Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
Lör 18 aug 2012 10:34 |
|
Eftersom ja förnärvarnade har 2 stycken Förarstolar och den ena har lite sämre stoppning i sidan vid sitsen än den andra tänkte ja ge mej på ett byte av denna.
Har kollat upp med VAG och de finns till de saftiga priset av 713 spänn. (har även en fundering på att låta en passargerar stol agera donator, då ja vet att de står en Golf 3 GTI med skaplig passargerarstol på en av skrotarna här. (nötterna på skroten har kastat in samtliga lösa delar: kylare, front etc. Över förarstolen).
Då till den egentliga frågan. Är de knepigt att få bort tyget? Tänkte lossa ryggstödet då de endast verkar sitta med en klammer på var sida om man fäller de.
Har googlat lite utan att finnna nån bra guide, men nån borde ju ha gjort de tidigare ETKA visar ju inte direkt hur allt sitter.
Behöver en vinter hobby I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta |
Lör 18 aug 2012 15:23 |
|
Köp en bil med trasigt k-jet skit kul och laga, där snackar vi vinter hobby
Men om du lyckas ta gärna bilder vill se hur det blir och går till skulle behöva göra samma grej
|
|
Petta
Lör 18 aug 2012 15:53 |
|
Ahmen! Börjat pillat alá redan. Ryggstödet va ju söndagskola att få bort (lättare att jobba, mindre otympligt med bara rumpparkeringen).
Nyckeln till att få bort överdraget verkar va att få bort "skruven" till de som håller hakarna till ryggstödet. (fällningen).Får man bara bort dom, så sitter själva klädseln med en vajer man kan haka av.
Ska beställa stoppning på VAG på Måndag. Återkommer I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Petta
Lör 18 aug 2012 21:33 |
|
Kollat lite på ETKA å en liten fråga uppstår.
De finns endast RECARO och vanliga säten. GTI kontra Vr6 sätena ser ju aningens annorlunda ut i själva sittdelen I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Petta
Sön 19 aug 2012 11:24 |
|
Hitta en bild samt artikel numret i en holländsk tråd. Verkar som om stoppningen iär i ett stycke (hitta även en bild).
Dessväre hittar ja inte rätt bokstav. De ska va: 1H0-881-375 G. De ja hittar har bokstaven: K och M.
Den lille rackarten kostar 955 spänn... I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Petta
Sön 19 aug 2012 13:43 |
|
Då va de hela isärtaget iallafall:
Dock utgick 1H0-881-375 A (som ja ska ha) 01/05/2010 utan ersättning. ("A" fanns bara -92, mina säten är från -93
Dock finns "K" samt "M" (1H0-881-375 <bokstav>). Från -93 å uppåt. Frågan är om dessa funkar? I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Petta
|
Petta
|
Petta
|
Petta
Lör 25 aug 2012 21:36 |
|
Ett litet råd:
Om du nån gång tänkt dej göra en klädseltvätt. Var då väldigt försiktig med vattenmängden. Speciellt i sittdynan.
Jag spola bara av min lite snabbt. De gjordes i Onsdags. Efter 4 timmar i torkskåp idag är den fortfarande blöt. Inte direkt uppe på, men de går med lätthet att pressa ur vatten.
Kan ju va bra att tänka på då stommen är gjord i metall (sittdynan).
Spola av en skitig klädsel utan att ta bort den från själva stolen är inget att rekommendera, stoppningen lär ju ruttna. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Petta
Sön 26 aug 2012 11:13 |
|
Ett litet bakslag. De visa sej att stoppningen i stolen ja köpt innehöll svartmögel (svarta prickar). De går att sanera, men med tanke på hur lång torktiden verkar va så läggs dessa på hyllan å nya införskaffas.
955:- för sittdynan (1H0 881 375 M) samt ryggdynan: 1302:-
Få bort själva svartmöglet verkar de finnas gott om produkter (båt folket med dess fuktiga inredningar). I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Petta
|
Fnatrik
Fre 13 dec 2013 1:46 |
|
Petta! Kan du förklara för mig ett par saker! Har inte tittat ännu men jag frågar iaf det är säker ganska självklart men vill ha med mig rätta verktygen ut till Garaget,
Demontera nackstödet, hur?
Klädsarna sitter de med sånna där klammor?
Samma sak med stoppningen?
Värmeslingan bör sitta limmad på stoppningen va?
Nu är det din tur att hjälpa mig
|
|
Fnatrik
Fre 13 dec 2013 1:46 |
|
Petta! Kan du förklara för mig ett par saker! Har inte tittat ännu men jag frågar iaf det är säker ganska självklart men vill ha med mig rätta verktygen ut till Garaget,
Nu är det din tur att hjälpa mig
|
|
Petta
Fre 13 dec 2013 14:06 |
|
De sitter med en låssprint, samma som fönstervevarna. Kan ta en bild på hur de ser ut om du vill.?
Nah, endast i ryggdynan upp till (jag använde buntband istället.
Stoppningen ligger lös på själva sittbrunnen (de är bara klädseln som håller fast den. I ryggen är stoppningen limmad i ovankant. Men de är inget problem att pilla bort stoppningen.
Ingen aning faktiskt. Men de jag sett ligger den oxå lös mellan stoppning och klädsel I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Fre 13 dec 2013 14:42 |
|
Genomförde med nyligen en liknande operation med att ersätta en defekt värmeelement i sätesdelen. Som i stort inte medgav några större problem.
Dock krävdes på den stolen försiktig bortsprättning av den mittersta tvärgående sömmen för att få till värmeelementet, som i regel har en förklistrad yta.
Som dock sällan behövs utan hålls ändock på plats av yttertyget, lät på den stolen med det gamla elementet sitta kvar.
Hade även liknande förslitningsskada med uteblivet skumplast som med lite hantverk åtgärdades med lite nytt material och kontaktlim.
|
|
Fnatrik
Fre 13 dec 2013 15:38 |
|
Knäpp lite bilder petta
|
|
Petta
|
Fnatrik
Lör 14 dec 2013 16:03 |
|
Tack för bilderna :p ös på bara gör mitt jobb mycket lättare :p
|
|
Petta
Lör 14 dec 2013 16:17 |
|
Okidoki, då kommer de ett gäng ikväll I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|