta dit plastförvarings facket).

Bild

Har dock börjat sukta efter en ny inredning lol. Provsatt en med GTI stolarna (Recaro)... sen va ja såld Very Happy

Fnatrik
Fre 13 dec 2013 1:46 Svara med citat
Petta! Kan du förklara för mig ett par saker! Har inte tittat ännu men jag frågar iaf det är säker ganska självklart men vill ha med mig rätta verktygen ut till Garaget,

Demontera nackstödet, hur?
Klädsarna sitter de med sånna där klammor?
Samma sak med stoppningen?
Värmeslingan bör sitta limmad på stoppningen va?

Nu är det din tur att hjälpa mig Wink

OEM+
Fnatrik
Fre 13 dec 2013 1:46 Svara med citat
Petta! Kan du förklara för mig ett par saker! Har inte tittat ännu men jag frågar iaf det är säker ganska självklart men vill ha med mig rätta verktygen ut till Garaget,

Nu är det din tur att hjälpa mig Wink

OEM+
Petta
Fre 13 dec 2013 14:06 Svara med citat

De sitter med en låssprint, samma som fönstervevarna. Kan ta en bild på hur de ser ut om du vill.?

Nah, endast i ryggdynan upp till (jag använde buntband istället.

Stoppningen ligger lös på själva sittbrunnen (de är bara klädseln som håller fast den. I ryggen är stoppningen limmad i ovankant. Men de är inget problem att pilla bort stoppningen.

Ingen aning faktiskt. Men de jag sett ligger den oxå lös mellan stoppning och klädsel

etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 13 dec 2013 14:42 Svara med citat
Genomförde med nyligen en liknande operation med att ersätta en defekt värmeelement i sätesdelen. Som i stort inte medgav några större problem.

Dock krävdes på den stolen försiktig bortsprättning av den mittersta tvärgående sömmen för att få till värmeelementet, som i regel har en förklistrad yta.
Som dock sällan behövs utan hålls ändock på plats av yttertyget, lät på den stolen med det gamla elementet sitta kvar.

Hade även liknande förslitningsskada med uteblivet skumplast som med lite hantverk åtgärdades med lite nytt material och kontaktlim.
Fnatrik
Fre 13 dec 2013 15:38 Svara med citat
Knäpp lite bilder petta Smile

OEM+
Petta
Fre 13 dec 2013 16:05 Svara med citat
Så här sitter nackstöden fast:

Bild

Sen själva fästena (plasten) är ditt klickade i ramen. Men när du frigjort klädseln så pass får du trycka på underifrån (inneifrån) för att få bort dom (fästena alltså).

Har ingen stolsrygg hemma (endast sittbrunn (oskruvad):

Bild

Men ge mej nån timme ska jag kravla mej upp på vinden. Å se om jag kan få ihop nåt (har ryggstoppning å rygg ramar). Dessvärre ingen hel klädsel eftersom jag klippte sönder dom när jag var ute efter stoppningen. Men vi ska se vad jag kan hitta på Regular Smiley

Fnatrik
Lör 14 dec 2013 16:03 Svara med citat
Tack för bilderna :p ös på bara gör mitt jobb mycket lättare :p

OEM+
Petta
Lör 14 dec 2013 16:17 Svara med citat
Okidoki, då kommer de ett gäng ikväll Regular Smiley