simonfalth
Golf 3 1,4 -95 Ort: Vaggeryd |
| Sön 04 nov 2012 18:35 |
|
Växellådan har gått sönder på min Golf 1,4 -95.
Undrar om det passar att sätta dit en från en 1,8 trots att växellådskoden sklijer?
Tror det ska vara 02K på 1,4:an och 020 på 1,8:an.
Mvh Simon
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 04 nov 2012 23:05 |
|
Nej.
Motor är en kortblock och kommer från Polo 6N, de växellådorna är de som passar.
|
|
simonfalth
| Mån 05 nov 2012 22:28 |
|
Tack för svaret, nu har det dock kommit fram att växellådan inte kom från en 1,8 utan från en 1,6:a. Ägaren blandade ihop det lite..
Den nya växellådan satt på en 1,6:a -93 och den aktuella bilen är en 1,4:a uttagen i trafik feb. 1995. Enligt Haynes har 1,4:an och 1,6:an haft 085 lådan och 02K lådan. 02K lådan kom till 1,4:an tidigast i maj -95 och på 1,6:an kom 02K lite olika med varierande motorkod. Men detta borde betyda att det funkar med en 1,6 -93 låda på en 1,4:a -95 (feb) vare sig det är en 085 eller 02K.
Eller har jag fått till det helt uppåt väggarna?
Mvh Simon
|
|
MiWi
| Mån 05 nov 2012 22:50 |
|
Enligt motorkoderna så ska den 1,6-litersmotorn (75 hkr) vara samma som i Polon, därmed ska även lådan passa från den till din nuvarande bil som även den har Polomotor.
Det som skiljer lådorna åt är kopplingens uppbyggnad samt placeringen utav urtrampningslagret. Måste vara rätt koppling till rätt låda.
|
|
simonfalth
| Mån 12 nov 2012 11:09 |
|
| Hur ser man om det är olika lådor? Går det lyckas få ihop det om det är fel koppling och urtrampningslager?
|
|
MiWi
| Mån 12 nov 2012 11:26 |
|
| simonfalth skrev: | | Hur ser man om det är olika lådor? Går det lyckas få ihop det om det är fel koppling och urtrampningslager? |
Då måste svänghjulet också flyttas över, förutom kopplingen.
Det som gäller är att få tag i en likadan låda som du har idag.
|
|
simonfalth
| Tis 27 nov 2012 14:37 |
|
Jag har nu bytt låda i bilen men det blev inte riktigt bra.
Jag tar det från början. Jag hade åkt ca 3 mil på motorväg när jag svängde av. Vid korsningen ut på nästa väg gick det inte att få i någon växel. Efter ett tag lyckades jag trycka (fick trycka ganska hårt) i en växel och körde hem. Det gick sen att få i alla växlar men det gick väldigt trögt. På tvåan, trean och fyran var det dessutom ett högt vinande läte. Av dessa saker drog jag slutsatsen att lådan var sönder.
Den nya lådan som kom från en 1.6 sattes dit. Vid provkörning går alla växlar i lätt utom ettan (backen är lite trög med) Men det är samma vinande läte i den här med. Men nu låter det hela tiden så fort kopplingen är uppe. Så fort man trycker ner kopplingen tystnar ljudet. Sen börjar den ganska snart att lukta bränt. Har inte kört mycket med den, bara provkört någon minut.
Är det någon som kan ha någon teori om vad som är fel? Kan man få dit en låda som inte passar så att kopplingen inte går ur helt och det ligger och skaver mot urtrampningslagret?
Eller är den nya lådan också sönder? Enligt han jag köpte den av gick den bra när dom ställde av bilen för fyra år sen. Bytte även oljan i lådan innan provkörning.
Vad jag såg var lådorna identiska och det gick bra att få ihop det. När kopplingen är uppsläppt är kopplingsarmen fri, går att röra den ca 10 mm fram och tillbaka.
|
|
simonfalth
| Tis 27 nov 2012 14:39 |
|
| Det låter alltså även när man står still på tomgång med kopplingen uppe (ingen växel i då givetvis). Det gjorde det inte när den gamla lådan var i. Då ven det bara när man körde på tvåan, trean och fyran.
|
|