Forum - Golf 2 (83-91) - Tomgång kallstart dålig, efter körning/varmstart är den bra

Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm
Fre 02 mar 2012 7:01 Svara med citat
Hej alla,

Har haft lite problem med bilen, men nu rullar den på utan några direkta problem.
Tidigare problem var toppackningen som gav upp, denna är bytt.. MEN.

När man nu startar bilen, från efter natten/över dagen.
Så är tomgången riktigt låg, först så laddar inte ens generatorn. Gasar man lite så börjar den ladda och varvet blir ännu sämre.

Nästan så den dör, håller man liiiiite gas så är det inga problem, den dör inte.
Kör man iväg, vilket inte är några problem och sedan stannar efter ~100m så är tomgången låg men helt "normal".
Inga problem med att den vill dö då.

Kör man tex till jobbet, Märsta->Uppsala, och stannar i rödljusen i Uppsala så är tomgången uppe på vanliga ~1000rpm.


Läst lite om detta här på forumet och har bytt den blåa termostaten, blev dock ingen skillnad.
Förstått att det sitter en svart under? kan det vara denna?
Även förstått att tomgångsmotorn kan vara det som spökar?
Funderar även på autochoke, pga endast problem vid kallstart.
Think

Känns även som om detta kan härleda från byte av toppackningen då man är och rör i det mesta och saker flyttas på.

I övrigt så går bilen bra.

Läste att man kan mäta motståndet på tomgångsmotorn, är det någon som har en bra/giltig instruktion för detta samt facit för vad för värden som är OK?

Kan ordna fram lite filmklipp på beteendet om det underlättar eventuella förslag på åtgärder. Thumbs up

Tack på förhand och trevlig helg!


EDIT: Det är då en 1990 Golf CL 1.8, motorkod: RP


Senast ändrad Tis 15 maj 2012 15:57, ändrad totalt 1 gång
Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm
Fre 02 mar 2012 13:28 Svara med citat
Hm, efter jag hittade en annan tråd om tomgångsmotorn: http://vwgolf.se/viewtopic.php?t=29203

Som det står där
Citat:
Ett sätt att upptäcka om du har hittat rätt är ju att följa gaswiren. Wiren styrs ju delvis ju av tomgångsmotorn på något vänster och tomgångsmotorn har en liten arm som trycker/drar i wiren.


Kan det vara så att när toppen togs av på min bil, att denna "arm" hamnat fel på något sätt och därför blir det extra "låg" tomgång när bilen är kall?

Bara en fundering, sitter på jobbet nu och har inte hunnit ner och kolla hur det exakt ser ut.
Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm
Tis 06 mar 2012 22:39 Svara med citat
Bump Bump!

Inga tips på vad som kan orsaka detta?
Hur testar jag tomgångsmotorn? Om du nu ens är troligt att det är felet?

Tack tack Smile

//Patrik
Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm
Tis 15 maj 2012 15:58 Svara med citat
Försöker med en bump till då.

Har verkligen försökt hitta något enligt mig, relevant svar.

Ingen som vet något eller kan peka i rätt riktning?

//Patrik
gulaschbaronen
Golf 2 1.8 -89 RP Ort: Vänersborg
Tor 13 dec 2012 22:02 Svara med citat
Hejsan! Sitter nog i samma sits som du, om du nu inte löst det.

Min tomgångsmotor för ett knastrande konstigt ljud när man står med tändningen igång bara. Och så går det lite svajjigt i början när den är kall ( minusgrader ).

Har bytt den en gång, men den låter konstigt på tändning ändå. Kan det vara ECU:n som har börjat krångla tro?

Testa och sätt på något på armen, så den blir lite längre så att säga. Endast ett par mm, knappt det. Ska nog testa det om bilen min fortsätter som den gör Smile
manken
Golf 1 Mk1 cab -88 Karmann Ort: Kiruna
Fre 14 dec 2012 15:43 Svara med citat
Hej¨

Hadde liknande problem på min 91:a med RP motor.
Då var felet vakumslangen från insug till bromsservo som hadde torkat sönder vid infästning till insug.
Dvs den fick tjuvluft där!

//Manken

Mk1 cab -88 Karmann
Mk 2 Golf -91