nipon
Caddy Sdi-97 Ort: Överkalix |
| Mån 01 jan 2007 19:15 |
|
Hej jag har ett lite problem med min memphis. När jag startar bilen å låter den stå å gå en stund
då har jag värme men efter ett tag när temp mätarn har paserat mitten då får jag bara kall luft!
Jag har bytt termostad å glykol men jag får inte till det! Fattar inte vad det är för fel.
|
|
Hellracer
Golf 2 1.4 -94, GTI -96 Ort: Skåne |
| Tis 02 jan 2007 13:26 |
|
Det låter som om du har fått fel på värmeventilerna ute i motorrummet. Byt dem så ska du se att du får värme. Golf är inget spel, det är en leksak.
|
|
nipon
| Tis 02 jan 2007 19:15 |
|
| Tror att det inte är dom för slagarn som går in i värme paket är varma allså efter värme ventilerna. Börjar mistänka vatten pumpen för det dropar lite från den!
|
|
Hellracer
Golf 2 1.4 -94, GTI -96 Ort: Skåne |
| Ons 03 jan 2007 15:14 |
|
När jag hade samma problem så blev även mina slangar varma.
Om du har problem med pumpen tycker jag att motorn borde gå varm? Golf är inget spel, det är en leksak.
|
|
nipon
| Ons 03 jan 2007 17:24 |
|
| Ok får prova att ta bort dom och ersätta dom med ett rör.
|
|
Dozer
Golf 2 -89 1.8 Ort: Hjortsberga |
| Sön 18 feb 2007 13:19 |
|
nää, ersätt dom inte med rör. har hört att du kan få in vattnet i kupén om du gör så, jag åkte till närmsta skrot och provade från en annan bil, funkade perfekt, nu är det riktigt go värme.. Kan inte ett skit men strider för att lära..
|
|
Caddy_Jens
Golf 1 Ort: Ludvika |
| Ons 14 nov 2007 13:06 |
|
| Har samma problem på min golf 2a.Vad gör ventilerna för nytta.plastventilen är väl(vad jag såg) bara en backventil.och i alu ventilen sitter det en mässingsbricka, funkar brickan som någon slags termostat?Jens
|
|
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå |
| Ons 14 nov 2007 14:02 |
|
Finns det nått man kan göra för att få upp tempen lite fortare... tycker jag får köra ganska långt innan det blir varmt i bilen.
en kompis nissan blir varm mkt mkt fortare
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Ons 14 nov 2007 19:38 |
|
| Tar det lång tid för bilen att bli varm öppnar säkert termostaten för tidigt.
|
|
Loxarn
| Ons 14 nov 2007 22:38 |
|
| Ska jag byta den mot en ny?
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Ons 14 nov 2007 22:46 |
|
Dom kostar inte många kronor, så ja, det kan vara idé
testa lägg den gamla i en kastrull med vatten. på med plattan och se om när den öppnar
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Tor 15 nov 2007 6:46 |
|
Har samma problem me min tar lång tid innan det blir värme i kupe samt att de bara blir ljummet, kollat å nedre kylarslang e ljummen, så blir termostatbyte..ang ventilen till kupeelementet så kom detta till pga en olycka som skedde 85-86 någon gång, värmepaketet exploderade och föraren brännskadades svårt av hett kylarvatten som sprutade inne i bilen, så ventilen til till elementet togs fram pga detta att förhindra övertryck, sitter backventil i.kan kärva ibland men går fixa, ersätt inte med rör bara
|
|
phules
Donator 25
Ingen VW Ort: Uppsala |
| Tor 15 nov 2007 20:08 |
|
Termostat är billigt, lätt o byta och bra o ha en fräsh. bytte min 20 år gamla, såg me kastrull tricket att den bara öppna hälften mot va den nya öppna. men problemet va att den koka o inte att den aldrig ble varm.
såhär på vintern säger många att man ska ha 92graders termostat, sj kör jag på 85graders o de går utmärkt.
såhär på vintern e de svårt o få värme snabbt om man inte har motorvärmare eller kupefläkt... våra bilar e ju typ 20 år gamla...
|
|
Loxarn
| Tis 27 nov 2007 0:44 |
|
| Bytte termostat... får värme lite fortare nu men jag har inte hittat nån skruv man kan lufta kylsystemet med, förmodar att den e självluftande?
|
|
phules
Donator 25
| Tis 27 nov 2007 7:13 |
|
| Du har helt rätt. klämmer du lite på slangarna kan du få ut liiite bubblor :p
|
|
Loxarn
| Tis 27 nov 2007 9:54 |
|
Aha som jag trodde då!
vet du vilken temperatur mätaren visar då den står i mitten?
jag satte i en 87c termostat och tycker att mätaren står lite åt höger, kan de vara att mitten är 80c eller är det jag som inte luftat tillräckligt bra
|
|
abris
Golf 2 GTI 16v -86 Ort: Gävle |
| Tis 27 nov 2007 14:44 |
|
| Den ska gå en aning över mittsträcket gör dom på mina 2 golfar iaf
|
|
Loxarn
| Tis 27 nov 2007 15:20 |
|
Ok, då e ju allt som det ska!
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tis 27 nov 2007 16:10 |
|
| Mina har aldrig gått över mittstrecket vid normal körning. står strax över hälften när fläkten startar dock. Men då ska bilen ha stårr still på tomgång ett bra tag
|
|
phules
Donator 25
| Tis 27 nov 2007 22:17 |
|
Alla mätare visar olika. bara man vet var den brukar stå så... min står alltid på 3/4 och fläkten startar vid 4/4 - altså typ bilkö eller sista röjuset på sveavägen en varm julidag.
vet man att termostaten funkar så spelar de inte stor roll. bara temgivaren för fläkten är ok så.
|
|
gulaschbaronen
Golf 2 1.8 -89 RP Ort: Vänersborg |
| Ons 12 dec 2012 16:14 |
|
Hej, lånar tråden lite då jag har samma problem.
Jo, motorn blir varm och fläkten startar när den ska osv. Den blir även varmt EFTER ventilerna mot torpedväggen, men ändå är värmen i kupén dålig. Den är ljummen, men definitivt inte mer. Och inte drar den kylvätska eller luktar sött heller.
Någon som har tips? Kallt på morgonen
|
|