Forum - Golf 6 (09-13) - Hjälp!! Bensin i dieseln!

crikon
Golf 6 1,6 TDI Bluemotion Ort: Linköping
Sön 11 nov 2012 20:11 Svara med citat
Hej! Skulle behöva råd av någon vänlig själ. Eftersom jag själv är helt nollad när det gäller bilar och motorer. Jag har en Golf -11 1,6 TDI

Gjorde ikväll en blunder och tanka bensin (ca 4 liter) i dieseltanken innan jag kom på misstaget. Tanka sen upp full tank med diesel.

Har detta någon betydelse? Blandar bensinen ut sig i dieseln eller lägger det sig i skikt? Bör jag söka upp verkstad?

Tack på förhand!
torpet
Golf 6 TDI Masters 09 Ort: Stockholm
Sön 11 nov 2012 20:25 Svara med citat
crikon skrev:
Hej! Skulle behöva råd av någon vänlig själ. Eftersom jag själv är helt nollad när det gäller bilar och motorer. Jag har en Golf -11 1,6 TDI

Gjorde ikväll en blunder och tanka bensin (ca 4 liter) i dieseltanken innan jag kom på misstaget. Tanka sen upp full tank med diesel.

Har detta någon betydelse? Blandar bensinen ut sig i dieseln eller lägger det sig i skikt? Bör jag söka upp verkstad?

Tack på förhand!

Lätt hänt om man haft bensinare hela livet. Läs följande som jag googlade fram: http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=3&f=23&t=80442&i=0&mid= 0&nmt=
crikon
Golf 6 1,6 TDI Bluemotion Ort: Linköping
Sön 11 nov 2012 20:47 Svara med citat
Tack!

Så enligt den tråden när det handlar om så lite bensin, ska bensinen och dieseln blanda upp sig, men man ska tanka upp fullt med diesel ofta för att späda ut bensinen.

Någon med andra erfarenheter?
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Sön 11 nov 2012 21:11 Svara med citat
Det som händer är att man kan bränna sönder partickelfiltret, det kostar ca 8000 kr att byta ut men om det är så lite som 4 liter vet jag inte vad som händer.

Bluemotion
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 11 nov 2012 22:26 Svara med citat
4 liter är ingen fara så länge du tankat fullt med diesel.

Hade varit värre om du gjort en blunder att tanka i mer, och sedan kört med bilen tills dess att motorlampan tänds och bilen dör.
Fader Jan
Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå
Mån 12 nov 2012 19:29 Svara med citat
Jag har också gjort det misstaget. Visserligen bara 1,5 liter bensin. Jag kontaktade VAG, och fick beskedet att det inte var några problem. Se bara till att tanka ofta den närmaste tiden, så att du hela tiden späder bensinen så mycket som möjligt.
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Ons 14 nov 2012 17:16 Svara med citat
Det som händer med en modern diesel när man tankar bensin är att insprutningspumpen skär (commonrail) och allt måste bytas från bränslefilterhållare till spridare,tank rengöras och tvättas med diesel, bränslerör blåsas ur, kostar väl ca 50-60tusen att reparera....

Om du nu endast har tankat 4 liter så kanske det klarar sig men systemet är väldigt känsligt för detta misstag, jag kanske är nojig men jag hade inte startat bilen innan tanken är tömd
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 14 nov 2012 20:27 Svara med citat
Bara konstaterar att 4 liter är ca 7% vilket faktiskt är mycket Eh?
torpet
Ons 14 nov 2012 23:40 Svara med citat
candyweiss skrev:
Bara konstaterar att 4 liter är ca 7% vilket faktiskt är mycket Eh?

Men det blir snabbt mindre!
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tor 15 nov 2012 1:34 Svara med citat
Ser detta titt som tätt och jag rekommenderar aldrig någon starta bilen efter att ha tankat diesel, ber dom att bogsera elr bärga in till mig..

En tömmning går på max 1500:-... mkt billigare än framtida motorskador

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 15 nov 2012 6:32 Svara med citat
torpet skrev:
Men det blir snabbt mindre!

Ja, om man har riktigt lång slang till macken så, annars inte.
torpet
Tor 15 nov 2012 7:22 Svara med citat
crikon skrev:

Tack på förhand!

Så, hur gjorde du och hur gick det?
MaChrill
Ingen VW Ort: Kristianstad
Lör 17 nov 2012 0:04 Svara med citat
Kör några mil, tanka igen, Kör några mil, tanka igen,
etc, det är ingen större fara med 7.5% .
MVH
CB
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 17 nov 2012 10:05 Svara med citat
Häll annars i några dl tvåtaktsolja

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera