Forum - Golf 6 (09-13) - 100 W helljuslampa

CPG
Golf 6 TDI-11, DSG7 Ort: Luleå
Sön 11 nov 2012 12:59 Svara med citat
Olagligt är det, men har någon erfarenhet av 100 W glödlampa som helljus? Har någon erfarenhet av detta i en Golf VI? Är möjligen själva strålkastaren för liten i Golfen för 100 W med risk för att bränna reflektorerna? Har haft det under många år i en BMW och även Ford Sierra utan några problem.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 11 nov 2012 16:04 Svara med citat
Har ingen egen erfarenhet, men som du själv skriver så hade jag inte vågat pga att bränna reflektorerna.
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Mån 12 nov 2012 18:44 Svara med citat
Tror nog att det går, det tråkiga är att man blir utan DRL på Golf-6:orna om man byter helljuslampor Cool
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Ons 14 nov 2012 17:21 Svara med citat
Jämför man med en audi av nyare modell så kan ej halvljus och helljus vara tänt samtidigt pga värmeutvecklingen (xenon halv och halogen hel), troligtvis bränner du strålkastaren, alternativt kablaget då kablarna endast är grova nog för original effekt med liten tolerans, alltså inte som förr där kablarna var överdimensionerade

Värt att tänka på, sen får du göra ditt aktiva val Smile
nollåtta
Ons 14 nov 2012 19:31 Svara med citat
pinnen666 skrev:
Jämför man med en audi av nyare modell så kan ej halvljus och helljus vara tänt samtidigt pga värmeutvecklingen (xenon halv och halogen hel)

Inget illa menat, men har du någon källa på det?

Låter konstigt att 35w halvljus + 55w helljus skulle bränna en reflektor. Vet inte själv men tycker också att det verkar konstigt att Audi inte skulle köra med Bi-Xenon på de nyare bilarna istället för halogen på helljus.

Våra Golfar t.ex. har ju 55w+55w tänt samtidigt när man slår på helljuset Confused
pinnen666
Tor 15 nov 2012 22:24 Svara med citat
har haft några kunder hos mig som har bett om att få detta omkodat så båda är aktiverade nämligen, tyvärr så är det ej möjligt pga av värmeutvecklingen, dock så brukade den ena kunden hålla inne spaken istället, dra den mot sig för då lyser bägge och han har ju ej bränt något som han sa, sen om det låter rätt eller fel? jag kan endast gå på den infon,

sen ville jag delge er den infon så att ni ev. ej förstör något som ni får bekosta själva, det vore ju tråkigt och onödigt Smile men det är mycket möjligt att det fungerar alldeles utmärkt, bästa är väl att ta reda på vilken grovlek av kablar som sitter monterat, försök uppskatta längden och räkna ut vilken effekt kablarna klarar av och ligger det inom gränsen så är det ju endast det billiga som kan gå sönder. (strålkastaren)
nollåtta
Fre 16 nov 2012 17:16 Svara med citat
pinnen666 skrev:
har haft några kunder hos mig som har bett om att få detta omkodat så båda är aktiverade nämligen, tyvärr så är det ej möjligt pga av värmeutvecklingen, dock så brukade den ena kunden hålla inne spaken istället, dra den mot sig för då lyser bägge och han har ju ej bränt något som han sa, sen om det låter rätt eller fel? jag kan endast gå på den infon,

sen ville jag delge er den infon så att ni ev. ej förstör något som ni får bekosta själva, det vore ju tråkigt och onödigt Smile men det är mycket möjligt att det fungerar alldeles utmärkt, bästa är väl att ta reda på vilken grovlek av kablar som sitter monterat, försök uppskatta längden och räkna ut vilken effekt kablarna klarar av och ligger det inom gränsen så är det ju endast det billiga som kan gå sönder. (strålkastaren)

Jaha, trodde verkligen inte de byggde så dåliga strålkastare att man måste släcka en för att kunna tända en annan Razz
Låter nästan som en gammal gubbe men, vissa saker var bara bättre förr i tiden!
pinnen666
Fre 16 nov 2012 18:21 Svara med citat
nollåtta skrev:
Jaha, trodde verkligen inte de byggde så dåliga strålkastare att man måste släcka en för att kunna tända en annan Razz
Låter nästan som en gammal gubbe men, vissa saker var bara bättre förr i tiden!

Det håller jag med dig om, idag så räknas det ut att det precis fungerar med en viss grovlek på material och kabelarea t.ex, varken mer eller mindre, allt för att hålla nere vikt (spara bränsle/bättre miljö) och så billig tillverkarkostnad som möjligt.... Förr var det ju standard att man köpte Micros 80/100Watts lampor och monterade i bilen, det höll ju fint Wink idag ser man att lampkontakten har smält om man ökar lite watt på lampan Rolling Eyes