Forum - Golf 3 (92-99) - Vinande ljud, växellåda

simonfalth
Golf 3 1,4 -95 Ort: Vaggeryd
Tor 29 nov 2012 9:09 Svara med citat
Har problem med växellådan.

Jag tar det från början. Jag hade åkt ca 3 mil på motorväg när jag svängde av. Vid korsningen ut på nästa väg gick det inte att få i någon växel. Efter ett tag lyckades jag trycka (fick trycka ganska hårt) i en växel och körde hem. Det gick sen att få i alla växlar men det gick väldigt trögt. På tvåan, trean och fyran var det dessutom ett högt vinande läte. Av dessa saker drog jag slutsatsen att lådan var sönder.

Den nya lådan som kom från en 1.6 sattes dit. Vid provkörning går alla växlar i lätt utom ettan (backen är lite trög med) Men det är samma vinande läte i den här med. Men nu låter det hela tiden så fort kopplingen är uppe. Så fort man trycker ner kopplingen tystnar ljudet. Sen börjar den ganska snart att lukta bränt. Har inte kört mycket med den, bara provkört någon minut.

Är det någon som kan ha någon teori om vad som är fel? Kan man få dit en låda som inte passar så att kopplingen inte går ur helt och det ligger och skaver mot urtrampningslagret?

Eller är den nya lådan också sönder? Enligt han jag köpte den av gick den bra när dom ställde av bilen för fyra år sen. Bytte även oljan i lådan innan provkörning.

Eller kan det vara något helt annat som inte är växellådsrelaterat?

Vad jag såg var lådorna identiska och det gick bra att få ihop det. När kopplingen är uppsläppt är kopplingsarmen fri, går att röra den ca 10 mm fram och tillbaka.

Det låter alltså även när man står still på tomgång med kopplingen uppe (ingen växel i då givetvis). Det gjorde det inte när den gamla lådan var i. Då ven det bara när man körde på tvåan, trean och fyran.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 29 nov 2012 9:53 Svara med citat
Oljenivån i växellådan ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
ypzilon
Golf 1 swallowtail Ort: Göteborg
Tor 29 nov 2012 14:02 Svara med citat
Bytte du utrampningslagret? De tystnar ofta när de blir belastade (man trycker ner kopplingen)

När bilen står still och ingen växel är i är det bara ingående axel som snurrar, Skulle kunna vara något av lagren till den.

/Ted Duell
VW Golf -75