Silenz
Golf 6 1.4 TSI DSG7 VAR 12 Ort: Luleå |
| Ons 14 nov 2012 21:23 |
|
Köpte Maj 12 en ny Golf Variant Bensin Tsi 122.
Det skulle monteras kupe och motorvärmare från Defa.
Kupevärmaren är på plats och funkar men tror inte dom kopplat någon värmare till motorn alls....
Hur kan man missa så? Ser bara en kabel som går igenom torpedväggen och ingen förgrening.....
Min fråga är vilken typ av värmare kopplar man till motorn Tsi 122? Block olje eller slang?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Silenz
| Tor 15 nov 2012 12:40 |
|
| Ok tack!! Men nåt är fel ändå. Oljetemp blir exakt 50c när jag parkerar på jobbet oavsett om jag haft i ström före start eller inte.... Färddatorn börjar ju vida oljetemp vid 50c och det sker inget snabbare fast jag haft i ström före...
|
|
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm |
| Tor 15 nov 2012 19:34 |
|
Hur länge brukar du ha sladden i?
Någon skillnad om den får sitta hela natten?
De bilar jag haft med motorvärmare har det iaf märkts en tydlig skillnad på, lite äldre bilar dock.
Annars borde det väl gå att mäta om den förbrukar någon ström, t.ex om du har eller känner någon som har en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/Pr364444000
|
|
Silenz
| Tor 15 nov 2012 20:59 |
|
På jobbet hela 8 timmar konstant och märker ingen skillnad mot om jag kör den kall. Ska försöka se om någon kontakt släppt men annars måste den ju vara paj....
Ska dock till återförsäljaren till veckan så dom får kolla
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Fre 16 nov 2012 1:44 |
|
På TSI motorn monterade vi vattenvärmare
på Dieslarna var de oftas blockvärmare Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 16 nov 2012 6:51 |
|
| Sam skrev: | På TSI motorn monterade vi vattenvärmare
på Dieslarna var de oftas blockvärmare |
Kan man välja vilket man vill ha då, olje, block eller vattenvärmare?
Vad jag hittde på Defa´s hemsida så fanns det bara oljevärmare till 1.4tsi.
|
|
Sam
| Fre 16 nov 2012 14:20 |
|
| candyweiss skrev: | Kan man välja vilket man vill ha då, olje, block eller vattenvärmare?
Vad jag hittde på Defa´s hemsida så fanns det bara oljevärmare till 1.4tsi. |
Kollade lite snabbt på mekonomen's hemsida och de är så olika, på vissa modeller kan man köra bägge. etc
Man kan montera bägge också om man bor i extremt kallt klimat Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
Silenz
| Fre 16 nov 2012 15:46 |
|
Ok ska kolla på Tisdag med återförsäljaren.. Bor ju uppe i Luleå så inte så varma vintrar direkt
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 16 nov 2012 18:27 |
|
| Sam skrev: | Kollade lite snabbt på mekonomen's hemsida och de är så olika, på vissa modeller kan man köra bägge. etc
Man kan montera bägge också om man bor i extremt kallt klimat |
Låter intressant. Har aldrig tänkt på att man kan ha två olika värmare på samma bil
|
|
Silenz
| Lör 17 nov 2012 14:57 |
|
| Vilket av alternativen är bättre förmotorn om man bortser vilket som gör att man upplever uppvärmd?
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 17 nov 2012 14:59 |
|
| Silenz skrev: | | Vilket av alternativen är bättre förmotorn om man bortser vilket som gör att man upplever uppvärmd? |
Vattenvärmaren om man vill ha värme i kupén.
|
|
Silenz
| Lör 17 nov 2012 15:37 |
|
| Jo men är oljevärmare skonsammare för motorn?
|
|
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm |
| Lör 17 nov 2012 20:22 |
|
| Silenz skrev: | | Jo men är oljevärmare skonsammare för motorn? |
Det är klart oljevärmare är mer skonsamt för motorn eftersom den värmer upp oljan vilken gör att den flyter bättre och därför smörjer bättre när du startar bilen.
Jag har bara haft motorvärmare för att få det varmt och skönt i bilen, och hade en oljevärmare behövts för att motorn skulle må bra hade det väl varit monterat original från fabrik!
|
|
torpet
Golf 6 TDI Masters 09 Ort: Stockholm |
| Lör 17 nov 2012 20:24 |
|
| Silenz skrev: | | Jo men är oljevärmare skonsammare för motorn? |
Varm olja måste väl vara mumma för en kall motor.....?
|
|
Silenz
| Lör 17 nov 2012 23:42 |
|
Borde ju vara så ja. Ska bli spännande på Tisdag
för den motorvärmare jag har funkar då inte....
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Sön 18 nov 2012 13:23 |
|
Om det är en oljevärmare så märks det inte alltid, men prova att köra med den några timma och lägg sedan handen på oljetråget, som då ska vara minst fisljummen En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Silenz
| Sön 18 nov 2012 14:49 |
|
| Men borde inte det synas på oljetempen i färddatorn jämfört mot en kallstart?
|
|
candyweiss
Donator 100
| Sön 18 nov 2012 15:16 |
|
| Silenz skrev: | | Men borde inte det synas på oljetempen i färddatorn jämfört mot en kallstart? |
Oljetemperaturen börjar ju på 50*C så det märks inte på mätaren.
|
|
Silenz
| Sön 18 nov 2012 15:19 |
|
| Jo men den borde ju visa 50c tidigare när den vart i störm än vid en kallstart eller tänker jag fel?
|
|
candyweiss
Donator 100
| Sön 18 nov 2012 15:44 |
|
| Silenz skrev: | | Jo men den borde ju visa 50c tidigare när den vart i störm än vid en kallstart eller tänker jag fel? |
Jo, det gör den garanterat, men jag tror inte att det är någon extrem skillnad.
Undrar egentligen hur många grader den kommer upp i som max, beror ju såklart på omgivande temperatur.
Jag gissar på gå ca 20 - 30 grader
|
|
Silenz
| Sön 18 nov 2012 16:32 |
|
| I mitt fall spelar det ingen som helst roll om jag haft bilen i ström 3 timm före jobb eller inte. Den slår på och visar 50c precis när jag parkerar på jobb oavsett. Det är det jag reagerar mot.. Så det det finns 3 alt... Antingen är den inte alls monterad bara kupe och det vore ju märkligt... Alt 2 är att den är monterad men kanske inte bra så den värmer dåligt.. Alt 3 att den är trasig och bara kupen värmaren funkar eller att den åkt ur i ykopplingen som jag inte kan se
|
|
candyweiss
Donator 100
| Sön 18 nov 2012 18:31 |
|
| Min börjar alltid på 0*C, sen tar det från några minuter till kanske 30 minuter innan den startar på 50*C, beror såklart på körsätt och yttertemperatur.
|
|
Silenz
| Sön 18 nov 2012 21:53 |
|
Bara streck för mig tills den nått 50c.
Ser ut då här typ ---
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Sön 18 nov 2012 22:29 |
|
Min dieselvärmare gör iaf skillnad på när oljetempen når 50C, och den värmer väl bara vattnet som pumpas runt (iofs når väl en del motorn också). Mycket underligt om din oljevärmare inte gör skillnad.
Be att dom kolla det där.
|
|
Silenz
| Tis 20 nov 2012 21:35 |
|
Det är oljevärmare och den ska fungera säger återförsäljare.... Mellan +4 och -4 här uppe än så länge och tänker att måste ju märka mer skillnad när det blir kallare mellan att ha i den då mot kallstart... Annars vettetusan... och går det sönder hur tusan ska man veta det annars när skillnaden är så liten???? Här uppe kan det ju vara -20 och då måste det ju märkas för en motor som är kall i den tempen är seeeg,,,
En som sitter på vattnet märker man ju direkt om den inte funkar för då är ju luften man blåser in iskall.... Tänker jag rätt att skillnaden mellan kallstart och när den vart i ström blir större när det är kallare?.
|
|
torpet
| Tis 20 nov 2012 23:15 |
|
Varför inte göra som Nollåtta föreslår och koppla in en elmätare mellan vägguttaget och motorvärmarsladden. Syns direkt om värmaren funkar.
|
|
Silenz
| Tis 20 nov 2012 23:28 |
|
Jo ska absolut köpe en sån.. Billig också ju
Vad ska en oljevärmare förbruka då? (fast slår man av kupevärmarn ser man ju vad den drar om den funkar)
Men sen är det väl viktigt att den sitter bra mot oljetråget också så inte en massa värme går förlorad eller? Tyckte jag läste nåt sånt men kan ha drömt hehe
|
|
Sam
| Ons 21 nov 2012 1:54 |
|
| Silenz skrev: | Jo ska absolut köpe en sån.. Billig också ju
Vad ska en oljevärmare förbruka då? (fast slår man av kupevärmarn ser man ju vad den drar om den funkar)
Men sen är det väl viktigt att den sitter bra mot oljetråget också så inte en massa värme går förlorad eller? Tyckte jag läste nåt sånt men kan ha drömt hehe |
Man stryker på en flytande pasta för få maximal värmeöverföring Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
torpet
| Ons 21 nov 2012 12:31 |
|
| Silenz skrev: | Jo ska absolut köpe en sån.. Billig också ju
|
Jag vet inte vilken typ av värmare jag har men jag mätte upp ca. 500 W (utan kupévärmare).
|
|