Forum - Golf 2 (83-91) - Fixa felen [ Rädda Sjobbes Golf! ]

Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Ons 14 nov 2012 19:19 Svara med citat
Återanvänder tråden för nästa fel.

FEL 1: Gick inte på tomgång - LÖST

FEL 2: 5-ans växel svår att få i.

FEL 3: Instrumentbelysningen funkar inte.

Köpte en Golf 2a vars växellåda rasade efter bara 2 veckor.
Bytte växellådan själv, men när jag fick ihop allt igen så uppstod det ett nya problem.
Tomgångsfelet är löst, men nu är det så att 5ans växel är knepig att få i. Man lixom tjånga in den med lite kraft. Det blir inga missljud eller så, bara svårt att få växelspaken hela vägen åt höger. Kanske också viktigt att veta att kopplingen tar ganska lågt.


Senast ändrad Ons 28 nov 2012 19:55, ändrad totalt 3 gånger
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 14 nov 2012 19:35 Svara med citat
Vad händer om du ställer upp justeringen för tomgången?

Sitter en justerskruv på förgasaren.
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Ons 14 nov 2012 19:46 Svara med citat
Har inte provat, men jag gissar att det inte är det som är problemet då bilen går ryckigt om man kör den.
Går ju att köra igång bilen på choke, sen trycka in den när man väl har uppe farten. Men då har den sina småryck för sig.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 14 nov 2012 20:19 Svara med citat
Vakuumläcka etc skulle gett en högre tomgång på grund utav tjuvluft.
Golf_Fanatic
VW Jetta Mk1- CL/Gti-83 Ort: Södertälje
Lör 17 nov 2012 16:50 Svara med citat
Kolla säkring 17

Jetta CL/Gti-83
Golf CL 1,8i -90
Golf IV -2000
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Mån 19 nov 2012 15:02 Svara med citat
Denna?
http://db.tt/nxaQ0lgQ

Hur ser man att den har flygit? Ingen tråd eller något att kika efter. Det enda jag kan säga att bilen går likadant med den utdragen som isatt.

Vart fixar man sånna här säkringar? Finns dom också på macken?
Golf_Fanatic
VW Jetta Mk1- CL/Gti-83 Ort: Södertälje
Mån 19 nov 2012 15:14 Svara med citat
Sjobbe skrev:
Denna?
http://db.tt/nxaQ0lgQ

Hur ser man att den har flygit? Ingen tråd eller något att kika efter. Det enda jag kan säga att bilen går likadant med den utdragen som isatt.

Vart fixar man sånna här säkringar? Finns dom också på macken?


Nej det där är ett relä....men under alla relän så sitter det en massa stift i olika färger.Säkring nr 17 ifrån vänster
( nu tror jag att bilden är på en elcentral från golf 3 men bara så att du fattar Smile )
Bild

Jetta CL/Gti-83
Golf CL 1,8i -90
Golf IV -2000
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Mån 19 nov 2012 15:16 Svara med citat
Haha, den stora siffran lurade mig d'oh!

ska ta en titt igen då
Golf_Fanatic
VW Jetta Mk1- CL/Gti-83 Ort: Södertälje
Mån 19 nov 2012 15:19 Svara med citat
Japp säkringar finns på macken , lycka till Smile

Jetta CL/Gti-83
Golf CL 1,8i -90
Golf IV -2000
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Tis 20 nov 2012 13:09 Svara med citat
Se där, det va säkringen. Tackar så mycket för hjälpen!
Ännu ett fel att bocka av listan.
Golf_Fanatic
VW Jetta Mk1- CL/Gti-83 Ort: Södertälje
Tis 20 nov 2012 13:42 Svara med citat
Sjobbe skrev:
Se där, det va säkringen. Tackar så mycket för hjälpen!
Ännu ett fel att bocka av listan.


Thumbs up

Jetta CL/Gti-83
Golf CL 1,8i -90
Golf IV -2000
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Tis 27 nov 2012 16:41 Svara med citat
Återanvänder tråden för nästa fel.

FEL 1: Gick inte på tomgång - LÖST

FEL 2: 5-ans växel svår att få i.

Köpte en Golf 2a vars växellåda rasade efter bara 2 veckor.
Bytte växellådan själv, men när jag fick ihop allt igen så uppstod det ett nya problem.
Tomgångsfelet är löst, men nu är det så att 5ans växel är knepig att få i. Man lixom tjånga in den med lite kraft. Det blir inga missljud eller så, bara svårt att få växelspaken hela vägen åt höger. Kanske också viktigt att veta att kopplingen tar ganska lågt.
aliwin
Donator 25 VW Bora 150hk TDI -99 Ort: Halmstad
Tis 27 nov 2012 17:14 Svara med citat
Tror de är ditt växellänkage som är slitet Smile

Golf 1 GTI -82
Bora 150hk TDI -99
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Tis 27 nov 2012 17:24 Svara med citat
Innefattar "växellänkage" alla armar från växelspak fram till växelväljaren?

Hur kunde det bli dåligt så tvärt? Funkade ju bra med förra lådan
aliwin
Donator 25 VW Bora 150hk TDI -99 Ort: Halmstad
Tis 27 nov 2012 17:25 Svara med citat
Är där olja i lådan då?går i 2 liter har ja för mig Smile

Golf 1 GTI -82
Bora 150hk TDI -99
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Tis 27 nov 2012 17:46 Svara med citat
Jorå, är två nya litrar i lådan. Men den går fint på femmans växel. Inget missljud eller att växeln hoppar ur. Bara svårt att lixom.. hitta den.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 27 nov 2012 18:44 Svara med citat
Du har din växelaxel som länkaget ansluter till. Justera den genom att släppa på 13-muttern och föööörsiktigt vrida axeln en aning.

Feljustering utav den är en klassiker.

Du kommer åt det från motorrummet.
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Tis 27 nov 2012 18:57 Svara med citat
Tackar! ska kolla!
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Ons 28 nov 2012 19:57 Svara med citat
Hittade den och justerade litegrann, blev inte klockrent. Ska prova mer när jag har en hjälpreda.

Nästa fel då! Smile

Instrumentbelysningen är heldöd.. eller ja, helljuslampan funkar och varningslamporna. Men vid mätartavlorna är det bäcksvart. Vilken säkring? Tycker jag har kollat de flesta. Annars, hur byter man lampor?
Sjobbe
Golf 2 1.6 Ort: Umeå
Mån 03 dec 2012 10:46 Svara med citat
Finns det något knep för att kolla bromsfördelningen bak? Först var det för lite vänster, och sen för lite höger. Vill gärna kolla nu först innan jag besiktar igen.