Mitt gamla blåa projekt (som tyvärr inte finns här på VWGolf, men på Garaget http://www.garaget.org/?car=283947 ) började strejka en vecka innan Royal Fitment och när jag letade reservdelsbil på Blocket så dök denna pärlan upp:
Näst intill rostfri, 7800 mil på mätaren och knappt 3 mil ifrån mig. Det var väl inget att snacka om? Har dessutom alltid velat ha en vit Mk2, men dom är svåra att hitta i bra skick och rost syns så jäkla tydligt på vita bilar...
Detta var på söndagen, 5 dagar innan det bar av till Kungsbacka och Royal Fitment. Jag hade alltså fem dagar på mig att bygga ihop bilen så att jag kunde köra in den på RF utan att skämmas. Så det var bara att börja plocka över saker från den blåa...
Det gick inte helt smärtfritt...
För det första hade jag fem dagar på mig, det kunde jag leva med. Problemet var att den blåa inte gick att flytta på så jag var tvungen att stå ute på parkeringen/gatan. Det kan jag också leva med. Det största problemet var att jag flyttade till Borås för någon månad sedan och här regnar det 364 dagar om året, så även dessa 5 dagar... Så jag fick skruva så gott jag hann dom timmarna det var uppehåll.
På vägen var det lite småproblem...
Gamla ägaren hade av någon konstig anledning kletat igen dräneringshålen vid torpedväggen med silikon på båda sidorna, och borrat två nya hål så att vattnet rann ner i motorrummet i stället. Dessa två nya hål var väl 2-3 mm stora så en dag var bilen full med vatten som rann rakt igenom fläkten. Blev till att stå i ösregnet och slita bort MÄNGDER med silikon så att det kunde rinna ut där det skulle. Jag har inte upptäckt något fel med att det rinner ut i originalhålen, så jag förstår inte varför han kletat igen det från första början...
Sen dagen innan vi skulle åka iväg så skulle coilovers på, då gjorde jag en jävligt skön grej... Runddrog insexhålet i toppen på ena fjäderbenet i fram. Knackade i en större torx-hylsa och det funkade bra, sen när det var 3-4 varv kvar att skruva av så gick den också runt... Så då stod jag där dagen innan på en parkering med en bil som inte gick att flytta, så att åka och svetsa på något var ju inte att tänka på... Skrev i panik på Facebook och frågade om någon hade coilovers att låna ut, och som tur var hade en kille det så kl 22 på kvällen hämtade jag coilovers i Alingsås. Det blev att gå upp tidigt nästa dag och montera dom...
Klockan 12 på fredagen skulle vi åka eftersom vi hyrt en stuga några kilometer ifrån Royal Fitment. Tror ni att jag hann till det? Inte ens nära... Runt kl 15 var bilen körbar. Lastade bilen full med sista detaljerna som jag fick montera på campingen på kvällen.
I samband med tvätten monterade jag nya regskyltarna + lite stickers. Jag köpte bilen på söndagen, fick hem ägarpappren på onsdagen och beställde skyltarna direkt och brevbäraren kom med dom precis innan vi skulle åka på fredagen. Det gillar vi
Även nya skyltar i fram + TVG-sticker, TVG är Tyskstuk Västra Götaland, en Facebook-grupp vi har som anordnar lite träffar och annat trevligt
Väl inne på Royal Fitment på lördagen så såg det ut såhär:
Campingen som Oijoij-killarna rekommenderade hade den kanske sämsta vägen jag någonsin åkt på. Spårigt som f*n och mängder med bulor och grejer som stack upp. Såhär såg en bit av vägen ut:
Något som såg trevligare ut var campingen på kvällen efter RF
Så här ser den blåa stackaren ut idag... Runddragna coils i fram som jag inte får loss och originalstötdämpare i bak. 16" med alldeles för mycket gummi runt om... Originallampor, nerriven inredning och allmänt nerstrippad... Det gör lite ont att se, men den får skylla sig själv när den bråkar...
Beställde huvlyftare från freddan84 som satt kanonfint på bilen Skönt att slippa huvpinnen som man alltid lyckas slå i när man grejar...
Ni ser även vita blinkers i fram. Dessa brukar jag köra med till vardags eftersom en av dom svarta blinkersen (som ni såg på gamla bilderna) inte syns att den blinkar, och man vill ju inte få en pensionär i sidan bara för att dom inte ser vart man ska
I morgon onsdag bär det av på långtripp upp till Vansbro där jag ska hämta komplett skinninredning av freddan84. Kommer bli RIKTIGT grymt, har alltid velat ha skinn och alltid en vit Golf, snart har jag båda
Jag har beställt coils eftersom dom som sitter på är lånade och därför är bilen hög. När jag får mina egna kan jag plocka hjälpfjädrarna och få ner den lite till.
Jag ska även montera GTI-läppen någon dag det närmaste.
Sist men inte minst så har jag precis klickat hem lite kul grejer från Ebay Bland annat nya sidorblinkers eftersom jag hade sönder dom som satt på den blåa när jag skulle demontera... Vad jag har beställt mer får ni veta när det sitter på bilen
Stress mek är väl kul så länge det går felfritt, men var några gånger som jag höll på att hoppa in taket på båda bilarna när saker bråkade... Men det gick väl till slut
Japp den blåa står kvar. Ska besiktigas nu innan september är slut men vet inte vad jag ska göra med den. Den har ju bara gått 17 nånting och enda felen jag vet är att båda yttre drivknutsdamaskrarna är spruckna, men knutarna låter inget. Vet inte heller hur bromsarna är i bak, vet att dom brukar bråka med bromsvärden efter man kört sänkt bil och lastavkänningsventilen kan ha kärvat ihop. Lite rost i en skärmkant fram, runt tanklock och baklucka och nåt stenskott här och där, annars är den ju fin. Det som gjorde att jag tröttnade helt var att det börjat läcka vatten i ett rör/slang mellan expansionskärl och motor och jag fick inte tag på en ny veckan innan RF. Rent kosmetiskt är det lite rost i reflektorerna i framlamporna och lite annat smått för att få till utställningsskick som jag vill, annars är det en bra bil Det är ju automatare med RP-motorn.
Jag ska riva ur det sista ur den och montera originalinredningen (Recaro-stolarna är sålda) och sen ska jag nog prova besiktiga om jag hinner, måste besiktiga tjejens GTI också innan septemer och det är bilträffar och Tysklands-resor inbokade så det är en tight månad. Men den blåa har noll prio nu för den kostar ingenting där den står ute på gatan. Så du får köpa den om du vill. Kan säkert göra ett bra pris när den är återställd till original. Det som är ett problem är ju att ena coilovern i fram är runddragen så jag ska se hur jag kan få loss den eftersom jag inte kan köra iväg bilen till något garage med fler verktyg...
Nu är jag hemkommen efter en 74 mil lång resa Har varit uppe hos freddan84 och hämtat svart skinninredning stolar, baksäte och dörrsidor + svart hatthylla med sidostycken. Känner jag mig själv rätt så sitter allting i Golfen redan i morgon och då blir det bilder
Började med dörrsidorna i fram. Det gick bra, lättare än jag trodde. Enda som jag klantade mig med var spaken till elspeglarna... Jag visste inte att det satt en enorm kontakt på baksidan så jag bröt till med skruvmejseln och då sa det brak... Alla mina Mk2 jag har haft har haft elspeglar, men det är bara på denna som dom har fungerat. Och nu fungerar dom inte längre... Det är helt enkelt inte meningen att jag ska ha elspeglar
Det är fler skruvar, clips och annat än man tror i en inredning...
Här har ni en bonusbild på hur härligt dom har monterat ena ljuddämparen under bilen... Den sitter väl typ 5 centimeter längre ner än den ska göra, och när jag då har sänkt bilen så funkar den utmärkt till att luta enkronor mot... Ska hissa bilen någon dag och se hur dom har lyckats få den att hänga så lågt. Alla gummigrejer är hela så det är nog bara något rör som är korkat vridet
Som ni ser på några av bilderna så är det en mörkblå golvmatta i bilen. I min blåa Golf är det en svart matta i nyskick som jag bara ska flytta över, och då passa på att lägga ny isolering i denna Golfen också så det kommer bli kanon. Men i helgen bär det av ner till Skåne så det får bli ett projekt för nästa vecka
Har provåkt någon mil nu och jädrar vad gött man sitter i stolarna Sitter bättre i dom än i Recaro-stolarna jag har i den blåa Golfen för dessa är inte riktigt lika skålade. Jag är rätt liten och smal så man känner sig så inträngd i Recaro då... Så dessa blir kanon
Har provåkt någon mil nu och jädrar vad gött man sitter i stolarna Sitter bättre i dom än i Recaro-stolarna jag har i den blåa Golfen för dessa är inte riktigt lika skålade. Jag är rätt liten och smal så man känner sig så inträngd i Recaro då... Så dessa blir kanon
Hehe, har haft Vr6 stolarna nästan exakt en månad nu. Har precis köpt en GTI inredning (Recaro), för de ser så härligt mysiga ut, dock blir man ju lite skrämd av de du skrev måste ja erkänna
I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Hehe, har haft Vr6 stolarna nästan exakt en månad nu. Har precis köpt en GTI inredning (Recaro), för de ser så härligt mysiga ut, dock blir man ju lite skrämd av de du skrev måste ja erkänna
Beror ju på hur skålade dom är sen är jag 173 cm och väger 55kg så det är nog bara jag som är för tunn för dom, men dom är inte osköna, fortfarande ljusår bättre än original cl-inredning Men skinnstolarna är lite mindre skålade och det gillade jag
Beror ju på hur skålade dom är sen är jag 173 cm och väger 55kg så det är nog bara jag som är för tunn för dom, men dom är inte osköna, fortfarande ljusår bättre än original cl-inredning Men skinnstolarna är lite mindre skålade och det gillade jag
Aj fan då är man lite tjockis då (172cm å 88kg, skyller på att ja jobbar som smed).
De bästa med stolarna du har nu är att de är buslätta att plocka isär om man vill fixa med stoppningen eller klädseln Har precis renoverat min förarstol (bytte stoppning sittdyna/ryggdyna samt förstärkte skumgummit mot slitage.
De enda jävliga ja kan komma på är att få bort stjärnskruvarna som håller ryggstödet.
Har gått från GL stolar till Vr6 stolarna vidare till GTI edition stolarna (Recaro)
Att tänka på om stoppningen börjar ge upp är att hitta en fin högerstol å ta stoppningen från den. Alla "sport stolar" har samma stoppning, de räcker alltså med att de är skålade så är de samma.
Sorry för offtopic
I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Gick förbi dina bilar i morse fina små golfar båda 2, ska du kränga av den blå eller
Trevligt, då började din dag bra förstår jag Även tjejens röda GTI står där och blänker.
Japp den blåa ska säljas. Den ser inte mycket ut för världen just nu. Halvt nerplockad och full med skräp. Coils i fram och originaldämpare i bak så det är bra lutning på den också... Ska plocka ihop den någon dag och köra igenom besiktningen, men just nu är den vita lite mer prioriterad
Aj fan då är man lite tjockis då (172cm å 88kg, skyller på att ja jobbar som smed).
De bästa med stolarna du har nu är att de är buslätta att plocka isär om man vill fixa med stoppningen eller klädseln Har precis renoverat min förarstol (bytte stoppning sittdyna/ryggdyna samt förstärkte skumgummit mot slitage.
De enda jävliga ja kan komma på är att få bort stjärnskruvarna som håller ryggstödet.
Har gått från GL stolar till Vr6 stolarna vidare till GTI edition stolarna (Recaro)
Att tänka på om stoppningen börjar ge upp är att hitta en fin högerstol å ta stoppningen från den. Alla "sport stolar" har samma stoppning, de räcker alltså med att de är skålade så är de samma.
Sorry för offtopic
Jaså det är så enkelt? Det var mer än vad jag visste Dom jag har nu är hela och fina redan, men kan vara bra att veta för framtida projekt