Forum - Golf 2 (83-91) - Motorvärmare och Instrumentbelysning

Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Tor 06 dec 2012 9:25 Svara med citat
Kupevärmaruttaget funkar i min bil men motorvärmaren startar inte (blockvärmare). Hur felsöker jag så jag vet vilken del som är paj? Om det nu är själva delen i motorn, värmaren. Hur byter jag den på billigast sätt? Köper jag på skroten? Måste jag lyfta motorn för att komma åt? osv..

Sen var det instrumentbelysningen som är helt död. Hur felsöker jag den? Och om det nu skulle vara lamporna.. hur många är det och vart hittar jag dom billigast? 25kr/st skulle dom ha på motorcentralen, men dom hade dom inte inne.
manken
Golf 1 Mk1 cab -88 Karmann Ort: Kiruna
Tor 06 dec 2012 18:34 Svara med citat
Ang motorvärmare

Du kan ju kolla att kablarna till motorvärmaren sitter fast ordentligt först!
Mest troligt så har blockvärmaren pajat(den höll ca 2 år sist när jag fick byta på min bil)
Sitter på baksidan av motorn..just under grenröret mellan 1 och 2 cylindern.

Enklast och byta om man har tillgång till lyft eller grav så att man kommer åt underifrån.
Tänk på att om du åker på en ”Mack” och hyr lyft eller grav så måste man vänta tills motor är
Sval(kall) eftersom du skall skruva vid grenröret samt att kylarvätska som kommer ut är het!

Köp en ny blockvärmare eftersom den är lite bökig att byta och en gammal är ju gammal!

//Manken

Mk1 cab -88 Karmann
Mk 2 Golf -91
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Fre 07 dec 2012 0:41 Svara med citat
Instrumentbelysning, sök...Very Happy, 2 eller 3 lampor beroende på hus.

www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=35539



/A
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Sön 09 dec 2012 17:19 Svara med citat
Vart hittar jag den billigaste värmaren? Bilen är väl värd lika mycket som en värmare och hittar jag inget snorbilligt så lär jag väl ge upp på golfstackarn.