m_icke_
Ingen VW Ort: Kristianstad |
| Mån 05 nov 2012 17:45 |
|
Tjena har en Seat Cordoba 1,6 -98 och då det inte verkar finnas några vettiga forum att fråga på och då det tekniskt sett mer eller mindre är en vw polo med andra emblem så frågar jag här. Ligger AEE motorn i den.
Har problem med att bilen drar extrema mängder olja och blåryker en del när man gasar.
Första tanken var att de va toppackningen eller kolvringarna som hade gått men jag komptestade den och där va bra komp på den. Den drar heller inget vatten och är ingen olja i vattnet. Däremot var vevhusvent igensatt av vitt klegg så de verkar som att där har tagit sig vatten in i oljan. Hur detta går till förstår jag inte!
Börjar misstänka att det är ventiltätningarna som är körda men känner mig lite osäker, någon som vet vad det annars skulle kunna vara?
Tacksam för svar!
|
|
Redbanana
Golf 4 1,9TDI -99 Ort: Vännäs |
| Fre 09 nov 2012 10:52 |
|
Blåryker den mycket och drar sådär mycket olja kan det va ventiltätningarna! Hur långt har den gått?
Vitt klegg i vevhusventen kan även vara kondens, om du kör många kortare sträckor!
Om jag vore du skulle jag plockat av toppen, bytt toppackning, ventiltätningar och packboxar runt toppen när man ändå håller på.. Ingen större kostnad om du kan göra det själv, inte heller så svårt så länge du håller koll på nollning osv när du sätter ihop det igen
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|