Forum - Golf 6 (09-13) - Märkligt EU-beslut - visste du det här?

Crister
Golf 6 TDI 105 BM 2011 Ort: Stockholm
Fre 02 nov 2012 7:01 Svara med citat
Från och med 7 februari 2011 gäller ett nytt EU-direktiv inom hela unionen. Det handlar enkelt uttryckt om en utvidgning av den halvljuslag som Sverige införde 1977. Alla personbilar och skåpbilar ska i fortsättningen vara utrustade med särskilda varselljus som tänds då motorn startas. När det väl blir mörkt ute är det tänkt att dessa ska slockna så att föraren själv måste slå på de ordinarie strålkastarna.

Reglerna innebär att nya bilar ska ha varselljus framtill. Bakljus och sidolampor ska däremot inte lysa. Därför har Transportstyrelsen i Sverige justerat fordons- och trafikreglerna så att de bilar som redan har varselljus installerade enligt de nya reglerna också får köras utan bak- och sidolyktor.

Bilar från 1979 och framåt, som inte har den nya typen av varsellyktor, ska ha varselljus (oftast halvljus) samt lampor bak och på sidan tända samtidigt.

.......

VW Sverige meddelar att det inte går att koppla in bakljusen. Det tror jag inte på. Det finns säkert en lösning. Eller hur gör man om man inte vill ha halvljus på hela tiden?
Amar303
Golf 6 GTI ED35 Ort: Stockholm
Fre 02 nov 2012 8:27 Svara med citat
Det där bör väl inte vara någon nyhet för någon längre.

bilar med regn/ljussensor sköter detta själva med ljusomkopplaren i auto-läge.

försökte tidigare aktivera bakljusen via vag-com utan att aktivera halvljusen och mig veteligen så gick det inte. man kan få både halvljus och bakljusen att lysa även när ljusomkopplaren är i läge 0, men det gick inte at aktivera bakljusen utan att halvljusen också aktiverades.
Crister
Golf 6 TDI 105 BM 2011 Ort: Stockholm
Fre 02 nov 2012 9:40 Svara med citat
Jag hade faktiskt inte en aning förrän i somras.